Jump to content

Bergans Pasvik


Palve

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg Bergans Pasvik jaktdress for 8-10 år siden. Denne dressen er tydeligvis oppgradert ganske mye siden jeg kjøpte min, og jeg har endel spørsmål:

 

- Jakka mi har ikke "nettingforing" på innsiden, kun membran. Dersom jeg går så jeg svetter eller om jeg går med sekk, så danner det seg fantastisk mye kondens på innsiden av jakken - den blir rett og slett våt på innsiden. Hvordan er erfaringen med den nye varianten som har nettingforing på innsiden?

 

- Buksa: Min er ikke forhøyet bak i livet, og har ikke hemper for seler. Hva synes dere om den nye varianten med bukseseler og forhøyet liv?

 

- Radiolomma: På jakka mi er radiolommen nesten ubrukelig: Den er trang og foret med netting slik at radioen alltid henger seg opp når jeg skal ha den ut... Er den nye jakka bedre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har har brukt bergans pasvik i høst.

Er godt fornøyd. Tidligere/i tilleg har jeg hatt/bruker jahti jakt, Herkila Extrem, norteam engross paclite goretex jakke og windsopperfleece.

Så det er det jeg kan sammenligne med.

 

Klamt blir det, uansett om det heter gore-tex, dermizax eller jahti membran.

Det eneste som puster godt er vadmel og bomull.

Er det bra eller kaldt vær. Er det vadmel som er tingen.

 

Har ikke opplevd og bli så veldig klam i jakka. Synes foret funker fint.

Det som overasker meg med jakka, er at den føles lett og ledig. Men i tilleg er stor og romslig. Og hetta er et stort pluss. Radiolomma har jeg ikke hatt noe problemer med.

Før pleide jeg og suplere herkila jakka med en paclite goretex jakke for å ha et lettere alternativ. Det trenger jeg ikke nå lenger.

 

Buksa har funket fint, men der er det et par punkter som trenger forbedring.

1. Stramme systemet nederst på beina funker fint på barmark. Men når det blir snø klabber det seg inne i spenne og de løsner.

2. Buksa har en skikkelig lårlomme på høyre side og en liten en til gps, kamera, tlf o.l på venstre side. Den er totalt ubrukelig. Bedre med skikkelig lommer på begge sider.

3. Luftingen kunne vært lengre.

 

Snittet er bra, men buksa blir jeg litt klam i ved varmt vær.

 

Alt i alt, det er bergansdressen som får være med mest ut.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt Pasvik II jakke og bukse i tre-fire år. Helt enig i med Melvin at det blir klamt ved mye svetting. Men jeg synes ikke det føles klamt ut før jeg tar av jakka. Samme med buksa. Jeg fikk svidd et høl i jakke-ermet av en bålgnist, sendte det inn til Bergans og fikk reparert for en symbolsk penge. Kjempeservice!

Jeg er derimot ikke enig med Melvin i at sidelomme på venstre side for gps/mobiltelefon el.l. er ubrukelig. Tvertimot syns jeg den er helt genial til nettopp dette. Nettingforet i radiolomma har heller ikke hengt seg bemerkelsesverdig i radion, har aldri problemer med å få ut radioen.

Syns både buksa og jakka har gode luftemuligheter jeg. Spesielt jakka. Forøvrig har jeg heller ikke opplevd de problemene som Melvin skisserer med snø som pakker seg i spenna og løsner. Og jeg har gått mye i våt og tung snø. Husker jeg skar av lengden på stroppen så den ikke var så grusomt lang.

Pasvik II er en varm dress, og er totalt uegnet hvis været er varmt. (Bukkejakt og duejakt f.eks.)

 

Alt i alt: Kanonfornøyd med denne dressen. Jeg har brukt den MYE. Og det er helt unntaksvis jeg tar ut Norrøna Recon dressen istedenfor.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Har Pasvik bukse, og Pasvik II jakke.

 

Bruker for det meste buksa bare om høsten, med mindre det regner.

Går MYE når jeg jakter skogsfugl og da blir det for varmt som regel med jakke.

Har hatt jakka noen år, men så ikke før for noen uker siden at det er glidelås under armhulene :oops:

Åpner jeg dem så blir det sikkert litt bedre lufting, hehe.

Sikkert grei på post, men blir for varm for meg når jeg går mye. Må nesten være minusgrader (eller regn) før jeg gidder å bruke jakka.

Derfor blir a ikke brukt så mye før mot slutten av høsten og om vinteren.

Stoffet på Pasvik dressen er relativt lydløst, noe som er viktig for meg, men trenger litt tid for å tørke. Og om vinteren setter snøen seg fast på buksa. Har brukt forsvarets vinterkamo som jeg trekker utenpå buksa og da er ikke dette noe problem.

 

Alt i alt så er også jeg ganske fornøyd med denne dressen! Ikke at jeg har prøvd noen andre dyre dresser som jeg kan sammenligne med.

Bruker den i all slags vær untatt på de aller varmeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv stor fan av Bergans, og har masse av deres tøy og andre produkter.

Og må si jeg foretrekker jakkene med FieldSensor som nettforet heter.

De virker lunere enn de uten, da der blir litt isolerende luft mellom kropp og jakke.

Så sånn sett kan de oppleves varmere en de uten for.

 

Men om den er lager for kaldt vær vet jeg nå ikke...

Disse jakkene er jo hva Bergans selv ofte omtaler som skalljakker.

Altså det ytterste av 3-5 plagg.

Tidlig i året har jeg kun ulltrøye med kort eller lang arm, blir det kaldere legger jeg til en god fleece eller ullgenser.

Varme og damp reguleres faktisk effektivt ved aktivt bruk av lufte-glidelåsene under armene.

Ikke bare lukk dem og tenk at ellers blir det kaldt, det er kaldere om du blir kald og nedkjølt ;-)

Og en fleecejakke øverst i sekken til å ha på mens du raster og tar av jakken så den får lufte deg litt er smart.

Kan dog ikke anbefales om det regner.

 

Angående vanntetthet er min jakke så langt 100% vanntett!

Har aldri opplevd at jeg blir våt igjennom den slik enkelte har.

Om man legger der på kne i myra kan vann presse seg gjennom buksa, men jakker blir skjelden utsatt for slikt trykk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan nesten ikke få skrytt nok av dressen når det gjelder regnvær. Jeg posterer/sitter og ser mye når jeg jakter og som sagt, før brukte jeg mye gore-tex og jerven duken, men nå er sjelden jervenduken framme. Det eneste måtte være at den er varm hvis du går mye. Min begynte å "lekke litt" etter mye bruk og da vasket jeg den og da var den som ny igjen. Ser noen nevner radiolomma, men den syns jeg er en vits med uttrekksforet. Den skulle også vært montert høyere opp mot skulderen for å få antennen fri og ikke liggende mot kroppen. Det hjelper selvfølgelig med lang pisk, men jeg bruker sele til radioen så da er ikke det noe problem. Jeg har forresten tilgode og se en jaktjakke med radiolomma montert slik som jeg mener den skulle vært.

Link to comment
Share on other sites

Om ytterstoffet tar lang tid å tørke er det på tide med 10-15 minutt i tørketrommelen,

eller en forsiktig runde med strykejern på svak varme.

Så preller vannet av igjen!

 

Er det ingen som leser bruks/vaskeanvisninger på så dyrt tøy? :shock:

Dere bruker vel ikke skyllemiddel ved vask også da?

Eller sentrifugerer klær med Dermizax-membran?

Jeg vasker med flytende vaskemiddet og gir dem en ekstra skylling før de henges til tørk våte!

Kanskje det som gjør at folk opplever slike klær så forskjellig? :?

Link to comment
Share on other sites

Joda, har lest bruks/vaskeanvisningen, selv om det begynner å bli ei stund siden.

Vet at dressen skal drypptørkes osv, noe som gjør at jeg ikke gidder å vaske dressen så ofte :lol:

Men på en annen side så er det kanskje ikke så bra å vaske for ofte heller.

 

Mente ikke at det tok superlang tid å tørke dressen, bare litt lenger tid enn andre membranklær jeg er vant med pga ytterstoffet som er litt fleeceaktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte dressen min hos www.amfibi.no for endel år tilbake.

Husker ikke hva jeg betalte, kjøpte ikke jakke og bukse samtidlig heller.

Nå koster bukse og jakke 5628,- der ser jeg. Men det står også at du kan be om tilbud: "Be om tilbud ved kjøp av jakke+bukse: fritid@amfibi.no "

 

Råder deg uansett til å prøve dressen. Jeg måtte gå ned en størrelse i forhold til klær jeg bruker ellers.

Om jeg husker riktig så tror jeg du kan få buksa ekstra lang eller kort også.

Link to comment
Share on other sites

Råder deg uansett til å prøve dressen. Jeg måtte gå ned en størrelse i forhold til klær jeg bruker ellers.

Om jeg husker riktig så tror jeg du kan få buksa ekstra lang eller kort også.

 

Ja, uansett hvor lite Bergans liker å innrømme det så er klærne deres svært ujevne i størrelser!

De kule, trendy klærne er små i størrelsene i forhold til de mer tradisjonelle modellene.

Hadde en Sierra jaktjakke i L, som var riktig romslig.

Passvik II'en er i L og betraktelig mindre.

Og siste tilskudd, Kvenna-jakken, må jeg opp i XXL!

Det samme gjelder Nordkapp og Sirdal-jakkene... :oops::(

Så prøv dem, og tenk på at du nok vil ha sjansen til å tre på deg en fleece eller ullgenser under jakka. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Småviltjeger - det var der jeg fikk tilbudet. :wink:

 

Men jeg tar gjerne mot tips om bedre tilbud. :mrgreen:

 

Sportsdepotet (sport 1) i Bergen gav meg en skikkelig god pris på pasvik 2 for et drøyt år siden. mener jeg betalte 4600... Nå vet ikke jeg om det er fordi jeg så og si har handlet alt turutstyret mitt der jeg fikk så bra pris, men det gjorde jeg nå :D

 

Og når det gjelder dressen må jeg si at jeg er godt fornøyd, men når det er mulig å gå med kun tynt ullundertøy (stilongs og langarmet ullskjorte) under dressen i 1 plussgrad, snø og vind, så er dressen noe for varm for jakt der en beveger seg mye. Dessuten merker jeg ofte at jeg blir fuktig, særlig på ryggen mens jeg går. Det tar imidlertid ikke lang tid før denne fukten tørker når man har pause.

 

Har også sittet på post med dressen, og selv i pissregn ble jeg ikke våt overhodet, så det virker på meg som kilden til fukt som regel kommer "innenfra"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...