Jump to content

RCBS Hand Primer-Problems


S.O.N

Recommended Posts

Tok i bruk en helt ny RCBS hand primer. Greit å pusle med under dagsrevyen.

Samtlige hetter på 5 første patroner er moset. Kun en har falt på plass.

 

Studerer så pinnen som kommer opp og legger merke til at den kommer skeivt opp.

Den ligger an mot ene siden, og lever ikke fritt i senter. Den kan ikke beveges

i klaringen i plasten engang. Det virker som føringen i plasten ligger for nært inntil

pinnen og dytter den over.

 

Har jeg fått en mandags Primer, eller er det slik på dem dere har også ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke videre imponert over denne, må alltid justere hvor dypt det plastinnstikket sitter når jeg starter for at hettesettepinnen skal gå fritt. Dessuten medfører dette at pinnen ikke treffer midt i patronen, og at jeg må holde patronen slik at jeg tror jeg treffer midt i. Men jeg har ikke problemer med moste hetter.

I tillegg setter den ikke hettene dypt nok i ett av mine kalibre, noe som selvfølgelig kan bero på hylseholderen. Jeg måtte derfor legge en liten shim mellom kula i pressearmen og pinnen, men hvis denne er for tykk blir det ikke plass for hettene å komme gjennom porten fra magasinet..

Jeg ser ikke helt problemet med at produsenten ga en millimeter ekstra vandring i mekanismen, men de har vel begrenset den for å beskytte oss mot oss selv..

Link to comment
Share on other sites

Min går også litt skjevt i plasten, uten at jeg har fått skvisa hetter av den grunn. Imidlertid kunne jeg av og til se et lite merke i hetta på den ene siden, som selvsagt kommer av at pinnen ikke er helt sentrert. Etter ca 8000 isettinger av hette, begynte den helt plutselig å ikke greie å sette hettene dypt nok i 6.5x55 hylsene. Det gikk fint med .243Win og .30-06 og 7x57R. Så jeg trodde det var hylseholderen (den var også RCBS), kjøpte ny hylseholder, men dengang ei. Slitasje på kuleleddet ser det ut for. Men merkverdig at det bare var 6.5 x 55 hylsene dette skjedde med.

Uansett; en kompis tok med seg den nye universal-hetteisetteren til RCBS med seg hjem fra US, og den fungerer helt glimrende. Så langt. Den trenger man ikke hylseholdere til heller.

 

Kan høres ut som om du har fått en mandags-isetter. Har nå fått litt bestemt inntrykk av at mye fra RCBS blir laget på mandager.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Pinnen står med flatsiden opp. Har en RCBS hylseholder.

 

Alt ser nytt og flott ut, men likevel så ser ikke dette ut som det burde.

Har til og med brøvd og snu den bøssingen som ligger bak fjæra

og som pinnen dyttes opp med. Der er det fordypning i enden som den

pinnen ligger nede i.

 

Det ble faktisk litt bedre, men ikke riktigt bra. Så jeg lurer på om ting rett

og slett ikke sitter sentrisk hele veien.

 

Skuffende er det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N.: Det der skjønner jeg ikke helt, pinnen gnur altså mot den ene siden av hullet i det der plastinnstikket? Jeg ser på min at hvis den sitter for usentrert så nekter pinnen å dette ned igjen, men så lenge pinnen går fritt nok og jeg holder hylsa i senter(etter gissning) så får jeg null og nix moste hetter.

 

Oppklaringsspørsmål:

-Er det så ille at hetta ikke ligger plant når den kommer opp?

-Er det like ille med alle hylser og hetter? Er det de Lake City-Hylsene du har snakka om tidligere? Er ikke de nita? American Eagle-hylsene mine har bunnmerke LC, og det ringer en bjelle her syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt den til siden, og bruker en LEE hand primer nå, så jeg har ikke forsket mere på det RCBS saken. Den skuffet meg så den gjekk rett i vente kassen.

 

AE hylser har jeg medisin for nå, har primet vel 200 hylser så langt. Det er langt fra noe morsom jobb, men kan 'nesten' leve med det (under tvil) for dem hylsene jeg har.

 

Lake City hylsene pimet jeg 200 av også uten at man må gjøre noe, men dem var kjøpt nye.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en kjøtt feil. Har satt 35000 hetter med den første jeg hadde, og nå ca 5000 med den nye jeg har kjøpt. Når en trykker på plass hettemagasinet forskyves ofte plastforingen slik at pinnen ikke løper fritt. Da er det bare å trykke denne tilbake, og justere den slik at pinnen løper fritt. Det at hettene moses kommer ofte av at hylsa ikke er sentrert over hetta, noen ganger fordi en trykker hylsa for langt inn i hylseholderen. Hvor langt inn i hylseholderen en skal sette hylsa varierer fra hylsetype til hylsetype, fordi det er forskjellig dybde på rilla. Prøv dere litt frem her.

Link to comment
Share on other sites

hmmm.......sjekket ikke det med at plastforingen dyttes over.

 

Har tatt den frem nå, og studert litt og du har ganske rett. Hele

greie blir kålete vist man ikke rigler tingene tilbake til senter etter man

setter i tennhette materen. Tok faktisk 5 hylser nå uten problemer.

 

Det er nytt håp. Takker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...