Jump to content

Hva kreves for felling av skadedyr?


Mikkel

Recommended Posts

Er ganske sikker på at det kreves jegerprøve for skadefelling av skadedyr (fugl, gnagere osv). Men for å være helt sikker spør jeg her; Kan man skyte feks kråkefugl uten jegerprøve, hvis disse felles som skadedyr, og man kan dokumentere våpen og skyteferdigheter på annen måte?

 

Har sett litt rundt på regelverket, men det er jo så mange forskrifter at det er lett å gå glipp av noe...

Link to comment
Share on other sites

Og jeg vill påstå tvertimot (ikke at jeg vet det), da man før fikk våpenløyve på skadedyrsfelling. Uten å ha betalt jegeravgift, eller på noen annen måte ha noe som helst annen bakgrunn for å ha våpen (skytterlag/jeger etc). I dag er vel kravene skjerpet, men da skadedyrsfelling ikke er jakt i normal forstand. Så ser jeg ingen grunn til at andre krav enn at man har god vandel og kan overbevise onkel om at du kan håndtere ett våpen på forsvarligt vis (før var det jo vanligt at avtjent værneplikt var gode greier, jeg vet det holdt så sent som i 1982 for en 1/2auto salong).

 

Om man klarer å overbevise onkel om at et bør ha ett våpen uten jegerprøve/skytterlagsmedlemskap i dag, har jeg egentlig mine tvil om.

Uansett må man dokumentere hvilke dyr og hvor det er aktuelt med skadedyrsfelling på, før en skal kunne få innvilget på dette grunnlaget. Jeg hadde valgt å ta jegerprøven, så slipper en masse restriksjoner og mye pes for å skaffe seg våpen på dette grunnlaget.

 

Så min konklusjon, er at det i dag holder med skytterlagmedlemskap, eller annen godkjent dokumentasjon på opplæring i sikker våpenhåndtering. For å kunne få innvilget våpen til skadedyrsfelling. Da vel og merke kun om en kan dokumentere at der er behov for skadedyrsfelling på egen jord/disponerte arealer.

 

Jeg mener at det ikke er værdt bryet, å søke på dette grunnlaget (med untak av om man har fylt opp jaktvåpengarderoben, og ønsker seg en salong til dette bruket).

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 4. Nødvendige papirer under jakt, felling og fangst

 

Under jakt, lisensfelling og fangst skal gyldig jegeravgiftskort og våpenkort, jf. lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 9, medbringes. Under jakt og felling av storvilt medbringes dokumentasjon for avlagt skyteprøve når jakta eller fellingen utøves med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr medbringes i tillegg dokumentasjon på tilgang til godkjent ettersøkshund. Lisensjegere skal medbringe personlig lisens for gjeldende art og jaktår under fellingen. Under jakt på villrein medbringes kontrollkort og eventuell skriftlig fellesjaktavtale.

 

§ 8. Obligatorisk jegerprøve

 

Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.

 

Forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon.

 

II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

Her står det videre mer om hvilke krav som må være oppfyllt for at grunneiere kan sette igang skadefelling. Det står også her om hvordan fellingen skal utføres mm.

 

Jakt på dyr som gjør skade er ikke ordinær jakt, men går under felling. Av overnevnte bestemmelser tolker jeg det dithen at man må ha jegerprøven for å felle skadedyr, men at man ikke trenger jegeravgift for å felle skadedyr. (Med mindre "uten særskilt tillatelse" også fritar for jegerprøven. Dette vil imidlertid jeg se på som rart, da man burde kreve de samme kvalifikasjonene av utøvere av skadeflling som ved ordinær jakt).

 

I Forskrift om felling av viltarter som gjør skade eller som vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon. står det også at "Grunneier/bruker/rettighetshaver har ansvaret for at fellingen skjer i en konkret skadesituasjon på selve skadestedet. Fellingen skal i størst mulig utstrekning ramme det eller de individer som faktisk gjør skade." Grunneieren kan også kun sette igang skadefelling hvis tapet er av "vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett."

 

Det er kun Fylkesmannen som kan tillate skadefelling på arter som "vesentlig reduserer andre viltarters reproduksjon".

Dette medfører at jakt på kråke i skogen, utenfor skadestedet og uten tillatelse av Fylkesmannen, neppe kan gjennomføres med begrunnelsen skadefelling. Dette blir jakt og ikke skadefelling, og må foregå innefor jakttiden, samt krever betalt jegeravgift.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det Grizzly sier her.

 

Fra lovdata:

 

"Metoder ved felling av skadegjørende viltarter

 

Forskriftens dispensasjonsadgang til felling av skadegjørende viltarter gjelder kun fredningsbestemmelsene og gir ingen dispensasjon fra kravene i forskrift om våpen og ammunisjon m.v., jf bl.a våpenforskriftens § 4.10. Felling av skadegjørende viltarter skal derfor generelt følge de krav til ordinær jaktutøvelse som fremgår av viltloven med tilhørende forskrifter.

 

Det er imidlertid ikke nødvendig å løse jegeravgift for å delta i en skadefelling. "

 

Dette sier vel implisitt at en ikke trenger å være registrert i jegerregisteret...

Link to comment
Share on other sites

DN har forøvrig et forslag til ny forskrift om felling av viltarter som gjør skade ute til høring i disse dager. Høringsfristen er 1. mars. Har ikke studert det så veldig nøye, men forslaget innebærer helt klart en innskjerping i forhold til gjeldende forskrift, bl.a når det gjelder myndighetsfordeling og dokumentasjonskrav.

 

mvh tetrao

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...