Jump to content

Gråhund


elgvalpen

Recommended Posts

min spora elg første gangen når han var 4 måneder, var bare ute og skulle gjøre han skogsvant da vi plutseli gikk på 2 elger, og det lille krapylet var ikke mye skremt, men det var jo vi, så vi skremte elgene avsted og han plantet nesa i bakken og mista ikke sporet en eneste gang så vidt jeg kan huske. Var innpå 2-3 ganger til, etter det sporet vi masse på elg, men vekslet mellom å spore elg og trene blodspor, han ble godkjent med 1. premie på blodspor og 9 av 10 poeng på ferskspor, var litt overivrig i bandet.:wink: Han ble godkjent ca. året gammel, etter at det var skutt elg for han i band. er nå løshund med plenty elg på samvittigheten både som løshund og bandhund! NEG er tingen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere gråhunder og har hatt flere ettersøkshunder.

Jeg anbefaler å ta blodspor først og ferskspor etterpå.

Jo for om hunden er preget for mye på elg og kansje hatt kontakt med elg, tror jeg at den dagen du skal gå blodspor vil den lettere bytte til et ferskt elgspor om dette har krysset.

 

Men ettersom den ettersøkshunden jeg hadde ble blindd, måtte jeg få blodspor på den jeg hadde ferskspor på.

Det gikk kjempebra det også.

 

Men nøkkelen er at du leser hunden din godt nok til å se at den bytter spor.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Min erfaring er at det er best å gå blodspor FØR ferskspor. Minuset er at hunden må minimum være 9 mnd før du kan ta blodsporprøva, og de fleste vil vel prøve unghunden i bånd på elg føre denne alder.

 

Ha is i magen og gå blodsporet først. En hund med snev av jaktlyst sporer elg etter et år uansett.... Jeg har bare erfaring med gråhund i band. Har også jämthund men denne brukes kun som løshund

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det kan være stor forskjell på hvor villig forskjellige hunder kan være til å gå blodspor. Jeg vil anbefale å ta blodsporet før det blir for mye fersksporing i fall hunden er "treg" til å forstå at den skal spore på et utlagt spor.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har og hatt flere gråhunder og gjør som "Rune Viken" anbefaler blodspor først. :wink:

 

Skal prøve og få godkjent unghunden nå i våres og trener helt klart blodspor først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...