Jump to content

Prosjekt. ombygging av Sauer 200STR til jaktrifle


Sondre

Recommended Posts

Nå har jeg samla tråden slik at alt er i første posten. Hermer litt etter de andre prosjekttrådene, men det er som andre har sagt mye mer oversiktlig med alt i samme posten.

Sondre.

 

Siden jeg er tilhenger av prosjekttråder kan jeg jo lage min egen også. Jaktstokker til 200 str er ikke akkurat noe nytt, bredvold, magnumhansen.com, åfløyskjefte lager alle jaktstokker til sauer. Bildene er så som så, men det er begrenset hva man får til med et dårlig mobilkamera.Tidligere har jeg gjort ferdig en halvfrest stokk fra magnumhansen som ble slik

 

normal_Sondre_sine_bilder_019.JPG.

 

Vekten på den slik det står er akkurat over 4,5 kilo, tar jeg av demperen er den ca 4 kilo. kikkerten er en ordinær 3-9x40 zeiss conquest med landerøskinne og optilockringer. Det er sikkert tungt det, men jeg liker å skyte med tung børse.

 

Emnet er av ask. Det er ikke noe speiselt med det, men var bare det jeg hadde tilgjenglig for øyeblikket. Jeg brukte den orginale banestokken som utgangspunkt, men resultatet blir litt anderledes tror jeg.

 

normal_Sondre_sine_bilder_037.JPG

 

Sånn så den ut da den kom ut av båndsaga.

Neste skritt ble å frese ut slik at kassa passa i emnet, deretter å få hullene til skjefteskruene på riktig sted. Dette fikk jeg gjøre på en lokal industribedrift. Jeg har aldri prøvd fres før, men etter et raskt innføringskurs viste det seg at det ikke var alt for vanskelig for en hobbyskjeftemaker.

 

normal_Sondre_sine_bilder_039.JPG

 

Bilde viser stokken fastspent og nesten ferdig frest så langt jeg klarte.

Noe tilpassning måtte jeg gjøre i sløydbenken og resultatet ble dermed slik. Arbeidsbenken min er imidlertid ikke eksempel til etterfølgelse. Ordensmessig sett.

 

normal_Sondre_sine_bilder_040.JPG

 

Stokken skal selvfølgelig beddes.

Så langt alt vel. Dermed begynner de ytre tilpassningene. Her tror jeg egentlig bildene sier sitt.

 

normal_Sondre_sine_bilder_041.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_042.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_043.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_044.JPG

 

Avtrekkermekanismen har jeg ikke tilpassa stokken enda, det samme gjelder ny fremre skjefteskrue og den tappen fremre skjefteskrue er festa i. Det er veldig mye jobb igjen, men jeg kommer til å oppdatere tråden om det er noen interesse for det. Må bare få tid først. Det er hardt å være student i Oslo når en må hjem vær gang en får nye griller i hue. Jeg tar også mer enn gjerne imot forslag til vektreduksjon. da tenker jeg ikke på kapping og fluting av løp. Jeg gleder meg i alle fall til å prøve stokken når den blir ferdig, må jo ha ny kikkert også etter hvert.

 

Oppdatering: 25.01.2009

 

Da har jeg vært hjemme en tur i helga og fått arbeida med stokken. Har kommet et stykke videre på veien føler jeg. Hovedutforminga er unnagjort, nå gjenstår mange timer med puss og annet fanteri. mangler fortsatt magasinutløserpinne og fremre låsekassetapp, men det kommer.

Her har jeg frest bort litt treverk bare for å gjøre det grovt. De tre bildene som er under her viser bare grovutforming ikke noe spennende men en ser da fremgangen.

 

normal_1.JPG

normal_2.JPG

normal_3.JPG

 

Etter hvert som helga gikk fikk jeg jobba med stokken

her er kinnstøtta, jeg har tatt ned en del treverk siden forrige bilde av kinnstøtta, det andre bildet nedfor viser hvordan jeg ser for meg avlsuttningen på forskjefet.

 

normal_4.JPG

normal_6.JPG

 

Til slutt her legger jeg ut bildene åssen stokken så ut når jeg dro fra den før i kveld :cry:

Som sagt tidligre mangler det masse puss, men jeg har da tilpassa så låsekassa passer, men det mangler spor til sluttstykket. Jeg lar de siste bildene tale for seg selv.

 

normal_Sondre_sine_bilder_031.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_024.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_025.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_026.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_028.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_030.JPG

normal_Sondre_sine_bilder_023.JPG

 

Kommentar til kinnstøtta. Jeg er veldig usikker på den fordi den er så jævlig høy og blir derfor så "klumpete", men jeg kommer nok til å ta den ned til normal høyde og lage justerbar kinnstøtte. Jeg hadde også tenkt på nettskjæring. men den tid den sorg. Kolbekappa er i valnøtt. Det var noe jeg hadde liggende.

 

Er det noen som har erfaring med oljer som gir en litt mørkere farge til lyse løvtresorter?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig :D

 

Må bare inrømme at jeg elsker slike prosjekttråder med høy gjørdetselv-faktor :wink:

 

Jeg regner med at grepsutformingen er en konsekvens av personlig smak og preferanse, men det slår meg at dette er en ganske stor bidragsyter til totalvekta... Selv foretrekker jeg tilbakestrøkne pistolgrep som på en hagle, og er av den oppfatning at selv jaktstokkene til Sauer 202 har for mye "Kaizergriff". Når du likevel har valgt å legge deg på en stokkform som minner sterkt om et matchskjefte, vil det absolutt ikke være noe stilbrudd å frese luftespalter på siden og under fremtreet. Det vil dessuten redusere tremengden og vekta..

 

Stå på :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

At grepet er med på å gi mye vekt er nok sant, men på grunn av vinkelen på bakre skjefteskrue er den nødt til å være slik. det går nok bra å slakke det litt, men det er nå i grunn sånn jeg er vandt til at det skal være. jeg tror nok at jeg skal kappe den litt i fremkant.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei, hei. Nå er det veldig lenge siden jeg har oppdatert posten. Jeg har fått gjort litt arbeid på stokken. Men så var uhellet ute. Jeg hadde som vanlig stokken med meg opp på soverommet slik at jeg kunne se på den før jeg sovna og se den når jeg våkna. I alle fall morgenen etter stilte jeg den opp mot rekkverket på trappa i andre etasje. 10 sekunder etterpå så dundrer det i hele huset. Da har stokken min falt i fritt fall fra andre etasje til betonggulvet i kjelleren, rundt regna 6 meter. Rimelig nervøs går jeg ned for å sjekke hvordan det gikk. Ved første øyekast ser det ut til å ha gått greit, men når jeg setter den i skruestikka etterpå så deles plutselig hele greia i to. Da var det nesten slik at jeg hadde lyst til å grineL. Etter litt hjelpeløs ukonstruktiv surving bestemmer jeg meg for å gjøre hele greia til et førstegang for alt prosjekt.

 

Nevnt tidligere i tråden at jeg skulle få bedda den hos doktoren, den jobben tar jeg selv. Med freidig mot gikk jeg på stokken (den sprakk og deltes høyt på pistolgrepet) med borr, skruer og supersterk epoxy fra biltema. Stokken var igjen blitt en hel stokk! Så skulle jeg til å bedde hele greia. Tenkte som så at dette går bra. Joda gikk fint i bakkant av kassa, men når en bedder fast hele dritten framkant av kassa er det rimelig håpløst. Da var det fram igjen med borr og huggjern. fikk hogd bort treverket og beddemassa der det satt fast og det løsna heldigvis. Eneste som er litt dumt at det mangler masse treverk. Da jeg først hadde kommet så langt kunne jeg ikke forkaste hele greia, så jeg erstatta likegreit det manglende treverket med enda mer supersterk epoxy fra biltema. Nå hadde børsa derimot blitt så stygg at den ikke kunne vises fram til folk. Konklusjonen ble derfor å farge hele stokken svart for å dekke over mine feil. svart maling over den hvite epoxyen og svart narvsværte tynna med terpentin på treverket. Resultatet ble så der, og manglende treverk syns bare hvis en ser etter det. Det er litt kjedelig når det ender sånn, men er ikke så mye en kan få gjort. Dette var første gangen jeg har gjort det fra bunnen selv, så kan bare si bedre lykke neste gang og håpe på at det går bedre da. Man før høste fra de erfaringene man har. Legger ut bilder av vidunderet neste gang jeg skal hjem.

Sondre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...