Jump to content

Langvarig oppbevaring av våpen


300kongen

Recommended Posts

Saken er som følger.

 

Jeg innehar et våpenskap med god plass til ekstra våpen. Blant disse våpnene finnes 1 stk. 200 STR.

 

Min far ervervet i sin tid også en 200 STR som min yngre bror brukte på skytebanen, da han selv ikke var gammel nok. Pr. i dag skyter ikke min bror - og min gamle far har aldri skutt noe. Poenget er derfor - min gamle far har ingen interesse av å kjøpe et våpenskap for å oppbevare et våpen som ikke brukes, noe ei heller min bror vil med tanke på at han ikke vet om skytingen noen gang blir tatt opp igjen.

 

Spørsmålet blir derfor - hva skal til for at jeg kan "langtidsoppbevare" et våpen for en av disse (pr. i dag for min far)? Eller vil det enkleste være å få registert også dette våpnet på meg for å unngå potensielle fallgruber? Jeg går nemlig ut i fra at utlånserklæringer ikke har evigvarende status...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt en dialog med det lokale polit / lensmannskontoret.

Alle vil vel være tjent med at våpnene oppbevares trygt og godt i ditt våpenskap?

 

Jeg tror det vil være mulig å få en skriftlig bekreftelse fra dem om at disse våpen kan oppbevares i ditt våpenskap.

 

Eller er det bare meg som opplever den myndigheten som positiv og imøtekommende om man spør på en ålreit måte? (eller forresten, ikke svar på det. blir vel bare en lang tråd off topic....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt en dialog med det lokale polit / lensmannskontoret.

Alle vil vel være tjent med at våpnene oppbevares trygt og godt i ditt våpenskap?

Vil man ikke ved en slik tilnærming kunne oppleve at politiet svarer "her finnes det jo ikke lenger noe behov for våpenet, våpenkort inndras!" :?:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt en dialog med det lokale polit / lensmannskontoret.

Alle vil vel være tjent med at våpnene oppbevares trygt og godt i ditt våpenskap?

Vil man ikke ved en slik tilnærming kunne oppleve at politiet svarer "her finnes det jo ikke lenger noe behov for våpenet, våpenkort inndras!" :?:

 

mvh

Ulken

 

 

Den sjansen vil være ganske stor(omtrent 50/50), men man kan jo være heldig og treffe på en som bruker huet sitt litt. Jeg har faktisk sjøl vært så heldig en gang det storma som værst rundt meg, når det gjaldt arv av våpen da faren min fikk spikra på lokket.

 

Håper ihvertfall at dette ordner seg for familien til trådstarter, og jeg ønsker dere masse lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg innehar et våpenskap med god plass til ekstra våpen. Blant disse våpnene finnes 1 stk. 200 STR.

 

Er det ikke slik at dersom man er aktiv skytter på et eller annet vis, så har man tilgang til å kunne søke på et ekstra våpen av samme type og kaliber, altså et reserve våpen. Et våpen til trening, og et til konkurranse, da man ikke vil skyte ut konkurranse våpenet sitt på trening?

Link to comment
Share on other sites

Jeg innehar et våpenskap med god plass til ekstra våpen. Blant disse våpnene finnes 1 stk. 200 STR.

 

Er det ikke slik at dersom man er aktiv skytter på et eller annet vis, så har man tilgang til å kunne søke på et ekstra våpen av samme type og kaliber, altså et reserve våpen. Et våpen til trening, og et til konkurranse, da man ikke vil skyte ut konkurranse våpenet sitt på trening?

 

Hvis mulig, så virker dette å være en bra løsning.

 

 

Hva med å la "bruttern" kjøpe skap til "fattern" , det er jo det enkleste, slik jeg ser det :D

 

Men det vil medføre en kostnad på x-antall 1000 til kanskje ingen nytte.... :?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke slik at dersom man er aktiv skytter på et eller annet vis, så har man tilgang til å kunne søke på et ekstra våpen av samme type og kaliber, altså et reserve våpen. Et våpen til trening, og et til konkurranse, da man ikke vil skyte ut konkurranse våpenet sitt på trening?

 

detter forsåvidt korrekt når det kommer til Håndvåpen.

 

på langvåpen er det et litt mer ullent regelverk, og det er opp til søkers argumentasjonsevne og den enkelte saksbehandlers dagsform å avgjøre om behovet for "reservevåpen" er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

detter forsåvidt korrekt når det kommer til Håndvåpen.

 

på langvåpen er det et litt mer ullent regelverk, og det er opp til søkers argumentasjonsevne og den enkelte saksbehandlers dagsform å avgjøre om behovet for "reservevåpen" er tilstede.

 

Sikker på dette? Jeg fikk i hvertfall høre (fra høyere hold i klubben) at man kunne få reserve rifle også, da med begrunnelse at man ikke ville skyte ut praktisk rifla si på treninger.

Mulig det ikke stemmer, men så ble jeg i hvertfall forklart.

Link to comment
Share on other sites

Her gjelder det å avvente den nye foreskriften, per i dag er det ikke krav til annen enn forsvarlig nedlåsing av viltal del og amo (adskilt om det ikke er i FG godkjent våpenskap eller bedre).

 

Dette er altså ett ikke tema i dag, og det eneste man oppnår, er at man risikerer å sette igang ting man kansje ikke ønsker.

 

Derimot når kravet til våpenskap settes i kraft (den nye våpenforeskriften), så åpnes det også for langtids oppbevaring (helt nytt, da det i dag er opp til lensmann og prest om dette skal godtas). da har man mulighet til å skrive oppbevaringsærklering (som med vanlig lån), som da kan gjelde for inntil ett år av gangen. merk at dette ikke er en låneærklering for bruk av våpenet. Skal våpenet brukes av oppbevarer eller noen annen enn din far, må vanlig 4 ukers låneærklering skrives ut i tillegg til oppbevaringslappen.

 

Om lensamnn skal varsles eller ei med den nye oppbevaringsmuligheten husker jeg ikke (men det går nok frem av den nye foreskriften).

Link to comment
Share on other sites

(...)da har man mulighet til å skrive oppbevaringsærklering (som med vanlig lån), som da kan gjelde for inntil ett år av gangen. merk at dette ikke er en låneærklering for bruk av våpenet. Skal våpenet brukes av oppbevarer eller noen annen enn din far, må vanlig 4 ukers låneærklering skrives ut i tillegg til oppbevaringslappen.

 

Akkurat det er vel ikkje heilt korrekt. Det som står i den nye forskrifta §85 (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080711-0831.html#85) er

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis varighet utover 1 år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon for andre må selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt dersom utlån av våpenet er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser.

- som betyr at dersom eg har fått ei rifle til langtidsoppbevaring kan eg bruke den, men eg har ikkje lov til å låne den ut til andre - slik eg tolker forskrifta.

 

Det du uansett kan gjere, er å oppbevare far din sitt sluttstykke i ditt skap - eit sluttstykke utan rifle er like ubrukelig som rifle utan sluttstykke. Og forsåvidt også ammunisjon.

 

Når den nye våpenforskrifta trer i kraft ("snart") kan du overta rifla gratis og utan problem ihht §20 (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080711-0831.html#20)

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ingen dum ide, men arv nei. Men, gratis?

 

I desember leverte eg søknad på å overta min gamle fars gamle Krag-Jørgensen. I feltet for "bruk" skreiv eg "baneskyting" og i feltet for "ytterligere informasjon" (eller kva det no kalles...) skreiv eg "våpenet er forskott på arv / gåve frå far" (han er fortsatt godt levande og vi var på jakt saman i haust).

 

Gebyr: 0,-

 

Det var det eg meinte med "gratis".

Link to comment
Share on other sites

Hei,

jeg veit hva jeg ville gjort. Låst det inn i skapet og glemt resten. Poenget må være at våpnet er sikret mot at uvedkommende får tak i det. Om det ikke er helt etter regler etc. får så være. Selvfølgelig kan det komme opp en masse hvis og om ditt og datt, men hva er sannsynligheten? Uansett så er alt gjort i beste intensjoner og til felleskapets beste.

 

Mvh

J

Link to comment
Share on other sites

Etter dagens regler, kan man godt låse våpenet inn i skapet ditt. Men vital del må oppbevares nedlåst i huset til faren din, ja om man da ikke skal ta sjangsen på den lokale politimyndigheta da (noe jeg aldri ville ha gjort uten å kjenne de, da der er en mulighet for tilbakekalling av det våpenkortet der, om ikke annet så når den nye foreskriften trer i kraft).

 

P.s hauk, jepp, du har rett. Etter den nye foreskriften kan man faktisk bruke våpenet en har fått i langtidslagring (viss oppbevarings ærklæ

eringen sier så), og man har ikke anledning til å låne våpenet ut videre, når man oppbevarer ett våpen på langtidsoppbevaring. Derimot er det selvfølgeligt fult muligt for andre å låne våpenet for inntil 4 uker, med vanlig låneærklæring fra våpeneieren.

 

P.ps Motordude, Ikke helt etter reglene er fy fy så det rekker. Man kan faktisk risikere å miste alle våpnene sine på ett slikt stunt, om polisen er mindre velvillig. Eller t.d om man blir tatt for ulovlig oppbevaring av amo på hytta (ala Ravntind), For da er det første som skjer at politiet drar rett hjemm til en og tømmer skapet, og enhver uregelmessighet vil bli notert og tatt med i en eventuell dom. Tåplig eller ei, så er det desverre slik systemet er. Veien til Hel... er som kjent brolagt med gode intensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...