Jump to content

Leica Geovid med avstandsmåler


jaktlykke

Recommended Posts

Kikkerten i Geoviden er antagelig den skarpeste optikken jeg noen gang har myst gjennom (har ikke en selv, men har lånt en ved noen anledninger), og måleren er vel den samme som sitter i LRF 1200'en, om jeg ikke tar feil. Vanvittig mye bedre å bruke en enn vanlig mono-okular lasermåler, som ren følge av at det er en super kikkert som måleren sitter i.

 

Eneste aberet er at den er litt stor, og litt tung. Og litt dyr...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke Geovid men har Leica kikkert og avstandsmåler CRF 1200, hadde en LRF 800 av første modell tidligere som sønnen i huset overtok. Til mitt bruk så er det sjelden jeg virkelig trenger avstandsmåleren og når jeg trenger den så har jeg normalt god tid. Men jeg bruker den endel etter "føre vâr" prinsippet. Til min jakt så er det derfor helt o.k. å ha en av hver, jeg tror vel også at kombinerte greier ikke er helt topp til flere oppgaver men allikevel godt nok til det meste, det blir oftest kompromisser.

Skal man drive jakt i meget dårlig lys så er Leica'en ikke god nok, da heter det Zeiss 8 el.10x56FL men den er som kjent uten avstandsmåler, men i dårlig lys så er det uhyre sjelden man behøver avstandsmåler, da bør man helst kun skyte på korte hold.

 

I dagslys er der neppe noe som slår Leica sine toppmodeller, selv har jeg en 10+15x50 og er meget fornøyd med den til hjorte- og rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...