Jump to content

LØST: Hjelp til identifisering av patroner.


Ober

Recommended Posts

Hei..

 

Har fått tak i noen nye patroner til min samling, men jeg vet ikke hva det er for noe. :)

Dei er heller ikke merka med noe til hjelp.

 

.223 helt til venstre og .308 helt til høgre.

 

40173990cc7.jpg

 

88791020kn2.jpg

EDIT: 7,5 Nagant - .30 Remington - 10,15x61 Jarmann

 

Beklager den dårlige kvaliteten :cry:

Må kjøpe meg et speilrefleks snart..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lettere spedt med opplysninger om eventuelle bunnstempler, men inntill mer kvalifiserte folk kommer på banen kan jeg forsåvidt gjette litt vilt og hemningsløst:

 

fra venstre mot høyre:

 

Patron, 7,5 Nagant

Kortholdspatron 6,5X55

Standard 577/450 til Martini-Henry, hvis de to første stemmer kan den siste også være til Jarmann eller noe annet obskurt norskt, uten at jeg husker kaliberbetegnelsene på disse...

 

Som sagt - ukvalifisert gjetting, skjønnsmessig vurdert. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sjøl tenkte jeg umiddelbart på 10.15 Jarmann da jeg så nummer 4. Den .577/450 M-H som jeg har liggende, har papirviklet blykule. Jarmannpatronen er vel også litt lettere å finne rundtomkring enn 577/450 M-H.

 

Til trådstarter: Hvis du skaffer deg en skyvelære, en kalkulator for å regne fra millimeter til tusendels tommer og boka Cartridges of the World (fåes bl.a. på Amazon), har du et veldig godt utgangspunkt for å identifisere ukjente patroner. Der finner du både bilder og vitale mål på et utall av patroner. Pluss litt omtale av kaliberne (med kraftig amerikansk slagside...)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako, .577/.450 Martini-Henry er det definitivt ikke. For meg ser det ut som 10,15x61 Jarmann, men det kan muligens også være 11,2x60R Mauser. Disse er visuelt veldig like, men du kan enkelt skille mellom dem ved å ta noen mål.

 

Nr. 2 fra venstre er jeg enig i at ser ut som en 7,5 mm Nagant. Nr. 3 likner mistenkelig på .30 Remington. Hylsa er for slank og har for lang hals til å være 6,5x55 korthold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...