Jump to content

Gaupejakt i Agder. Spor og dyreobservasjoner


Erikr

Recommended Posts

Jeg ser at det også iår blir fri gaupejakt i Vest Agder. Gledelig for oss som har sansen for gaupejakt!

 

Er det noen her inne som har tenkt seg ut?

 

Skal selv ut og spore som gal. Den ble observert 2 ganger rett før jul her i kommunen og jeg har et håp om å kunne ha ei oraganisert jakt etter den. På 90 tallet felte vi gaupe hvert år her. Den forsvant imidlertid sent på 90 tallet, men det virker nå som om den er på vei tilbake. Mye på grunn av den økende rådyrbestanden.

 

Kunne også tenke meg å komme ikontakt meg jegere som har hund som sporer/loser gaupe. Kanskje også komme i kontakt med folk som kunne tenke seg å være med på jakt. må kunne stille opp på forholdsvis kort varsel enkelte ganger.

 

Noen setesdøler som skal ut i nabofylket?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

7 mm rem mag: du er notert!

 

løshund: topp! regner med du har testet bikkja/bikkjene på gaupe?

 

Da er det 3 stk som har meldt sin interesse. Har i tillegg en hel gjeng her oppe som er gira og klar...

 

Problemet vil bli sporing. skal selv ut å spore så mye jeg klarer og har flere andre karer som vil holde utkikk etter spor.

Link to comment
Share on other sites

har desverre ikke fått prøvd bikkjene nei :oops: meen, kan si 90% sikkert at laikaenne burde ta det, ganske sikker på gråhunden også, han har da interrese for alt av lukt i skogen, men selfølgelig ingen garanti.. men vil tro det er vanskeli å få en gaupehund på kort varsle i vest-agder... :| så bedre med hund enn ikke?? men jeg er uansett med visst det er brukt for meg, skal nok klare å skrape sammen både 3-4 stk her fra også! :D er meget gira på gaupa! :D

Link to comment
Share on other sites

Har en hamilton/foxhound som er stor og jager svært raskt. Aldri prøvd han på Gaupe, men han jager kun rovvilt. Bruker han på rev. Han viser ingen interesse(har aldri gjort) for hare, rådyr, elg etc. men alt som spiser andre dyr tar han etter. Foruten rev vil det si mår og mink, og katter.

Han har også skjønnt at når de forsvinner, så sitter de i trær...

 

Skal nesten garantere at han virker bra på Gaupa. Det er bare å ringe

 

Han har et tålmodig gemytt som gjør at han går sammen med alle hunder, hannhunder inklusive. Han blir plaget til daglig av en foxterrier(henger i øret hans 5 timer til dagen)

Link to comment
Share on other sites

Har en hamilton/foxhound som er stor og jager svært raskt. Aldri prøvd han på Gaupe, men han jager kun rovvilt. Bruker han på rev. Han viser ingen interesse(har aldri gjort) for hare, rådyr, elg etc. men alt som spiser andre dyr tar han etter. Foruten rev vil det si mår og mink, og katter.

Han har også skjønnt at når de forsvinner, så sitter de i trær...

 

Skal nesten garantere at han virker bra på Gaupa. Det er bare å ringe

 

Han har et tålmodig gemytt som gjør at han går sammen med alle hunder, hannhunder inklusive. Han blir plaget til daglig av en foxterrier(henger i øret hans 5 timer til dagen)

 

Kjempeflott HS. Det er dette som er flott med kammeret. Kommer i kontakt med folk med ressurser og kan møtes..Gleder meg til at det observeres spor! kan tror jeg den kommer til å slite hvis en stiiller mannsterkt som nå!

Link to comment
Share on other sites

Gaupespor observert.. desverre en dag for seint og jeg har heller ikke fått avklart om det er greit å jakte i det aktuelle området.. Det var også et jaktlag som var ute ikke langt fra kommunegrensa. ikke hørt om de fikk noe, men de har tydeligvis sett spor..

 

Dette blir meget spennende. Har nå et flott kontaktnettverk her på kammeret og tilgang på flere hunder.

 

Følg med for flere oppdateringeringer..

Link to comment
Share on other sites

Regner med du også følger med/ gir beskjed om det meldes om spor på dine områder, POW? Hørte jo den var sett i området før jul også i eiken?

Jeg skal gi beskjed ja! ..men satser på at den er full av bly(:les bismuth) før jeg rekker å si fra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nytt for meg :D .............. :wink:

 

 

:arrow:http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-2002 ... tml#map004

 

§ 3. Definisjoner

 

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

Kvotejakt: Ordinær jakt på et bestemt antall individer av en viltart med hjemmel i viltloven § 9, der kvoten er fastsatt av offentlig myndighet.

 

Lisensfelling: Skademotivert felling av et bestemt antall individer av en viltart med hjemmel i viltloven § 12, der kvoten er fastsatt av offentlig myndighet og det kreves at jegeren er registrert som lisensjeger i Jegerregisteret for å kunne delta.

 

0 Endret ved forskrifter 18 mars 2005 nr. 244 (i kraft 1 april 2005), 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

§ 13. Vilkår for deltakelse i lisensfelling

 

Lisensfelling kan bare utøves av registrert lisensjeger. Registrering skjer i Jegerregisteret for hver enkelt rovviltart det enkelte jaktår.

Link to comment
Share on other sites

Har spurt SNO og de bekrefter at man ikke trenger å registere seg som lisensjeger. Tror derimot at det er meget viktig å ikke glemme våpenkort og jegeravgiftskort.. Tror du blir sjekka opp og ned om ei gaupe skytes..

 

Fikk en lei kontrabeskjed igår. Gaupesporene var 14 dager gamle. En annen ting er at det også er observert gaupe spor ved det ene skjulet mitt for ravnejakt..

 

Meldt noe snø imorgen og torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Har en hamilton/foxhound som er stor og jager svært raskt. Aldri prøvd han på Gaupe, men han jager kun rovvilt. Bruker han på rev.

 

Tror du han ville gått bra sammen med ei laika tispe??

Var i enebakk på søndagen og skulle egentlig slippe laikaen sammen med en lignende blanding fra Monrads oppdrett. Fikk ikke ut gaupa. Men spora i 5.5 km. De gikk veldig bra sammen. Kunne vært en bra miks her også?? Hvis ErikR vil selvfølgelig. :lol:

Har sluppet henne på gaupe tideligerer og viser stor innteresse. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en hamilton/foxhound som er stor og jager svært raskt. Aldri prøvd han på Gaupe, men han jager kun rovvilt. Bruker han på rev. Han viser ingen interesse(har aldri gjort) for hare, rådyr, elg etc. men alt som spiser andre dyr tar han etter. Foruten rev vil det si mår og mink, og katter.

Han har også skjønnt at når de forsvinner, så sitter de i trær...

 

Skal nesten garantere at han virker bra på Gaupa. Det er bare å ringe

 

Han har et tålmodig gemytt som gjør at han går sammen med alle hunder, hannhunder inklusive. Han blir plaget til daglig av en foxterrier(henger i øret hans 5 timer til dagen)

 

Nå snakker du ikke helt sant HS , det er Haldenstøver / Foxhound.....ikke Hamilton :wink: Jeg vet for jeg har søstera 8)

 

Kan forøvrig bekrefte det HS skriver ang hannhunden hans , søstera som er hos meg er helt på samme måte. Har sluppet henne på gaupespor og interessen er stor , men det ble for seint til at hun klarte å ta den opp. Rart det der med katter , min skjønner også at de sitter i trærne.

Link to comment
Share on other sites

Fikk bilde av en kammerat i dag på mobilen. Ei hann gaupe på 21 kg, stemmer det? Tror han skal op pti lder til helga hvis ikek jeg tar feil. :D

 

eller s så vet jeg de drev å sporet på ei gaupe i helga litt nord for meg her. den hadde tatt ett rådyr i innmarka, men det ble for vanskelig inne i tette skogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...