Jump to content

Det måtte jo komme (polymer-ramme revolver)


Thor

Recommended Posts

Ruger har en ny snubbie ute med nedre ramme i poly.

Hva synes vi om noe slikt som dette da?

 

Jeg har brent meg før med polymerpistol-bashing og eier i dag et lass med poly-ramme skytere så jeg stiller meg avventende. :wink:

 

454.jpg

 

http://www.ruger.com/LCR/

 

Dette har vært gjort før av russerene, men ikke i samme målestokk som denne kommer til å selge i.

Den russiske revolveren heter forøvrig MP-412 Rex

 

mp-412-1.jpg

 

Kaliberet er .357 Magnum, jeg har aldri sett en slik en selv.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Som Ruger på sine nettsider skriver: Best for: Personal Defence.

 

Ergo: Sett fra vårt hjemlige berg er vel ikke dette noe annet enn: Nok et produkt man ikke behøver å bry seg nevneverdig om. Hva skulle man nyttiggjort seg av dette produktet til?

 

Pussig våpen - ja.

Pent - ikke spesielt.

Klare å unngå å kjøpe en - you bet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kunne sikkert vært en morsom spesialrevolver, men selv der vil vektreduksjonen være en ulempe. Som evenkris sier er dette et typisk forsvarsvåpen og dermed ikke like aktuell her på berget. Men ellers har jeg ingenting å utsette på den, konstruksjonen ser gjennomtenkt ut og designet er vel helt ålreit.

Det er forøvrig ikke polymer i selve rammen, kun i avtrekkshus/grepsfeste.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kunne sikkert vært en morsom spesialrevolver, men selv der vil vektreduksjonen være en ulempe. Som evenkris sier er dette et typisk forsvarsvåpen og dermed ikke like aktuell her på berget. Men ellers har jeg ingenting å utsette på den, konstruksjonen ser gjennomtenkt ut og designet er vel helt ålreit.

 

Tja det er temmelig mange typiske forsvarsvåpen som har blitt anskaffet både via NSF og NFPS. Jeg hadde i min tid diverse rariteter i så måte, både snubbies og lommepistoler. Det der med vektreduksjon ble vel brukt som argument mot pistoler med polyramme i sin tid også, men bl.a. Glock og USP er still going strong. Den innebygde fjæringen hjelper.

 

Jeg postet ikke dette under pistolskyting så hva norske våpenrestriksjoner tillater nåtildags bryr jeg meg egentlig ikke så mye om i dette tilfellet. Poenget var at man har begynt med poly i en kommersielt produsert revolver og jeg synes det er litt morsomt i når man har alle de gamle Glock diskusjonene i mente.

 

Det er forøvrig rimelig å anta at både Smith og Taurus vil følge etter.

 

Det er forøvrig ikke polymer i selve rammen, kun i avtrekkshus/grepsfeste.

 

Jada, eller nedre ramme som det også blir kalt her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte importøren på fredag (husker ikke hvem det var i farten) og de hadde visst ikke planlagt noe inntak enda, men ville ta inn hvis noen ville ha. Men han sa de ikke var sikre på og få i 2009 uansett. Prisen skulle visst ligge i 5500,- til 6000,- området.

 

Interessant våpen for spesialrevolver, men utover det har det vel få eller ingen bruksområde med 5-skudds tønne. under 2" løp egner seg vel ikke til skiveskyting på 25 meter okke som. Men jeg har nå lyst på en jeg og, etter jeg har kjøpt alt det andre jeg har lyst på for øyeblikket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en artikkel om Ruger LRC revolveren i siste utgave av Guns and Ammo. Nedre ramme er i polymer, øvre ramme i aluminium (forsterket med stål) og tønna er i stål. Den er i 38 +p.

 

Ruger sier at rekylen er mindre i denne snubben enn i for eksempel en Taurus 85 da polymerramma er litt fleksibel og grepet tar også en del rekyl. Forfatteren av artikkelen ble meget imponert over den snille rekylen i en så liten revolver, selv med 38+p ladninger.

 

Avtrekket er kanskje den beste siden ved denne revolveren. Det skal vist være mye bedre enn i tradisjonelle snubber, og går av ved 10 lbs men skal vist føles som 8...

 

Materialet i revolveren gjør den svært motstandsdyktig mot rust. Ruger har faktisk testet om sminke og kropsvesker fører til rust da revolveren er ment for å bæres på kropp eller i håndveska til amerikanske fruer :)

 

Personlig synes jeg det er en artig revolver som sikkert fungerer til det den er ment for. Spesialfelt er vel eneste lovlige/fornuftige bruksområde til noe slikt her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...