Jump to content

Neck sizing - hylsen henger "nesten" igjen


Nissen

Recommended Posts

Hvor går jeg feil egentlig?

 

Har et diesett fra Redding og lader 6,5x55. Necksizing går fint så lenge hylsen går opp i diesettet, men når den skal ned igjen går det fint en stund før det siste lille. Da henger den noe voldsomt, men den kommer til slutt.

 

Hva gjør jeg feil? Eller skal det være sånn?

Link to comment
Share on other sites

Kan tyde på dårlig smørning ja.

Har også noen S-match dier, men har skrudd av ekspanderknappen og montert den andre "muttern" som fulgte med, necker altså bare ned med bøssingen (nitrid type) ser ingen grunn til å bruke ekspandern.........slipper smørning og alt det der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tipper at hadde du hatt en tumbler og kjørt hylsene i 2 timer først så hadde du sluppet dette problemet ! Kommer du til og ha en karusellpresse på sikt er dette et must men jeg skjønner du har en enstasjonspresse og da kan du jo bruke fett innvendig men jeg anbefaler da heller at du setter en nylon pusssebørste i hånddrillen og kjører den den litt inne i halsen så går det lett ut igjen og du strekker ikke hylsene dine som forkorter levetiden.

Link to comment
Share on other sites

Her ser det ut til å være en del missforståelser ute å går. Ikke så rart kanskje da Redding har masse forskjellige typer dier.

 

Redding S-die har løs bøssing og er å få kjøpt som ren neck eller kombinert neck/bump die.

 

Oppi esken ligger det to stykk ”muttriker” for å holde tændhætte utstøter på plass.

 

Den som man ønsker å bruke, som Mildot reden har påpekt, er den som løper fritt uten å påvirke hylsehalsen.

 

Den andre fungerer som en vanlig ekspander (da må det smørjes) og da er vitsen med løs bøssing vel borte.

 

http://www.redding-reloading.com/pages/ ... atdie.html

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann! Hva synes dere om bruk av mica når dere necksizer? Er det noen ulemper i forhold til å bruke olje på innsiden av hylsehalsen?

Kjøpte Frankford Arsenals lille bordmonterte boks med 6 kaliberbørster og en liten pose mica http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=197010 , men har ikke rukket å teste dette ennå. Tror det blir godt å slippe alt kliss med lurium!

Fra nå av blir det Trommel -> Mica -> Necksizer Da blir det jo litt tempo på Boss'n og...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...