Jump to content

Langholdsskyting på Sørlandet/Kristiansand


TRG-22

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny på forumet, og ønsker å komme i kontakt med du/dere som har lidenskap for langholdsskyting. Jeg har tidligere drevet med langholdsskyting, begrenset opp til 300 meter ( vanskelig å finne baner lengre enn dette ).

 

Jeg har anskaffet meg en TRG-22 i 308 for å drive med langholdsskyting. Hadde tidligere en mauser, som ble brukt til langholdsskyting, men ønsket å skaffe meg noe bedre.

 

Jeg lurer på om det er noen i Kristiansands området som driver med langholdsskyting, og jeg er interessert å komme kontakt med dere.

 

Vet dere om noen steder som en kan skyte opp mot 1000 m?

 

Jeg ser at det arrangeres mye langholdskyting inn mot østlandet. Hvis det er mange her i området, så kunne en fått til noe organisert skyting.

Ta kontakt.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for det, er at tiden til å tilbringe sammen med familie/jobb/skyting og dykking, fører til at døgnet ikke strekker til. Derfor kan jeg ikke kjøre land og strand rundt for å skyte. Derfor ser jeg på mulighetene til å samle likesinnede til skyting i Kristiansands nær og omegn.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

komme i kontakt

her!

 

Langholdsskyting i Kristiansands nær og omegn.. De skjøt jo på 1000m på Grotjønn i gamle dager, men de er gamle dager.

Jeg tror vi har størst mulighet til å nå fram til noe, et eller flere steder vi kan skyte, ved å slå oss sammen flest mulig over et nokså stort område. Gjøvdal er jo snart "regionsenter sørlandet" slik Sakotrg holder på, og jeg synes vi skal danne en klubb der oppe. En klubb som alle kan være med i men som har som 1. formål å fremme langholdskyting på Sørlandet.

 

Drømmen er jo et sted vi kan skyte uten å kjøre i evigheter, kanskje settle for 500m, og kunne skyte oftere, og et sted vi kan skyte litt lenger enn vi kan idag på Gjøvdal, f.eks. 1000-1200m

Disse to tingene tror jeg er vanskelig kombinerbare.

 

Det fins imidlertid steder i rimelig nærhet av Kristiansand hvor en kan skyte 500m. Den eneste måten jeg ser vi kan få lov til det, er ved å være en samlet masse, en klubb. Og den danner vi snart.

En ting vi kanskje kan gjøre for å vise oss litt fram for skytterlagene og hverandre/rekruttering er å skyte på 300m hos nettopp skytterlagene. Og om de kan ha feltskyting på ei myr, så kan vel vi også?

 

Da kan vi, klubben, ta kontakt med både grunneiere, skytterlag og myndigheter. Det er vanskelig om en bare er etpar mann.

 

Slik ser jeg det, og om noen er dypt uenige så får jeg nok høre det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem i Kr.Sand skytterlag, og har prøvd å få til skyting utenom 100 og 200 m, men det er alltid samme svar: Uaktuelt iht. nye støybegrensninger.

 

Ellers har du FKS banen på Evjemoen, som går ut til ca.7-800 m. Men den er begrenset til militærskyting. Er i dialog med militæret om mulig bruk av denne banen. Vi brukte den ofte i forbindelse med skoleskyting under rekruttutdannelsen, da Evjemoen leir eksisterte, og det er en oversiktelig og grei bane. Kommer tilbake med mer info når jeg får vite noe mer.

 

Er det hovedsaklig på Gjøvdal det arrangeres langskyting?

 

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Er det hovedsaklig på Gjøvdal det arrangeres langskyting?

Så vidt jeg kjenner til, ja. Tråden om det er jo omfattende. Det var endel skyting ut til 450m på Konsmo skytterlag sin bane i fjor, men jeg vet ikke noe i år, det er Jamt som styrer dette.

Ellers er det noen få som har sine "egne" plasser som ikke egner seg til eller er lov med "organisert" skyting, dette er steder som blir stengt om det blir mye skyting.

 

En ting en kanskje kunne jobbet med (selv om jeg har vært i kontakt og blitt blankt avvist, de er i forsvarsposisjon da de ikke lenger har makt over sitt eget sted) er Farvannet skytebane. Der synes kulefang på den gamle 600m banen fremdeles og om det var lov kunne en bare sette skiver der. Det anlegget skal jo bygges ut til "sentralanlegg for Kristiansand", så de kan få stengt de andre banene :cry: , men om det nå kommer så langt så hadde det jo vært noe å få inn i opplegget. E klubb ville muligens ha muligheter her, iallefall til å få representant eller observatør i komiteen som driver med dette.

Så er det jo Evje, som er et ualminnelig godt egnet område. Dette tror jeg munner ut i personkjemi.

 

er medlem i Kr.Sand skytterlag

Får du lov til å skyte på 200m uten Sauer? Jeg er forresten også medlem der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt der et par ganger uten Sauer, men jeg ser det at det ikke er så populært, da den indre kretsen ikke egentlig ønsker noen annen form for skyting enn med Sauer. Men er du medlem, så er du medlem. Og hvis det er treningsskyting, så har du likefullt krav til å kunne skyte der sammen med de andre.

Har diskutert dette med et par andre som skyter med andre våpen, og de føler det samme, men de gir litt f.. i om en blir litt uglesett.

 

Ellers med Evjemoen, så må en få kontakt med de rette forbindelsene, og du har nok rett i det at personkjemi er viktig. Slik er det stortsett overalt.

 

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt der et par ganger uten Sauer, men jeg ser det at det ikke er så populært, da den indre kretsen ikke egentlig ønsker noen annen form for skyting enn med Sauer. Men er du medlem, så er du medlem. Og hvis det er treningsskyting, så har du likefullt krav til å kunne skyte der sammen med de andre.

 

jeg var selv medlem der i flere år og skjøt mye der, men på dager som er avsatt til DFS trening så er det bare sauer(masuer/krag) gutta som styrer og de er svært lite glade i andre våpen, men der er jo jeger trening og to dager i uka, eller, var i all fall det da jeg var med der og der likte jeg meg utrolig godt.

Link to comment
Share on other sites

men der er jo jeger trening og to dager i uka, eller, var i alle fall det da jeg var med der og der likte jeg meg utrolig godt.

Aldri jegertrening på 200m, de er redde for at jegerene skal treffe utenfor svarten.. Noe de vel har god grunn til også.

Pleier å være på jegertreningene, og det er trivelig og kameratslig, ingen problem der. Har også skutt endel på tirsdager når jeg har fri, veteranene trener på 100m da.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

 

sånt er det vel på alle DFS baner som har elektronikk.... har vært på noen baner selv, og dersom det er en "jatefisert" sauer 200 jeg kommer med går det under tvil, er det en 202 blir jeg straks forvist til 100m.... og har flere ganger hørs ledelsen i klubbene si seg mellom at det er nok at jegerene ødelegger 100 skivene....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...