Jump to content

På vinterjakt i fjellet. Skildring av en dags jakt.


Erikr

Recommended Posts

Det er lite artikler her på forumet. Slenger her inn en rapport fra gårsdagens jakt. Håper den faller i smak.

 

Det er en flott morgen. Termoteteret viser 5 småkalde og det er ikke en sky å se. 2 Kompiser og jeg har tenkt oss ut etter haren, sammen med en 8 år gammel drever tispe. Vi drar til fjells på et terreng min kompis disponerer. ca. 750 moh.

Det er mye snø og den er løs. Ikke ideelle forhold for en såpass kortbent hund. På toppene er det imidlertid noe fastere.

 

Etter å ha bakset oss opp i løssnøen finner vi enorme mengder haretråkk. Vi slipper bikkja og den begynner å støyte på foten nokså kjapt. Deretter finner vi oss hver vår post. Det er en småkald vind, men sola gjør at jeg knapt merker den. Etter kort tid er hunden i full los og jeg venter spent.

Etter ca 20 minutters los, blir jeg med ett var noe jeg ikke har lagt merke til før. Jeg løfter opp børsa forsiktig og får mine mistanker bekreftet! En rev er støkt ut av losen og kikker mistenksomt ned mot bikkja. Den står på ei hylle i en bratt skrent.

Den har ikke sett meg. Holdet er rundt 100 meter, så jeg prøver å finne et godt anlegg. Retikkelet finner bogen og jeg lar skuddet gå. Smellet fra 222 løpet drønner i lia. Reven faller sammen momentant og ruller ned en bratt bakke for den stopper. Steindau!

 

jakt+110.jpg

Reven ble felt av en 60 grains Nosler Partition i 222 løpet. Svært fint skuddhull

 

jakt+107.jpg

 

Ettersom dreveren er i full los på en hare, velger jeg å vente en stund før jeg henter den. Losen drar imidlertid litt vekk og jeg drar for å hente den. Etter en tung tur kan jeg hente en flott rødrev. Jeg setter med ned og nyter sola og den flotte utsikten. Vinden har også gitt seg.

jakt+108.jpg

Rene påskeværet dette!

 

Vi samles utpå dagen for bålhygge. Og for en fin pause! Det steikes elgkjøtt i panna og jaktskrøner fortelles. Hadde det ikke vært for at bikkja kommer tilbake i los, hadde vi hatt problemer med å stoppe.

Losen drar imidlertid vekk igjen. Litt senere på dagen setter vi snarer.

 

jakt+104.jpg

En snare satt på tradisjonelt Åseralsvis. Vanligvis setter jeg 2 kraftigere rette pinner ved siden av snare-vinkelen. Gjerdet er også noe spinkelt

 

En hare kommer løpende ut av intet. Jeg får den på kort hold og feller den med hagleløpet på min Valmet kombi. Det er en unghare, som nok blir middag ved en senere anledning.

 

jakt+103.jpg

En unghare som ble felt tidlig på ettermiddagen

 

Det har blitt ettermiddag og solen går snart ned. Vi drar på hjemvei. Her ser vi flere rypekull. De letter desverre på alt for langt hold. Forsiktig smyger vi oss bort for å sjekke for etternølere. På den ene plassen sitter ei enslig rype inntil en trestamme. Den får ei haglsuppe og stuper i smellen. Dette er min første rype på 6 år. Det har vært svært dårlig med fugl siden da og jeg har avstått fra å skyte før nå.

 

jakt+105.jpg

Min første rype på hele 6 år er et faktum. En flott fugl!

 

En perfekt avslutning på en flott dag i fjellet. Med en kombi på jakt, kan alt skje. Det var jeg som var heldig denne dagen. På rett sted til rett til flere ganger. Noen ganger må det være lov å ha litt flaks!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er storfornøyd med denne på rådyr og. Skjøt vel 3 rådyr med denne ladningen i høst. Meget pene slakt må jeg si.

 

lader denne med 23,5 grains n140. Husker ikke patronlengde. Jeg påtar meg ingen ansvar ved bruk av denne ladningen.. Men den viser ingen tegn til overtrykk.

 

Den samler meget bra også. Som i alle andre våpen og kalibre jeg har ladet denne kula i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...