Jump to content

Spørsmål vedr haglesøknad


sindro

Recommended Posts

Etter å ha fattet interesse for leirdueskyting, så har jeg nå meldt meg inn i NJFF og er straks klar til å levere inn våpensøknad til politiet. Men har noen spørsmål:

 

- Hva slags oppbevaringsskap kreves for hagle?

 

- Siden jeg ikke vet om jeg får kjøpetillatelse eller ikke så har jeg derfor ikke kjøpt noe oppbevaringskap. Hva skal jeg da krysse av for på søknaden? Regner med at jeg automatisk får avslag hvis jeg krysser av for at jeg ikke har oppbevaringskap?

 

- Hvor spesifikk må jeg være på våpensøknaden? Holder det å skrive f.eks automathagle kal 12/76? Eller må jeg ha med nøyaktig våpenmodell?

 

- Hvilken bruksområde skal det skrives på søknaden? Skal bare brukes til leirdue-trening og konkuranser

 

- Har veldig lyst til å kjøpe automathagle, evt pumphagle. men hvordan stiller politiet seg til dette når jeg bare skal bruke den til leirdueskyting og konkuranser?

 

- Hvor lang behandlingstid er det på disse søknadene?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Regner med du har jegerprøven :wink:

 

Ved kjøp av en vanlig dobbeltløper, kreves det ikke skap før den nye våpenforskriften tres i kraft. Eller, du har et år på deg å skaffe et skap, det du trenger er et helt standard våpenskap, som du får kjøpt på de fleste våpenforhandlere, eller andre sikkerhetsskapforhandlere. Hvertfall med Halvautomatisk våpen er våpenskap påkrevd.

 

Da det gjelder halvauto hagler, er det en liten boks på søknaden, under spørsmål om våpentype. ved den boksen står det "søkes det om halvautomatisk våpen". Kryss der :wink:

 

Pumpehagle på spesifiseres under våpentype, så istedenfor å skrive hagle, så skriv inn pumpehagle.

 

På kaliber kan du bare skrive 12, er ikke viktig å spesifisere 70, 76 eller 89.

 

Om du har jegerprøven (virka bare litt diffust, siden du bare skrev at du hadde meldt deg inn i njff) så søk gjerne på hagle til jakt på rype eller noe slikt :wink:

Litt usikker på hvordan det er med leirdue skyting, men det er mulig du må være medlem i en skytterklubb som driver med det da? :?

Håper dette hjalp litt :D

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å se hvor feil man kan ta, billingsley.

Men er man medlem av lokal jeger og fiskeforening som har skyting på programmet, så trenger man ikke jegerprøve. Eller å være "godkjent" skytter...

Det er snakk om hagle her, ikke pistol eller praktisk.

 

Man skriver i søknaden at hagla skal brukes til leirdueskyting.

Skriv hvilken klubb man tilhører, og legg ved kopi av medlemskort. Ikke verre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke vet om jeg får kjøpetillatelse eller ikke så har jeg derfor ikke kjøpt noe oppbevaringskap. Hva skal jeg da krysse av for på søknaden? Regner med at jeg automatisk får avslag hvis jeg krysser av for at jeg ikke har oppbevaringskap?
Hvis du ikke har våpenskap burde det være innlysende hvor du skal krysse av :roll: Forøvrig er det med dagens forskrift ikke krav til våpenskap for halvauto hagler (som det er for halvauto rifler). Read all about it.

 

Hvilken bruksområde skal det skrives på søknaden? Skal bare brukes til leirdue-trening og konkuranser.
Her måtte jeg ta meg selv hardt i nakken for ikke å skrive et bitende sarkastisk svar. Skriv trening & konkurranse i regi av NJFF elns og legg ved medlemskortet. Om det er "nok" til å få innvilget søknaden er mer enn jeg vet, men jeg vil iallfall fraråde deg å påføre fiktive bruksområder/anskaffe våpen på sviktende grunnlag.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hvordan gikk det i denne saken Sindro?

 

Har en kompis som har fattet interesse for leirdueskyting og ønsker og kjøpe seg seg en hagle til dette formålet..

Noen som vet om dette lar seg gjøre uten jegerprøven?

 

(Var litt frem og tilbake i denne tråden)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det i denne saken Sindro?

 

Har en kompis som har fattet interesse for leirdueskyting og ønsker og kjøpe seg seg en hagle til dette formålet..

Noen som vet om dette lar seg gjøre uten jegerprøven?

 

(Var litt frem og tilbake i denne tråden)

 

Det er bare å søke for bruk til trening\konkurranseskyting men meld deg inn i en JFF eller en sportskytterklubb først :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vært veldig treg med å søke, men leverte søknaden for 2 uker siden. Ringte våpenavdelingen på fredag og det hørtes ut til at jeg skulle få svar i løpet av denne uka. Poster resultatet her når jeg får brevet i posten :D

 

fortsatt intet svar? :) Er veldig spennt på denne da jeg skal levere en lik søknad om ett par dager :)

Link to comment
Share on other sites

Må man sende ved (ettersende) dokumentasjon på at man har våpenskap nå etter at den nye loven er tredt i kraft?

 

Kjøper du våpen nå må du dokumentere våpenskapkjøp. Hvis du ikke har krysset av for det på søknader før 1. juli i år.

 

Etter 1 juli neste år kan vi nok vente oss mye kontroller av skap i landet kan jeg tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

Da mener jeg att ditt våpenkontor ikke følger pod sine instrukser.

Vi i butikken vår fikk beskjed fra politiet at våpenkjøp nå etter 1 juli måtte dokumentere våpenskap hvis de ikke hadde det før 1 juli. De hadde fått instrukser fra pod om dette. Så vi måtte informere kjøpere om dette da det ble mye frem og tilbake med søknader og slik ellers.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er ulik praksis fra politidistrikt til politidistrikt. En kamerat av meg fikk beskjed av våpenkontoret at kan måtte ettersende dokumentasjon på innehav av våpenskap da han leverte søknad. Jeg stusset på dette og spurte derfor her. Det er jo ikke noe problem så lenge man har gode intensjoner (påbudt med våpenskap nå) men det gjør jo søknadsprosessen noe mer omfattende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...