Jump to content

Riflestigning. Hva og hvorfor?


Jackknife

Recommended Posts

Jeg funderer litt på det med riflestigning. Det jeg vet (tror jeg?) er at krappere riflestigning normalt sett bedre stabiliserer kuler som gjerne er lange eller tunge for kaliber. Men vil det si at en krappere riflestigning dermed er et dårligere valg ved bruk av lettere kuler? Eller stabiliseres også lettere kuler godt med krapp riflestigning?

Hvis så er tilfelle, hva skal man da med piper med "slak" stigning? Noen piper har jo en relativt ekstremt slak stigning på 1:17".

I et kort løp, er det jo da bare såvidt en omdreining på hele løpets lengde.

 

Det jeg egentlig spør om, er når er det en fordel med en slak stigning? Er hastigheter, valg av krutt osv også momenter man tar hensyn til ved valg av riflestigning, eller er det kun kulelengde og vekt som har betydning.

Mange spørsmål, men jeg håper (og tror :wink: ) at noen kan ha svar...

Link to comment
Share on other sites

Dette må nok en av disse ekspertene svare inngående på :)

 

Men teoretisk så har enhver kulevekt eller konstruksjon i ett gitt kaliber sin optimale riflestigning.

 

Lette kuler for kaliberet krever som du sier ikke like rask stigning som en kule som er tung for kaliberet, og dette henger sammen med hastighet. Jo høyere hastighet man klarer å få på tunge/lange kuler jo slakere stigning kan man bruke.

 

Lette kuler i høy hastighet i krapp stigning vil etter det jeg har skjønt ikke gå så godt som samme ladning i en mer "optimal" stigning.

Link to comment
Share on other sites

Riflestigningen skal spinnstabilisere projektilet. Ut i fra hastigheten og luftpresset mot kulen vil en kunne regne ut hvor stor kraft som vil virke for å få projektilet til å kulbutere eller tumble. Spinnhatigheten må være høy nok til å motvirke kraften mot kulen. Kuleform avgjør hvor langt det er mellom luftmotstandssenteret og tyngdepunkt, derfor har kuleform også betydning for kraftmomentet. Dersom kulen roterer for raskt blir forstyrrelser i overgang løp til luft større, og presisjonen blir dårligere. Kulen blir også for stiv i banen, noe som gir dårligere ballistiske egenskaper og større kraftvirkning fra luften mot kulen.

 

Dette var meget kort info, den fulle sannhet og forståelse krever lang forklaring og enda lengre tanketid.

 

Kort konklusjon:

Presisjonen blir dårligere dersom kulen roterer for fort eller for sent.

Det finnes ingen riflestigning som passer for alle kulevekter (lengder)

Et topp presisjonsløp vil ofte være mer tolerant ovenfor kulevekt enn et dårligere løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er også indreballistiske grunner til å ikke velge for rask riflestigning. Riflingene øker motstand i løpet og vil derfor gi høyere trykk og lavere hastighet. For "normale" stigninger er fenomenet ikke plagsomt, men når man krabber under 1:10 er det visstnok merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Supert svar det der, Per!

 

Vil legge til at det faktisk forkommer at kuler eksploderer av sin egen sentrefugalkraft også, hvis farten blir for høy i forhold til krapp riflestigning. Det er litt merkelig å oppleve. Det blir bare et "poff" 10-15m forran pipa, og ei lita sky. Og ikke et høl i pappen. Dette har jeg opplevd med ekstremt lette varmintkuler spesiellt.

 

Skulle hatt ei pipe, med justerbar riflestigning............ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt ei pipe, med justerbar riflestigning............ :wink:

 

He he. Ja det kunne sannelig vært noe.

Jeg skjønner at dette er et komplisert tema. Det løpet jeg bruker i min rifle, har en stigning på 1:8,26. Kaliberet er 6,5x55. Er det da de tyngre kulene for kaliber, som mest sannsynlig vil fungere best? Nå snakker jeg først og fremst om match-kuler, og presisjon.

Jeg har testet, og kommer fortsatt til å prøve litt forskjellige kombinasjoner av hastigheter, krutt-typer og kulevekter, men det er greit å ha litt teori som ballast, slik at en vet hvorfor ting er som de er, og blir som de blir :D

Link to comment
Share on other sites

Med en stigning på 8,25 så vil nok kulevekter rundt 140 gr være optimalt. Det jeg har funnet ut er at piper med krapp riflestigning ofte også går forholdsvis grit med kuler som er lette for kaliberet. Disse vil bli noe overstabilisert, men det gir ikke så mye utslag i dårlig presisjon som kuler som blir undertabilisert. Jeg er derfor en tilhenger av krapp riflestiging i de fleste kaliber. Har 8 snurr selv i 6 br pipa mi og må innrømme jeg ikke har testet kulevekter under 90 gr enda, men 90 og 107 gr funker fint. Har planer om å teste noe 68 gr Barts til sommeren, så blir jo spennende å se om dette går. Til disse kulene hadde det jo holdt med 1:12 eller 1:14.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen riflestigning som passer for alle kulevekter (lengder)

.

 

Er det bare vekten som spiller inn her, eller har diameteren noe å si?

Finnes det noen ca. tabeller for det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...