Jump to content

Gaupejakt region 4


even-reven

Recommended Posts

Noen som gleder seg til gaupejakta?

 

Gikk meg en tur i terrenget mitt i dag, og jaggu så hadde ikke kattefaen med unge® nylig vært i skogen min :evil: ! Ikke så lett og se om det hadde vært en eller to unger siden det var så masse spor på kryss og tverrs... Blir spennende til helgen om de fortsatt er i terrenget :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har terreng på grensen akershus/østfold, og har gått videre på sporene i dag som jeg fant i går, og i dag fant jeg ett ferskt rådyrkadaver... Det er jo selvfølgelig dumt, men posetivt med tanke på søndagens jakt for da er jo pusen i nærheten.. Fant ut i dag at det mest sansynlig er tre dyr som holder til i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Ittj no kjæm ta sæ sjøl.. :wink:

 

Modellen vi jobber etter er som følger:

Få alle storvaldene fra elgjakta til å stille grunn til disposisjon. Hver storvaldleder får jaktleder i de ulike jaktlagene til å sjekke om hver og en grunneier tillater organisert gaupejakt på deres grunn.

Så har vi valgt et par tre stykker som ledere av horden med jegere. Lederne koordinerer og delegerer ulike sporingsroder slik at man dekker mest mulig av terrenget. Sporerne er de dessidert viktigste brikkene i dette spillet. Det er de som er nøkkelen til suksess. Når sporing er gjennomført og vi har funnet sikre spor og ringet inn gaupa starter morroa og telefonoperatørene tjener grøvt på SMS... Lederne av gaupejakta sender ut sms til storvaldlederne som igjen sender ut til jaktledere fra elgjakta, som igjen sender ut til aktuelle jegere på sitt lag. Dermed får vi kvalitetsskret at alle grunneiere kan stille til jakt hvis de ønsker.

 

Sier ikke at dette er den eneste modellen som funker, men den funker for oss. Vi har utrolig mange små grunneiere som sammen blir store. Da er det viktig at alle føler seg hørt og tatt på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Neida.. er like dårlig for alle i regionen.. og siden nattejakt er forbudt så må vi nok ha litt ny snø på bakken. Men når den kommer må man ikke sove lenge om morgenen :D

 

Ja hadde en lengre samtale med viltforvalteren i Østfold om det i går.. og vips så kom det på nettet til fylkesmannen :wink: Tror de har glemt seg litt bort...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er synes kvotetildelingen er en vits... To dyr på et så stort område som felt 2 er, er jo helt på tryne :evil: Når man har mer gaupespor enn rådyrspor i terrenget er det noe som ikke henger på greip! Har vurdert og kjøpe ny hund, men noen rådyrhund kommer ikke på tale. Nå skal jeg skaffe meg en langbent "ulv" som er en jævel på gaupe!

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fall viktig at vi som bor i regionen sørger for å få registrert og bekreftet alle spor etter familiegrupper mtp evt økte kvoter.

I Rælingen hadde vi familiegruppe på tre dyr, samt ett enkelt dyr i nordre del av kommunen dagen før jakta. Dessverre gikk de over til Losby natt til 1.februar, og med felling i Nes første dagen var jakta over for i år.

Link to comment
Share on other sites

Ja men denne gangen må Fylkesmannen ta sin del av skylden.. gikk vinter og votter før de oppdaterte gaupetelefonen mht felte dyr. I tillegg kan de redde seg totalt mht kvote siden ingen er skutt i område 1.

 

 

 

 

Er det noen som har info om de overskutte dyra? Trodde det var varslet om at jakta var stoppet etter to dyr :?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus:

"Rovviltnemnda i region 4 vedtok for 2009 en jaktkvote på fem dyr. Region 4 omfatter Oslo, Akershus og Østfold.

5 dyr er skutt og gaupejakta er derfor stoppet i region 4. Torsdag 5.februar ble 4 dyr felt i jaktområde 3 av en kvote på 2 dyr.

Det betyr at kvoten er overoppfylt i dette jaktområdet og hele kvoten på 5 dyr for region 4 er dermed oppfylt.

 

Region 4 er inndelt i 3 jaktområder med fastsatte kvotestørrelser

 

 

* Jaktområde 1 (Forvaltningsområde med husdyr på utmarksbeite)

 

Ingen av 2 dyr felt

 

* Jaktområde 2 (Forvaltningsområdet for ynglende ulv)

 

1 av 1 dyr felt (Nes)

 

* Jaktområde 3 (Forvaltningsområde med flere rovviltarter)

 

4 dyr er felt av en kvote på 2 (Aurskog Høland, Halden, Marker, Rømskog)

 

Det er rovviltnemnda i regionen som vedtar behovet for kvotejakt og kvotestørrelser på gaupe.

På bakgrunn av den situasjonen som er oppstått vil nemnda vurdere om det skal åpnes for jakt i jaktområde 1, men inntil videre er jakten stoppet i hele regionen. "

 

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=2487713

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Da er det vel på tide med å si gaupejakt2010.

 

Noen som skal prøve å jakte gaupe i Fet i år?

 

Sako_35

 

 

Klart det skal jaktes. Jeg har tatt meg 11 dager ferie til gaupejakta i år. De andre har startet sporingen allerede, og de kan bekrefte at det er gaupe i området. De venter bare på snøen som skal komme på lørdag nå:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...