Jump to content

Lapua Mega eller Norma Alaska i .308?


LeivVidar

Recommended Posts

Jeg skal, som dere sikkert skjønner på elgjakt til høsten. Er allerede igang med forberedelsene med nyinnkjøpt børse og greier :D (gleder meg som en unge!) Når det kommer til ammunisjon har jeg to valg. Jeg lader selv og har en pakke Lapua Mega 185 grs og en pakke Norma Alaska 180grs. En kompis av meg har lyst å kjøpe enten det ene eller det andre av meg når jeg har bestemt meg for hva jeg selv skal bruke. Selv lurer jeg på Mega'en siden den har en form for låsing av mantelen. Håper dere kan komme med innspill siden jeg er litt usikker selv. Sikkert mange her som har erfaring med disse kulene. Begge går like godt i børsa så sånn sett spiller det ingen rolle hva jeg velger. Men det jeg tenker på er skuddreaksjon, soppform, restvekt, inntregning osv :) Sikkert like mange meninger om dette som det er brukere av forumet, men jeg prøver like vel jeg :) Håper på gode svar..

Link to comment
Share on other sites

Alaska er vel en helt konvensjonell blyspiss uten noen form for blylåsing? Ikke akkurat noe jeg ville satset på...

 

mega derimot har en solid blylås og regnes vel som en av de beste normalkulene på markedet. Har bare testet ut 150grs for rådyr, og den virker solid nok. Denne ble skutt på 5 meters hold (825m/s) i våte aviser:

 

150Mega2.jpg

 

En 185grs kule i litt moderate hastigheter burde holde langt bedre sammen.

Link to comment
Share on other sites

Skyt heller opp de kulene på papp, og så kjøper du Woodleigh, Oryx, Swift eller lignende i 165-180 grn. vekt til elgjakta. Da trenger du ikke lure på hva som funker. Egentlig bare tull og gamble med halvbra billige kuler til elgjakta ,syns jeg. Det kan komme en situasjon da ikke alt er perfekt med tanke på skuddvinkler, og da er det greit å ha ei kule som tåler litt uten og gå i filler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har plukket noen få Mega ut av elg, og de ha alle hatt perfekt soppform. Har en kammerat som bare bruker denne kulen, med godt resultat. For min egen del bruker jeg bonda kule til storvilt (Swift, Oryx eller lignende), men dersom jeg kun hadde Mega tilgjengelig ville jeg ikke nølt med å bruke denne. Ikke Alaska heller fro den saks skyld i 308 hastigheter, men jeg ville ha foretrukket Mega av de to. Og det er jo det trådstarter spør etter.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg kommer til å gå for Mega'en da. Har prøvd denne i en sanddunk med hardpakket sand fra 10 m hold og den fikk fin soppform og ca 85 % restvekt så tror egentlig den er ganske safe. Kan legge ut bilder fra denne testskytingen

 

DSC00600.JPG

 

DSC00602.JPG

 

Fra venstre:

Skutt i isblokk fra 20 m. De to neste er skutt i sanddunk med hardpakket sand fra 10 m og den siste er skutt i våte kataloger fra 120 m

Link to comment
Share on other sites

Vi forbød Norma Alaska hos oss etter at det stort sett resulterte i veldig mye blodsprengt kjøtt. Den henger dårlig sammen selv i 308win/30-06 hastigheter, og kunne sammenlignes med en splint granat...

 

Mega er det et par stykker som har brukt, med helt greie resultater. Men det finnes helt klart bedre alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Har da testet presisjon på Mega 185 grs i min .308 og tror jeg har funnet god-ladningen! Samler 20 mm på 100 meter! ikke værst synes jeg! Er usikker på hastigheten, så jeg lurer på om det er noen som gidder å sette seg ned foran Quick-Load å beregne farten for meg..?

 

Hylser: S&B (JODA di funker supert for meg!!)

Kule: Lapua Mega 185 grs

Krutt: VV N-150, 45 grs

Tennhette: CCI 200 LR

O.A.L: 70 mm

Friflukt: 1,5 mm

Løpslengde: 56 cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...