Jump to content

Brevet Nagant


D99

Recommended Posts

En kamerat har for en tid tilbake arvet en gammel revolver. Eneste merket er "Brevet Nagant". Ingen kaliberbetegnelser.Våpenet virker å være av rimelig god kvalitet. Det fulgte med ei eske ( gamle?) Fiocchi i kal 7,5 Swiss Ord. Etter sigende skal denne ammoen ha vært brukt i denne revolveren. Tør vi prøve???? Kanskje lurt med tjukke værnebriller......! :D Er det noen som vet noe mer om hva dette er forno? :?:

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke forundret meg om det er en norsk utlevert militær revolver, forsvaret hadde naganten som tjenestvåpen frem til den ble avløst av kongsbergcolten i 1914 - antagelig har de vært utlevert og brukt frem til 1940. Nå husker ikke jeg helt modellåret for den, men vær obs på at den antagelig IKKE kommer inn under unntaksbestemmelsene i våpenloven for registreringsfritak og dermed er å kategorisere som ulovlig våpen (hvis den ikke er registrert)...

 

Før dere eventuelt skyter med den, så bygget forsvaret om en haug til startpistoler etter krigen, jeg har tittet på slike i systemet og kommet over en ombygging som besto av en pinne gjennom pipa - det betyr at du fint kunne laste skarpe patroner i den og fyre av, antagelig med litt lite hyggelige konsekvenser for avfyrer....

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke værre enn å prøve med en pussestang, gjennom løpet. Tror heller ikke det skal være noe spesielt farlig å skyte med de sånn generellt. Men det er en gammel traver og verdt å sjekke den ordentlig. Patronen er vel også relativt slapp og Fiocchi har produsert partier med ammo sånn dann og vann oppigjennom. La ikke merke til at du beskrev patronene i først runde.

 

Jeg tror det kan ligge til med en hyggelig tur på banen, spesiellt hvis dere får tusket fatt i en lang krag, eller kanskje helst en Remington 1867 og noen gode sigarer og litt portvin til etter endt skyting (ta bilder)... :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nok slik at hvis dette er ett våpen som kan være skummelt å bruke, så ender det nok opp med plombering!

 

Da kommer jeg etter eg med sleggeskaft! Finnes en spesielt fæl plass i Helheim for folk som plomberer Naganter, Jarmann og Krag :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det nok slik at hvis dette er ett våpen som kan være skummelt å bruke, så ender det nok opp med plombering!

 

Da kommer jeg etter eg med sleggeskaft! Finnes en spesilet fæl plass i Helheim for folk som plomberer Naganter, Jarmann og Krag :evil:

 

Øyeblikkelig tatt til etterretning :shock::oops: Har liten sans for slikt sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en Nagant 7,5mm (slik Forsvaret en gang i tiden brukt) kan du trrygt skyte 7,5mm Sveitsisk Ordonannse i den.Har gjort dette selv, og de patronene er skikkelig tuslete,vi kronograferte dem til 610 fps.

Raufoss laborerte papirviklete 108 grains kuler gikk 810 fps, og disse er ladd med svartkrutt. Fiocchien er 107 grain helmantlet, rundneset og drives av (litt) røykfritt, og er lite presise.

Kos deg (med måte) da jeg tror jeg betalte 14 kroner smellet en gang tidlig på 90 tallet....

 

Du er selvfølgelig selv ansvarlig for at våpenet er i skytbar stand.

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipsene. Nå har vi noe å jobbe videre med. Forresten, 14,- pr. smell. Med ei halvfull eske Fiocchi så varer jo ikke moroa så lenge....... :? Er det mulig å lade selv og evt. hvilke dier kan brukes? :?:

 

Få tak i artikkelen til Svein Solli der står alt du trenger

 

Jeg lader foreløpig i .32S&W long med 10-12 gn med FFFg "svartkrutt" 78gn 32ACP kule "har brukt den til å slugge pipa med og den var rett på"

Avtrekket på naganten er tungt som pokker og det er lite å gjøre med den saken så denne revolveren skiller de gode fra de dårlige bare du har rett ammo.

 

Sollie skriver i sin artikkel at du trenger ikke diesett til nagant om du har et i 32-20 og et i 32 S&W Long,

Hylser kan tilpasses fra 32-20 hylser til 2 kr hylsa eller kjøpe Bertram hylser som må kortes ned for å få rett lengde, eller så kan du gjøre som meg å kaste 32long hylsene etter bruk.

 

har skutt noen få hundre skudd i min og med litt trening er det ikke noe problemer med å holde akseptable samlinger bare du gjør jobben din.

 

Fiocchi ammoen er kjekk å ha for å få ladet med rett kule og rett krutt, nagantene våre "nordiske" er forskjellige fra sveitsiske nagnater i løpsdiameter våre er romsligere.

 

får du tak i Russian nagant ammo ikke tenk på å bruke de før du har kortet ned hylsa og ladet med rett kule og krutt,

Russisk nagant er meget spesiell når det kommer til revolvere, Den låser tønna til løpet når du skyter med den og hylsa tetter mot løpet så du får en gasstett overgang til løpet.

 

Gudd løkk med revolveren og ikke tenk på å plombere den, det er alt for mye morro med naganter som virker i forhold til en som er ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

D99 send meg mail adressa de påmail,så skal du få denne artikkelen som Nevs snakker om her,jeg har den.Det er en artikkel i Våpensjournalen på 5 sider,veldig grei å ha om du skal lade til denne.

 

Men jeg synes du skal legge ut noen bilder av denne gamle slitern,vi liker sånt.Få med merkingene også i samme farta :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble nevnt ammunisjon til russisk Nagant her, kanskje verdt å merke seg at det er to forskjellige typer av denne.

 

Den lange hylsa beregnet til "gasstette" revolvere er allerede nevnt, men det fantes/finnes også en slags "økonomiversjon" til sportsskyting med russisk Nagant.

Denne har en betraktelig kortere hylse, nært opptil nordisk standard, og er utstyrt med en liten hulbaset wad-cutter som sitter godt gjemt inni hylsa foran en liten og ynkelig ladning med en ukjent kruttsort som akkurat klarer å dytte "cut-wadder'n" ut gjennom pipa med nok fart til å slå gjennom skiva.

 

Disse ble solgt i Sverige og benyttet av ihuga Nagantskyttere der i sin tid, men jeg tviler på at de ble importert hit til kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...