Jump to content

Hvor hardt skal demperen sitte rund løpet ?


S.O.N

Recommended Posts

Har kuttet løpet 5 cm og satt demper på rifla. En A-Tec modul demper.

Uten demper fikk jeg lett samling i Inner 10'rn på 100m. Med demper så ligger dem og sirkler litt mere og man sliter litt mere for å få det tett uten at det kan forklares.

 

Demperen sitter 'veldig' trangt rundt løpet i bakkant. Kan dette påvirke svingninger og skuddbildet ?

 

Hvor løst skal en slik demper sitte i bakkant. Skal det vere klaringer eller skal det sitte relativt trangt ?

Link to comment
Share on other sites

Er dette såpass kritisk at det bør dreies opp for å få nøyaktig symmetri, eller kan jeg bruke dremmelen og løse forsiktig opp ?

 

Vil vel tro at så lenge det såvidt er klaring, så er det kanskje ikke så viktigt om det er 0.1 +/- noen hundredeler etter rimelig forsiktig skjønn.

Link to comment
Share on other sites

Som en midlertidig løsning så går det jo an å fjerne bøssingen fra dempern og skyte uten , men da har du ingen ting som tar imot krefter ved ett evnt. fall etc.

Klaringen er vel ikke super kritisk, men tolleransene er vel satt slik for å ha klaring og samtidig verne ved ett uhell.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde først samlingene uten demper etter at løpet var kappet.

Synes nok at samlingene ikke var som dem engang var da også, men

jeg skal ikke sverge på at jeg satte skikkelig fokus på det da. Det må

prøves noe mere før jeg kan si sikkert. Var mere opptatt av

og få på demperen og bruke den. Ammo er 223 AE 55 grain fabrikkladet.

 

Kroningen er 11 grader og går rett ut til hele løpets diameter i tuppen, og

sjekket til å vere ok av en uavhengig børsemaker. Løpet er klar av stokken.

Kan tre et A4 papir mellom hele veien bakover.

 

Begynner og lure på om gjengepartiet ikke er langt nok. Det er ca. 19.5mm.

Når jeg tar av modulene og ser inni demperen, så ser jeg at det står vel

1mm+ igjen som kunne vært gjenget for at løpet skulle ligge flush med enden

av gjengepartiet. Nå går kruttgassene ut fra kroningen og opp i

dette gjengepartiet i demperen, men det kan vel ikke vere så sensitivt vel...eller

kanskje jeg får skrudd denne lille 1mm ekstra når jeg får vekk kilingen i bakkant av demperen.

 

Skal iallefall starte med å få vekk presspassningen mellom bakkant av

demperen og løpet, så får man prøve igjen og se. Jeg samler jo rundt inner

tieren og nokså tett inntil, men det lille som skal til for å få alle innenfor er

blitt vanskligere en før.

Link to comment
Share on other sites

19.5 mm gjengeparti er bra det :wink:

Det er bedre att rifla er gjenget litt kortere enn dempergjengene, enn lenger, fordi hvis løpsgjengene stikker utenfor dempergjengene, vil det samle seg kruttslam og møkk der, sånn at du kan få problemer med å skru av demperen. Var en her inne som hadde problem med det på ei salongrifle for ei kort stund tilbake.

Link to comment
Share on other sites

en ting du kan sjekke er om du har fått noen innvendige dimensjonsendringer i pipas munningsparti etter gjengingen, det kan godt ha skjedd, og kan være ugunsting for presisjonen.

 

det var en 223? puss pipa godt, trekk et prosjektil utav en 22lr patron, olje løpet, og dytt prosjektilet igjennom. du kjenner at prosjektilet går lettere om pipa har åpnet seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jeg tilbake til normalt godt treffbilde på børsa med demperen.

 

Løste opp i bakkant så demperen var klar av pipa. Det hjalp ikke noe videre.

 

Tok så av 1-modul av demperen. Da begynte ting å ordne seg. Mye bedre samling med en gang....nesten perfekt, men ikke helt perfekt.

 

Tok så av 1-modul til av demperen, og da satt alt lett i senter.

 

Tydelig at vekt og svingninger i pipa har endel å si vist man er i grenseland, men det kan sikkert også vere turbulensforhold gjennom demperen.

 

Det var iallefall min erfaring, og børsa demper brukbart fremdeles og har bedre ballanse.

 

Etter dette så er det kun modulære dempere som er aktuelle. Da har man iallefall muligheter til å gjøre ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...