Jump to content

Skjult trussel mot jakt og fiske?


Puzzaque

Recommended Posts

Ett slikt forbud vil gjøre avsettningen av en bærekraftig fangst bortimot umulig i europa. Husk dette gjelder alle produktene en kan få fra selen. Ett slikt forbud er en styggedom, og passer forøvrigt ikke med det frie markedes inntensjoner.

 

Jeg liker overhode ikke at miljøgruperinger får slikt gjennomslag, for ting som er basert følelser, og ikke fakta i forhold til kvoter etc.

 

Det neste er jo Reinskjøtt fra skandinavisk tam rein.

Link to comment
Share on other sites

Om EU vedtar forbud mot handel med selprodukter, så betyr jo det att de som lever av å selge selproduktene mister en stor del av sitt marked.

Da spiller det ikke så stor rolle om vi er medlem eller ikke.

Du skal heller ikke se bort fra att EØS avtalen gjør biffen den og.

Link to comment
Share on other sites

Om handel med selprodukter blir ulovlig, kommer vel da selfangsten til å bli mye mindre populær, som da igjen fører til en ekstremt dårlig fiskebestand rundt om i landet?

 

Uansett om dette blir ulovliggjort, håper jeg at fangst/jakt på sel blir like populært, fordi:

Refererer til hytta vår på Hvaler, der sel er et ulovlig jakt å fangst objekt på svensk side, der de som oftest oppholder seg. dette har ført til ekstremt dårlig fiskebestander på norsk side, hvertfall ifølge de lokale fiskerne jeg har hatt kontakt med.

Link to comment
Share on other sites

Om handel med selprodukter blir ulovlig, kommer vel da selfangsten til å bli mye mindre populær, som da igjen fører til en ekstremt dårlig fiskebestand rundt om i landet?

 

Nja, jakt på kystsel vil nok fortsette som i dag selv om EU innfører forbud mot handel med selprodukter. Og markedet for selprodukter er jo større enn bare EU, da hadde det vært verre med et forbud i CITES f.eks, slik man har for hval. Fangst av sel, kommersielt, foregår først og fremst på havisen, og primært på unge dyr av en del arter som normalt sett ikke forekommer på kysten. F.eks grønlandssel.

 

Det finnes forøvrig en del bestandsanslag for sel, og for en tid tilbake regna jeg grovt ut at til sammen spiser disse ca 4.5 millioner tonn fisk årlig...

Link to comment
Share on other sites

Det største markedet for selkjøtt ville vel vært østen. Men uansett er nok ikke selfangsten øknomisk lønnsom i dag heller. Jeg mener at de båtene som tar av gårde til fangst feltene gjør det med subsidier fra staten. Korriger meg hvis det er noen som vet noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Hele kroniken til Torstein Moland ligger som link nederst på siden for de som ikke har lest den

 

Den største trusselen mot jakt og fiske.

 

Av Torstein Moland, leder i Norges Jeger- og Fiskerforbund

 

EU er nå i ferd med å vedta et forbud mot omsetning av selprodukter. I realiteten har man her lagd en oppskrift på hvordan fiske og jakt på hvilken som helst art kan forbys eller sterkt begrenses, med virkning også for Norge.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=19755297&displaypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...