Jump to content

Adams og bennett piper til M98


evert

Recommended Posts

jeg begynner å gå litt trøtt på den gamle 8x57 pipa i mauseren min, og funderer på ei 7x57 pipe, ser for meg at det blir mindre potensielt trøbbel enn skifte til 7mm-08?

7mm-08 haddde passa studentøkonomien grunnet gratis hylser, men jeg er bekymret for matingen.

 

økonomiprosjekt for en fattig student:'

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=413837

 

har planer om å gjøre pipebyttet selv, evt få hjelp med å skru ut 8mm pipa da den sitter noe inni h##vete hardt.

 

søk på forumet gav meg lite info om adams&bennet pipene, annet enn at buster skreiv noe om å la det korte kammeret være, drite i å brotsje det dypere, og bare lade patroner spesielt til kammeret med skulderene satt tilbake og halsen frest kortere.

ser for meg å håndlappe pipa om den er grov, ser midway anbefaler "innbrekking" og det kan vel indikere noe røff finish.

er klar over at jeg bør skjære kammeret dypere om jeg lapper, men der røyk budsjettet igjen(brotsj og tolker)..

 

så, er det noen som kan bringe noe lys over adams & bennet? ryktene sier meg at de ikke er toppen av lykke, men har noen noe konkret å komme med?

Link to comment
Share on other sites

 

søk på forumet gav meg lite info om adams&bennet pipene, annet enn at buster skreiv noe om å la det korte kammeret være, drite i å brotsje det dypere, og bare lade patroner spesielt til kammeret med skulderene satt tilbake og halsen frest kortere

 

Det KAN du selvsagt gjøre, men jeg vet ikke om jeg ville gjort det på en "standard-patron" som kan kjøpes i butikken. Det funker sikkert greit for deg som vet om det, men hvia andre får tak rifla så skjønner de ingenting. Du kan jo feks merke pipa med 7x57 short eller noe da.

Når du alikevel må ha brosj for å ferdigbrosje kammeret, så er det like greit å kjøpe et emne UTEN kammer i. Det kan være små variasjoner på målene til kammerbrosjene og da funker det uansett ikke. Da må pipa settes tilbake, og man må begynner på nytt. Jeg har sett dette selv en gang, med en 416 Taylor. Der ble det en kant et par millimeter nedenfor skuldra etter at den ble ferdigkamret. Da måtte alt gjøres på nytt.

Adams og Bennet -pipene er av varierende finish innvendig, men med en skikkelig innbrekking så er de ok, etter min erfaring. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du vurderet 280 rem eller 7x64 hvis det var billig hylse og 7mm du vil

 

er ikke 280n basert på 3006? Børsa er en std m98, ikke en 3006 konvertert, så jeg antar 280 kan bli for lang?

 

planene har sirklet rundt 260 og 7mm-08, men er usikker på hvor mye kluss disse vil gi meg med matingen om jeg bare skrur i ei ny pipe, derfor 7x57.

 

skal skaffe meg kuhnhausen og lese meg litt opp på emnet før jeg bestemmer meg for om dette er noe jeg klarer selv. poenget er å gjøre selv! (jeg misliker å betale andre for arbeide da det sjelden blir så bra jeg ønsker meg. bedre å leve med egne blemmer og lære av de enn å betale for andres)

Link to comment
Share on other sites

er ikke 280n basert på 3006? Børsa er en std m98, ikke en 3006 konvertert, så jeg antar 280 kan bli for lang?

 

planene har sirklet rundt 260 og 7mm-08, men er usikker på hvor mye kluss disse vil gi meg med matingen om jeg bare skrur i ei ny pipe, derfor 7x57.

En umodifisert M98 mater .30-06, 7x64 og .280 Rem helt fint, så lenge patronlengden holdes i underkant av 84 mm. Alt jeg har vært borti av fabrikkammo i .30-06, med unntak gamle (før 1960) helmantler har patronlengde på under 84 mm. Det kan imidlertid være vrient å få mer enn 4 patroner i magasinet, dersom det betyr noe.

 

Det var de gamle flatbasede helmantelkulene som var hovedgrunnen til at kassene og magasinene måtte åpnes ved ombygging til .30-06.

 

Men ikke et vondt ord om 7x57. Jeg har selv en m98 i dette kalibret, riktignok var dette også originalkaliberet i denne kassa (DWM 1908).

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at underbeslaget på HV mauserne ble forlenget frammover og det ble gjort en utfresing i kassa var at dette skulle være et militærvåpen som ble ladet med klips.

Hvis de hadde blitt ladet manuelt et og et hadde det vært ok som det er originalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...