Jump to content

338RUM


Explorer

Recommended Posts

Har hatt en sånn i ca 3 år nå, og om eg bare kunne ha ei rifle, så måtte det bli denne!

Kan bruke den på det meste, og det går somregel ned i smellen eller etter en kort spurt. + at kulebanen er topp med denne patrona.

 

Det er i tillegg billigere å kjøpe hylser og ferdige patroner til denne kontra 338 lapua og evt 340ene.

 

Anbefalles på det sterkeste.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har skutt mye rart med 338 RUM. Jeg har hatt dette kaliberet lenge, og skutt katt, bever, rev, noen elger, hjort, og noen rådyr med kaliberet, og det virker utmerket. Velg på øverste hylle når du velger kuler til matvilt. Jeg har brukt Swift A-Frame og Scirocco, og Barnes TSX til mat, og vanlige kuler til moro og varmint.

Kaliberet går godt og jeg tror jeg kan si at det er fullt på høyde med 338 LM både ang. presisjon og fart.

Rekyl....JA! Men ikke ulevlig..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velg på øverste hylle når du velger kuler til matvilt. Jeg har brukt Swift A-Frame og Scirocco, og Barnes TSX til mat, og vanlige kuler til moro og varmint.

Jeg havde netop tænkt på TSX i 210 eller 225 grain da jeg i forvejen anvender TSX i 300wm - 243w og 9,3x74R

Rekyl....JA! Men ikke ulevlig..... :wink:

En rigtig riffel skal have rekyl :wink: har i forvejen en 416RM pibe

Link to comment
Share on other sites

Fikk laget meg ei av en 338 Win mag av merket Heym. Byttet til en annen stokk da Heym-stokken sendte alt i panna på meg :P . Bruker 250gr a-frame til jakt og 250 gr sierra til trening. Har EAW sving på denne med to kikkerter, en aimpoint til skogsbruk og en 3-12x50 meopta til "åker-bruk". Tok et lite villsvin med denne i Slovakia. Falt i smellen. Børsa mi veier 4,5 kg og er gjenget for demper(måtte ha det sa børsemakeren for å ikke bli drept). Bruker børsa stort sett uten demper. rekylen er frisk, men grei å bli vant til når man har skutt litt fra før. Demperen er en br-reflex T12(mener jeg å huske). Utrolig artig børse å skyte med. Gøy på banen også når man står ved siden av en som ikke vet hva som skal smelle 8) . Anbefaler dette kaliberet til den som vil ha litt utenom den vanlige 6,5x55 såfremt du liker frisk rekyl.

 

Så lenger opp i tråden at noen bruker scirocco til jakt i dette kaliberet? Blir det ikke mye ødelagt da? Bruker selv scirocco i .308 og i 6,5-06 med flotte hull i rådyra.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner scirocco'en som ganske ekspansjonsvillig, men fragmenterer lite. Du får en fæl fart med disse 210 grainerene. Jeg har skutt bever og rådyr med denne kula, og virkningen er fæl. Beveren kom rett fra vannet, og var tørr i pelsen nesten av anslagsenergien. Skaut den på ca 100m, og det var ei grå sky av vann rundt hele beveren når kula traff. Det var et godt kropps-treff.... :wink:

Rådyret skaut jeg på ca. 7m, på skrå fremifra, inn i forkant skuldra, og ut rett bak bogen. I dette dyret så revnet magen, helt ut, av sjokket tror jeg. Men kjøttet var lite blodslått. Men så er det ikke så mye kjøtt heller da, i ribba på et lite rådyr.

Ladningene mine, den gangen, ga friske hastigheter.........og når min kjære guttevenn; Etterbrenner limte på strekklapper på pipa mi, og vi testet denne ladningen, så ble han alvorlig........ :oops::lol:

Så den var nok "noe" over maks, kan du si. Jeg kan nevne 1015m/s...... :roll::oops:

Kan være lure å tyde trykktegn på disse rettveggede hylsene.

 

Jeg har også gjenget pipa mi, og har både rekylbrems og A-tec demper til rifla.

Personlig så synes jeg det er lettest å forholde seg til rifla uten noen av delene, rekylmessig og med tanke på rekylopptak. Med bremsen på så funker det greit hvis du bruker dobbelt opp med hørselvern, og ikke ligger inntil noe som gjør at man får igjen munningssmellen i trynet.

Demperen er super, men gir en lang "blås"-rekyl som er litt merkelig til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp studert Barnes ladebok no4 og undrer meg over at det ikke er store forskjellen på hastighetene i 340Wby og 338RUM, og for den sakens skyld 338-378Wby. Hadde ventet mere sprut i 338RUM med sin voksne hylse, enn i 340Wby som jeg har selv.

 

Vil man ha høyere hastighet finnes jo 338 Khan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...