Jump to content

9,3x62 Swift A-frame 250gr


Skarvekongen

Recommended Posts

Inntil for kort tid tilbake oppgav Norma at deres patron i 9,3x62 med denne kula hadde en v0 på 800 m/s.

 

Ladeboka nr 6 oppgir COL 80mm og følgende kruttdata med N150:

60 grains gir 762 m/s

62 grains gir 780 m/s

 

Jeg endte opp med 60 grains N150 som gir 793 m/s i min rifle. Samt at min COL er 77,3mm som tilsvarer lengden på Norma’s fabrikkammo.

 

Så til det rare: Norma har endret sine opplysninger, så nå har deres patroner en v0 på 760 m/s.

 

Mine hjemmeladde patroner ligger plutselig langt over det som oppgis fra fabrikk og ladeboka. Bør jeg kaste hele partiet patroner og lade opp på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Har stått på skytebanen og sagt ett par år at 9,3 Swift 250 går like raskt som 338 WinMag med 250 grains. Nemlig 800 ms. Ladeboken sier det jo!

 

Har ikke møtt noen som har trodd på meg enda, så det er godt å sjå at noen har nærmet seg betryggende den farten.

 

Jeg gleder meg til å måle hastighet på min ladning med 203B og Swiften. :)

Link to comment
Share on other sites

Bør jeg kaste hele partiet patroner og lade opp på nytt?

 

Hvorfor :?::?:

 

Det var mest en talemåte å kaste dem. De blir nok heller lastet opp på nytt med mindre krutt.

 

Hvorfor?? Hvorfor kan du ikke bruke de som de er?? Fordi om de har en hastighet/ladning som evt overstiger ladetabeller og fabrikk data, betyr vell ikke at de er ubrukelige/farlige fordi?? Har du ikke trykktegn eller har problemer med hevarm etter avfyring, så går det da godt an å bruke de??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...