Jump to content

Hvordan lakkeres laminatstokker


Ilatad

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om det brukes en spesiell lakk eller metode for å lakkere laminatstokker slik som disse:

 

 

Du kan jo se hva jeg har gjort, er ennå ikke helt ferdig, det skal noen strøk med tyyyynn klarlakk som trekker inn, den blir ikke helt ulik type "pepper", Pulverbeis fåes i flere farger.

 

Men Royal Jacaranda, Royal Purple, Applejack, Sky Blue og Forrest Camo er nok treet beiset før det blir limt.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=13976

Link to comment
Share on other sites

ja se der ja. men hvordan blir f.esk applejack (den røde stokken på bilde) til, jeg skjønner ikke hvordan de får beholdt det svarte ulakkert hvis du skjønner hva jeg mener. :oops:

 

Det er farger i laminaten! :wink:

 

Forskjellige farger på treplatene..FØR de limes sammen.

Link to comment
Share on other sites

ja se der ja. men hvordan blir f.esk applejack (den røde stokken på bilde) til, jeg skjønner ikke hvordan de får beholdt det svarte ulakkert hvis du skjønner hva jeg mener. :oops:

 

Laminat er flere lag med tynn ved som blir krysslimt, limet er som oftest det som vises svart streker, flere typer material brukes og noen farges på forhånd før det limes sammen. Derfor får man flere farger i samme stokk. Husker for mange år siden en som hadde en banekrag med Flaggets farger, det var stilig(ca 35 år, jøss er jeg blitt så gammel!)

Link to comment
Share on other sites

En ting å gjøre, prøve :wink:

Skaff deg en (noen)biter med laminat fra den du skal handle med og prøv med noen "ekte pulverbeis" fra denne leverandøren http://www.herdins.no/beis/beisene-vare__196 Kanskje får du til noe bra, ved bruk av forskjellige påføringstekniker f.eks svamp etterfulgt med rask fjerning av overflødig beis for treet trekker ulikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
boberg anbefaler såvidt jeg husker å "lakkere" skjeftene han freser med brownells acraglas beddemasse. altså tyntflytende klar epoxy.

slitestrerkt, fuktbestandig og halvmatt.

 

har tenkt gjøre dette på min laminatstokk, MEN har aldri vært borti slike greier før. Har kjøpt settet fra Brownells, så spørsmålet:

 

- må man blande epoxy(RESIN)`n å herdern (HARDER) for at det skal fungere? eller stryker man bare på den blanke, tyntflytende fra den største boksen(RESIN) med pensel? altså, vil det stivne som det skal likevel, uten å blande det som er i de 2 boksene?

har kjøpt dette settet: http://www.brownells.com/aspx/ns/store/ProductDetail.aspx?p=1033&title=ACRAGLAS~

 

dumt spørsmål sikkert, men aldri vært borti slik...

Link to comment
Share on other sites

Laminat stokker er som sagt mange tynne lag med trefiber som er limt sammen. For å få forskjellige fargekontraster, må de forskjellige lagene farges før de limes sammen, eks. Rødt,hvitt og blått. Hvis du vil farge en ganske standard laminat stokk, for eks. lys brun med mørke striper(Sauer 200 STR), vil jeg anbefale å brukes en vannbasert beis. Har brukt "Herdins" beis i pulver form, som du "vanner" ut til du får ønsket farge. Påfør stokken, la den tørke, og bruk en klar lakk som beskyttelse og siste finnish, for eks. Danish oil eller Liberon oil. Jeg er selv tilhenger av "Silkematt" finnish. Alt dette finner du på en fargehandel.

 

Jeg holder selv på med å friske opp min Sauer 200STR, kommer kanskje til å legge ut noen bilder etterhvert, etter jeg har "Pimpet den opp" :wink:

 

Lykke til!!! Bare husk å ikke slurv med grunnarbeidet, puss puss så får du en suss :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

må man blande epoxy(RESIN)`n å herdern (HARDER) for at det skal fungere?
All epoksy herder pga en kjemisk reaksjon mellom de to komponentene, det er det som kjennetegner epoksy. Hvis du ikke blander inn herder, vil epoksylakken din aldri tørke. Det blir som å prøve å lime med Araldit og bare bruke den ene tuben ;)
Link to comment
Share on other sites

På en stokk som Bobergs tror jeg det er lurt å mette treet med epoxy da treet her er krysslimt og blir temmelig grovt selv etter mye pussing. Epoxyen gjør overflaten mye hardere og sterkere. Jeg har nettopp pusset ned en sånn amerikansk laminatstokk, den er ikke krysslimt, så fiberretningen er lik hele veien og jeg antar den ikke kommer til å suge like mye lim som Bobergs har gjort. Her blir det nok bare lakk.

Link to comment
Share on other sites

fikk svar fra boberg angående stokken min(den er laget av Bredvold, men den er av laminat, så skitt au) hvertfall så mente han at jeg ikke burde prøve lakke stokken min slik den er nå, grunnet at den var innsatt med Scaftol.

Denne innholder vel som kjent silikon, så er mulig det er derfor. Da får jeg vel bare krype til korset og pusse ned stokken en gang til, sette den inn med vannbeis til ønsket farge og så lakke den med Acraglas! meen, det blir etter oppskytinga er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...