Jump to content

krag


krag1920

Recommended Posts

hei jeg er ny på forumet, har arvet en ganske så heil krag ..

det står 1920 så det regner jeg med er prod år. den er kort i løpet og det står 445 prod nr??? på den . lurer litt på hva slags type rifle dette er. ligner fælt på krag steyr. ser egentlig ikke forskjell på de to. men kortere i løpet.

det sitter også ett feste på venstre side men er dette til kikkert? eller slik lite sikte. er åpent sikte på den.er kanskje mange av disse men jeg vil ta godt vare på denne for det er arve gods og har verdi for meg, men hva ligger disse i?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kag-Jørgensen gevær produsert i 1920 på Kongsberg Våpenfabrikk (produksjonen ved Steyr-fabrikken skjedde før 1900), nøyaktig modell får noen andre svare på-jeg er langt borte fra bøkene mine:-). Festet på venstre side er mest sannsynlig feste for Schous diopter. Verdien på Krag-rifler, untatt de i orginal/umodifisert stand er desverre sørgelig lav.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert flere som kan hjelpe deg med en diopter. Anbefaler deg å legge ut et bilde, evt en GOD beskrivelse av festet på våpenet. Det har opp gjennom årene vært laget en masse forskjellige dioptere for krag så en nærmere spesifisering tror jeg lønner seg. Sitter festet i selve hulkilen på venstre side er det nok mest sannsylig Schau sin, eller "høvelbenken" som den ble kalt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...