Jump to content

Kikkerten kan ikke stilles høyere


brodsjo

Recommended Posts

Opplevde samme selv med en meopta på en av mine børser....."nullstilte" kikkerten og monterte den på nytt!! Alt ok. Er vel ikke så mye som skal til før det blir feil??? Sikkert mange karer som vet alt om dette syndromet her inne, så du får sikkert et vettug svar snart. Ellers kan du jo ringe børsemakeren?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kjenner Zeiss kikkerten din veldig godt, så svarer jeg ut i fra at du har "target tårn" på kikkerten. Disse kikkertene kommer vanligvis levert ferdig justert for tilt på montasjesystemet. Hvis den i tillegg har "1 turn" med stopp, vill dette medføre ved montasje uten tilt, at kikkerten må justeres en masse opp, typisk 20-35 Moa. Dette igjen vil medføre at du må justere en masse klikk opp for å komme i null på 100 meter. Hvis du da ikke har løsnet "sett" skruen og nullstilt justeringstårnet, vil man fort nå stopppunktet, og man kan ikke justere mere. Så jeg har et par spørsmål:

 

Har du "Target tårn"

Har kikkerten din mere enn en runde justeringsmulighet på tårnet?

Har du nullstilt dette tårnet etter innskyting?

Har du tilt på montasjen din?

Link to comment
Share on other sites

Mange kikkerter av god kvalitet har en begrensing i hvor langt du kan flytte trådkorset. Jeg har selv vært bort i dette med en Swarovski-kikkert. En børsemaker fikk rifla og freste litt av bakre ring. Etterpå funket alt fint. Kjøp nye ringer eller få en børsemaker til å se på det. Lykke til med en fin kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange kikkerter av god kvalitet har en begrensing i hvor langt du kan flytte trådkorset. Jeg har selv vært bort i dette med en Swarovski-kikkert. En børsemaker fikk rifla og freste litt av bakre ring. Etterpå funket alt fint. Kjøp nye ringer eller få en børsemaker til å se på det. Lykke til med en fin kikkert

 

Alle kikkerter av god og dårlig kvalitet har en begrensning på antall "klikk". Vel? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis problemstillingen fortsatt er av interesse: Jeg hadde samme problem med en Leupold vx-II kikkert. Løsningen var å legge en liten metallflik/plate i bunnen av bakerste montasjering. Gav meg 50 ekstra klikk. Takk til Våpen-Søilen for god service.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...