Jump to content

Gaupejakt i Agder. Spor og dyreobservasjoner


Erikr

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Selv om mars ikke er omme, så kan jeg allerede nå si at årets gaupejakt ble en flopp.

 

Ikke kommer inn rapporter om hverken dyr eller spor. Virker som det er slik i hele vestfylket. synd for jeg hadde veldig god tro på at vi skulle finne spor og ha en spennende jakt..

 

Kan vel ikke annet enn å se frem til neste år;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Har drevet å ringt rundt til endel folk den siste tiden og det viser seg at mange har gaupe på gang. Ting tyder veldig på at bestanden er på vei opp.

 

Sporet 8-9 km på ski idag, men ingenting annet enn revespor. Får vente til snøen synker endel, er jo et pulverhelvete så det holder.

 

Håper de får gang på den Gylandsgaupa;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Ikke så veldig lenge igjen til vi kan begynne å spore for fullt!

 

Har selv kommet over sporet av det som mest sans. er ei unggaupe. I tillegg er det observert ei gaupe her i kommunen. I tillegg kom en kompis kom over sporene av ei stor gaupe sist helg. Tror personlig dette er 3 ulike dyr. I tillegg regner jeg med at det er flere gauper lengre nordover i dalføret. Her ble gaupa observert flere ganger i fjor.

 

Noen her inne som sitter på hunder som loser på gaupe? Ta kontakt på Pm...

 

Har noen kontakter, men alltid greit å ha flere hunder tilgjengelig.

 

Gleder meg stort til februar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering. MYE gaupeobservasjoner i distriktet siste tiden. Gaupa tok et rådyrkje natt til igår 700 meter herfra. I tillegg fant jeg et gaupedrept rådyr ca en mil nord for dette. En kompis av meg som bor et par mil unna, fant spor etter en kamp mellom gaupe og rådyr sist helg. De har sporet det de mener er 2 ulike gauper.

 

Fikk tlf fra en kompis som bor i nabokommunen og han kunne melde om ferske gaupespor. Dette ble også bekreftet av SNO.

 

Mye av dette er sikkert samme dyrene, men her er en kraftig økning i antall sporobservasjoner i år. Jeg tror det er snakk om 2-4 ulike gauper som vandrer rundt her i distriktet..Dvs vi er på samme nivå som på 90-tallet da det nesten ble skutt gaupe hvert år her. Og da rådyrbestanden ble utradert..

 

Oppfordrer alle til å melde i fra til SNO når dere ser gaupespor. Spesielt om det har vært flere gauper i aksjon. Dette kan slå positivt ut for aust agder som bare har 4 gauper på kvoten..

 

Så ventetiden frem mot 1. februar blir lang!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tlf fra en kompis som bor i nabokommunen og han kunne melde om ferske gaupespor. Dette ble også bekreftet av SNO.

 

Mye av dette er sikkert samme dyrene, men her er en kraftig økning i antall sporobservasjoner i år. Jeg tror det er snakk om 2-4 ulike gauper som vandrer rundt her i distriktet..Dvs vi er på samme nivå som på 90-tallet da det nesten ble skutt gaupe hvert år her. Og da rådyrbestanden ble utradert..

 

Oppfordrer alle til å melde i fra til SNO når dere ser gaupespor. Spesielt om det har vært flere gauper i aksjon. Dette kan slå positivt ut for aust agder som bare har 4 gauper på kvoten..

 

Så ventetiden frem mot 1. februar blir lang!

 

 

Lurte bare på om du vet om SNO bare "takker og bukker", registrerer meldte sporobservasjoner av enkeltindivider uten å sjekke de, og bare går ut på meldte antatt familiegrupper i de områdene der nede ?

Jeg hører stadig om sporfunn nedover i Birkenes/Lillesand/Froland, også i Arendal, men mer sporadisk der. Men dette kjenner sikkert du til bedre enn meg, ser ut som du har fått deg et bra nettverk :).

Her øverst i Setesdalen (Valle/Bykle), ser det ut som det har etablert seg et par dyr langs dalen (blitt sett fler ganger), i tillegg er det ei bra hanngaupe som jeg mener vi deler med Fyresdal, den er skikkelig stor, men har også et stort revir. Har funnet spor etter den i 5-6 år nå, men det er ikke så ofte.

 

Det er endel skabbrev her i dalen nå, og det blei skutt ei forkommen skabbgaupe i Bykle for noen få uker siden, så det vil nok påvirke også.

Link to comment
Share on other sites

Nei SNO kommer og sjekker sporene. De vi har sett har kun vært enkeltdyr. Men jeg VET at det ble sett ei gaupe med unge rett over kommune/fylkesgrensa i sommer, så det er familiegrupper i området. Ikke godt å dokumentere de sporene, iallefall ikke da..

 

Men SNO kommer og sjekker spor, så det hjelper ikke å si at man har sett spor etter 2 gauper. Men det jeg hørte var at om det ble dokumentert nære grensa slik som her i Åseral så slår dette positivt ut for kvota i aust agder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så er vi straks igang med årets jakt!

 

Herfra kan jeg melde om elendige sporingsforhold. Vi hadde egentlig tenkt å spore hele kvelden, men måtte droppe det pga skare.

 

Gaupa er aktiv på mine trakter og jeg hører stadig om mulige gaupetatt rådyr og observasjoner, men den får sikkert herje en stund til hvis vi ikke får littegrann snø.

 

Andre i agder som kan melde om aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ivrer etter gaupa? Vi var et team som sporte i helga, men desverre kom det veldig mye mer snø enn meldt og det ødela alt.

 

Gaupa tok et rådyr for 3 uker siden. Det var den lille gaupa vi vet er der. Er også funnet flere rådyrskrotter i trekket til den store gaupa, uten at vi vet helt med sikkerhet at det er den som har tatt de.

Link to comment
Share on other sites

Dere som vil med kan sende meg nummeret deres på pm. Ikke sikkert alle blir spurt, men så sant det er plass så ringer jeg dere. Dere bør da være klare til å rykke ut rimelig kjapt om noe skjer..

 

Gaupa var 400 meter fra huset inatt. Hadde gått på veien 40-50 meter før det bare til skogs igjen. Har desverre hatt veldig dårlig tid idag og jeg har ikke fått sporet. Det snødde også noe voldsomt i natt og det har jo også ødelagt muligheten til å følge den.

 

Var også en større flokk med rådyr på isen her igår, noe som tyder på nærvær av gaupe.

 

I helga skal det spores!

Link to comment
Share on other sites

Da var den første gaupa (som jeg vet om) skutt i vest agder i år. Gratulerer til de som stod for denne bragden! Ble selv spurt med, men fikk ikke fri DESVERRE!!

 

Kanskje de selv vil skrive litt om hva som skjedde?

 

Dette blir 3. helga på rad vi sporer. Før eller senere må vi treffe på den. Men ca 80 cm med løssnø enkelte plasser, gjør ikke at oppgaven havner i vår favør.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Skal oppdatere litt. Det er nå drevet sporing jakt på ei kjette med 1 unge siden tirsdag. torsdag ble det arrangert samling etter som hun ble innhenta i løpet av onsdag. Desverre hadde hun forflyttet seg noe i løpet av natta til torsdag. Så det tok litt tid før hun igjen ble funnet på torsdag. Hundene ble sluppet på etter middagen og losen gikk frem til det ble mørkt desverre. Egentlig litt mye løs snø til at en får skikkelgi press på de, slik at hun snor seg unna. samling igjen i dag og ny post linje satt, men igjen har hun sneket seg ut. I den retningen de kom fra tirsdag. Så det spores nå for å prøve å innhente dem. funnet minst 1 rådyr som er tatt siden tirsdag. Området som er sporet jaktet på er på østsiden av byremo og sørover. Siste nå er at de har kryssa dalen og er på vei vestover.

 

Håper på å få ringa de på ny i morgen. Det er også mulig obsertvert ei ny gruppe på 2 dyr lengre nord i kommunen på grensa til marnadal i formiddag.

 

Kan bli behov for folk fremover så kikk litt innom, det vil komme kontakt info når det nærmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sannsynligvis 5 eller 6 ulike gauper i distriktet. Ene gaupa svømte over mandalselva, selv uten at den var jaget på. Sannsynligvis den hanngaupa jeg har film av på bloggen.

 

Fin opptur dette, ettersom jeg har brukt mye av fritiden de siste 2 vintrene på resultatløs sporing...

Link to comment
Share on other sites

Ny dag og nye muligheter. ringa inn på nytt i natt og morgen kvist. ble støkt ut og vi kom igjen på etterskudd, de rista av seg hund og folk i utilgjengelig terreng på ettermiddagen. Og siste spor ser ut til å gå i retning av kjerne området dems.

 

Her er i ene poten til dama :)

 

normal_DSC00790.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser ut til å bli bedre sporingsforhold nå. Så nå oppfordres "alle" til å komme seg ut å spore i nærområde.

 

Ser ikke særlig lystig ut for husdyra til våren dette. Lenge siden det har vært så mye rapporter og obesrvasjoner som nå.

 

Har vært nokså iherdig innsats av relativt mange den siste tiden, men desverre så holder de seg i mye ulendt og vanskelig jaktbart terreng. Det har vært jakt både lørdag og søndag. Men uten hell.

 

I Laudal på lørdag, lang los men den gikk bare i bratt fjell og ville ikke ut derfra. Ble mørkt. Konsmo søndag, 2 dyr observert kl 1330. Vi ble innhentet av mørket da også. Også her god gang i los og godt press på dyret, men hun fikk desverre pause da hun fant seg ei fjell skjæring som bikkja ikke kom seg opp på. Sporet store deler av mandag, men hun har sneket seg vekk i den nedre delen av dalen hvor det ikke har vært sporings forhold. Håper å finne di igjen i natt/morgen.

 

Det spores/ringes nå i bjelland på et dyr som er observert ikveldinga i dag. Så det kan bli full gang igjen i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Idag lyktes det oss endelig å felle ei gaupe. Et særdeles bra sporingsarbeid var lagt ned og en gruppe klarte å ringe inn gaupa i en knaus.

 

Deretter ble poster satt ut og showet var igang. Gaupene trykka noe hinsides og måtte nesten sparkes ut der de låg i helt ufremkommelige fjellhyller.

 

En mann var heldig og fikk skutt den. Satt ikke rare biten unna da det smalt..

 

Etter mange dager og stang ut, synes jeg vi fortjener dette. Stor takk til alle som har bidratt...

Link to comment
Share on other sites

Tikket også inn en melding om en gaupe i kvinesdal idag. Noen som kan bekrefte at det ikke er den samme som ble skutt på lista som nevnt over?

 

Edit: ja det var visst samme gaupe. Flott at noen er både dyktige og heldige og klarer å lokke inn gaupa.

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt ei hanngaupe på 20 kilo utenfor Håland i Kvinesdal i tillegg til den som ble skutt på Byremo/Bjelland igår .

 

Denne store hanngaupa på 20 kilo kom på revelokk etter ca 20 minutter .

Dette er kjempenyheter !!

 

Jeg hadde gleden av å være med i Byremo / Bjelland området . Et kjempebra team har i flere dager jaktet hardt på disse kattene . Jeg satt 400 meter ifra der gaupa spratt , og kjente pulsen rimelig bra når sporer sa gaupa var på beina . Hunden satt seg fast men kom seg ned etter hvert og loste inn til fallet .

 

Fikk nettopp høre at den gaupa vi fikk i byremo området veide 21.7 kilo . Så det er nok mange som blir overrasket over det . Jeg har aldri sett ei død gaupe , men de tippet alt fra 14-18 kilo . Så den " unge hann gaupa" var ei fullvoksen stor hanngaupe !

Link to comment
Share on other sites

Idag lyktes det oss endelig å felle ei gaupe. Et særdeles bra sporingsarbeid var lagt ned og en gruppe klarte å ringe inn gaupa i en knaus.

 

Deretter ble poster satt ut og showet var igang. Gaupene trykka noe hinsides og måtte nesten sparkes ut der de låg i helt ufremkommelige fjellhyller.

 

En mann var heldig og fikk skutt den. Satt ikke rare biten unna da det smalt..

 

Etter mange dager og stang ut, synes jeg vi fortjener dette. Stor takk til alle som har bidratt...

 

Kan ikke si nok ganger hvor vanvittig bra dette her er. Men du skriver gaupene; var det enda en katt i ringen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...