Jump to content

Omlade gamle 8x57 JS


S.O.N

Recommended Posts

Jeg har endel gamle 8x57JS fra krigen, og liker ikke å skyte med dem. Man vet aldri når en hylse ikke er bra lenger og dem korrosive hettene er ikke bra å ødelegge løpet med.

 

Tenker å pelle ut kula omlade dem med nye hylser og tennhetter.

Er det kruttet noe å samle på ?

 

Er det foresten noen som har nye eller brukte slike hylser som dem ikke har bruk for lenger ?

Link to comment
Share on other sites

hvorfor vil du ikke skyte de som de er? korrosive hetter? eller er du redd hylsene skal sprekke?

 

kruttet kan være bra, kulene har kansje stålmantler(om det er tysk ammo så er det sannsynligvis stål). har demontert endel gammel ammunisjon. noen av skuddene hadde fukt i kruttet å det hadde klumpet seg. så jeg vet ikke om jeg vile gidda bruke tid på dette....

 

du fikk min mening.

Link to comment
Share on other sites

Tja......det blir i så fall alt eller ingenting. Synd og måtte kaste noen tusen kuler.

 

Er vel mest redd for at en hylse skal gå føyka. Det er stålhylser som er legert med noe greier, og noen innimellom har mystiske svarte tære streker utenpå eller hva man skal kalle det.

 

Det er et svare strev hver gang og rense etterpå man har skutt. Det kvikksølvet (eller hva det er som er i tennhettene) gir rustangrep i løpet.

 

Men stort sett så går dem av. Tror jeg har hatt 2 klikk på 500 skudd så langt, og dem går av etter 2-gang forsøk.

 

Er jo ikke helt utenkelig at får man tak i nye hylser til en god pris, og det er bare og sette hette, krutt og kule så er det endel penger spart.

 

Må man begynne med brukte hysler, så er det mere snakk om å gidde liksom.

Link to comment
Share on other sites

nja, tror jeg bare hadde skutt de som de er. iallefall om jeg har en børse jeg har skutt slikt i fra før.

pusse orntlig må man jo, men det er så.

 

hylser koster fort mye, ca 5,- pr stk.....

så penger spart har du ved å skyte de som de er, å pusse orntlig.

å kjøpe et par skytebriller.....

Link to comment
Share on other sites

ikke noe stort problem å omforme 3006 hylser som du får gratis på nærmeste riflebane, mye bedre enn å tukle med antikke korrosjonsbomber.

 

smør dem gødt og kjør dem igjennom 8x57 dia, og trim til riktig lengde.

du må unngå hylsemerker som gir "smultring"- jeg fant ut at norma var ubrukelig pga smultringen, S&B og F C funker fint.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge det er snakk om gamle jernhylser, vil jeg fraråde deg å bruke dem. I hvertfall om du ser antydning til rust på hylsene. Har personlig skutt endel av dette frem til jeg fikk fullstendig hylseseparasjon og dertil masse plunder.

Ellers er all tysk ammo med messinghylser gangbart såfremt de ikke er irret eller har tegn på dårlig lagring. Førkrigs Ra i 7,92 har jeg hatt mye klikk med, men det må en vel akseptere i ammo som er 70 år og eldre.

Link to comment
Share on other sites

ikke noe stort problem å omforme 3006 hylser som du får gratis på nærmeste riflebane, mye bedre enn å tukle med antikke korrosjonsbomber.

 

smør dem gødt og kjør dem igjennom 8x57 dia, og trim til riktig lengde.

du må unngå hylsemerker som gir "smultring"- jeg fant ut at norma var ubrukelig pga smultringen, S&B og F C funker fint.

 

Det der var et tips jeg tar med meg, har bøtta full med S&B og FC hylser i 30-06 så det der skal jeg prøve.

Link to comment
Share on other sites

Har personlig skutt endel av dette frem til jeg fikk fullstendig hylseseparasjon og dertil masse plunder.

 

Mauseren skal vere noenlunde intellegent laget vist man får noe blowback langs tennstiften, men fikk du noe bakover når hylsa separerte ?

 

Er noe fare for gluggene ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...