Jump to content

Trykk og Levetid på Hylser ?


S.O.N

Recommended Posts

Vil gjerne bruke hylsene mange ganger, og ønsker ikke å pushe ladningene for mye. Hva er erfaringen med levetid i forhold til dem trykkgrenser som man har i quick load ?

 

Er det noe slikt:

Max Load = Kast hylsa etterpå (selv om man ikke ser noe trykkskader) ?

MAP-15 %= Kankje 5 omladinger ?

MAP-25 %= Kanskje 10 omladinger ?

 

Vet at det ikke er noe fasit for det er mange faktorer som spiller inn, men ønsker bare en erfaringsmessig pekepinn på levetid i forhold til trykkene.

Link to comment
Share on other sites

Selv med max trykk holder hylsa lenger enn 1 gang :wink:

 

Jeg lar alltid antall trimminger avgjøre hvor lenge jeg bruker hylsa. Etter 3 trimminger og hylsa da er for lang igjen så kaster jeg de. Gløder hylsa etter 5-10 omladninger etter hvilke hylse merke det er jeg bruker.

 

Ellers så kaster jeg de som har sprukket eller jeg ser kommer til og sprekke snart.

Link to comment
Share on other sites

kvaliteten på hylsa, hvordan den presses i dien(hvor mye), hvordan dien passer til kammeret, hvordan kammeret er(feks trang die, romt kammer, denne kombinasjonen vil gi kort levetid),

osv osv vil påvirke levetida på hylsa sannsynligvis mye mer enn om du har 15 eller 25% under maxtrykk i patronen.

 

 

men ja, hylser skutt med ladninger på max og velså det, vil ikke vare like lenge som hylser skutt med ladninger godt under max(forutsett at alle andre variabler er like).

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man skyter hylser i egen børse, så blir vel da neck sizing oppskriften.

Denne fordelen med levetid ved å ikke helpresse hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

 

På 223 så endret også det gjennomsnittlige hylsevolumet seg fra 30.95 grain til 30.24 etter helpressing (målt på 10 hylser), så det er jo flere fordeler med å ikke helpresse. Den forskjellen gir jo fort 200-300 bar mindre trykk ved samme kruttmengde.

Link to comment
Share on other sites

Max trykk er en variabel sak.

Hva man definerer som max er jo mye synsing så lenge man ikke trykkskyter/trykkmåler det man bruker.

En god og økonomisk regel er at dersom hettelommene blir løse etter 5-6 omladninger er ladningen for hard.

Hvis man er riktig heldig får man noen ganger tak i hetter som er litt større en gjennomsnittet.

Disse er gull verd hvis hettelommene blir løse.

Federal 215 er ofte litt større en Rem 9 1/2 M som jeg bruker til vanlig.

Da varer hylsene enda lengre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...