Jump to content

9;3X74R og 300 gr. Swift A-Frame


Rino Hals

Recommended Posts

Jeg har til nå med hell brukt 286 gr. Woodleigh rundnesede blyspiss og helmantelkuler i dobbeltrifla, men har falt for fristelsen med å stifte bekjentskap med Swift 300 gr.A-Frame.

 

Denne kula er "upløyet mark" for meg, og jeg spør etter erfaringer ang samskyting, samt ladedata fra dere.

 

A-Frame har en forholdsvis stiv konstruksjon med hel delevegg og tykk mantel, og er vel dermed en del hardere/stivere enn Woodleigh, Oryx og andre blyspisser? Hvordan åpner denne kula i de hastigheter man kan forvente i 9,3X74R?

Hva med praktiske erfaringer fra enten 9,3X74R eller 9,3X62?

 

Kom med innspill.. Tenkte meg en tur på banen og prøve i morgen….

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg skutt 5 elg og 3 hjort med 270 grn Swift A-frame,ladd til 845m/s i .375 H&H. Selv i den farten syns jeg Swift'n virker vel stiv. Fordelen er kanskje lite kjøttskader, men jeg syns dyra har holdt seg på beina lenger enn jeg liker. Brukte 300 grn Woodleigh PP ladd til 780 m/s før, og den kommer jeg til å gå tilbake til. Det ble noen elg og hjort med den og, og da var regelen praktisk talt knall & fall. Så jeg TROR ikke 300 Swift er noe godt valg i 9,3 X 74 R. Dessuten ville jeg nok kanskje vært litt engstelig for å stresse pipene i en DB med såpass stive kuler, men det kan nok du mer om enn meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd 300'graineren, men har skutt litt elg og rådyr med 250 grs A-frame i min Krieghoff Classic 9,3x74R. Den er ikke for stiv eller hard i 740 ms (men det er riktignok bare snakk om korte hold mellom 25 og 125 meter), tvert i mot ekspanderer den meget bra hver gang og gir dermed ikke så storveis inntregning. Nok til elgen, men de fleste kuler sitter i skinnet på utgangssiden. Er bruksområdet opp til elg (eller eland) hadde jeg gått for denne vekta, men for bøffel kan jeg tenke meg at dypere inntregning er på sin plass.

 

Men du må sikkert prøve begge for å se om du i det hele tatt kan få noen av dem til å samskyte, og ta den som går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevet katastrofe med dobblingen en gang før med alt for stive kuler(homogene), men Swift A-Frame skal vist nok være ”bløt” nok til å kunne brukes.

Nå samskyter dobbeltrifla meget tilfredsstillende med 286 grn. Woodleigh, men den er en smule bløt til å brukes til ”tykkhudet” vilt som kan trampe og stange. Den blir rett og slett marginal.

Til alt nordisk vilt og PG er den derimot etter min smak nærmest perfekt. (Skulle derimot ønske at Woodleigh kunne lage en serie kuler med en tanke tykkere og seigere mantel enn de gjør i dag)

 

Jeg har derfor lyst til å forsøke A-Frame da den etter sigende skal være mer ”ideell”, hvis det går an å bruke et slikt uttrykk.

 

Jeg ender nok opp med å forsøke Woodleigh sine 320 grn. kuler også, som kanskje bør være mer egnet enn 286 grn., og er svært spent på sammskytingen med denne tunge kula.

 

En annen grunn til at jeg har lyst til å forsøke A-Frame, er følgende ”råd” jeg fikk av ”Ganyana” som vel kan kalles Zimbabwes svar på Svein Solli.

 

Det vill også være svært artig og i det minste se om det går an å få dobblingen til å sammskyte tilfredsstillende med A-Frame. Det er litt spennende med noe nytt også vet du….

Og så har kula bedre SD enn 300 grn. i 375, og det gjør jo ingen ting. :wink:

 

 

Originally posted by Ganyana:

I use Woodleigh solids (in both 9,3 and 500/.416), and 286grn flat nosed softs made especially for me by Ken Stuart in SA. Thick, steel jacket and bonded core.

 

Actually in 9,3 the swift A frames give the best performance I have seen, and the Northforks ain't half bad - but never been able to get enough to work up a load that will shoot to same POA as the solids.

 

Load speer 270grn softs for practice and shooting plains game - got a nice load of S335 that shoots 1" Higher than the 286grn bullets at 100m (54grns 335).

 

Norma gave me a bunch of their new 325grn Oryx 9,3 bullets to try. Shot a buff with one. Bit too soft for buff, but great for eland.

Link to comment
Share on other sites

Ja er det riktig storvilt du skal lade for så tror jeg også du skal gå for 300'graineren og styre unna 250. Har inntrykk av at ikke mange skandinaver har prøvd 300 A-frame i 9,3'ene sine. Du må nok pløye ny mark her.

 

Jepp, 9,3 gir selvsagt bedre sd enn 375 med samme kulevekt, og det er sd og ikke ms som gir inntregning.

 

Kjør i gang og gi oss bøffelladninger for 74'iene våre!

Link to comment
Share on other sites

Hva med cdp kula, den får du i 286 gr. Gegor Woods forfatter av "rifles for africa" og journalist i magnum magazine, betrakter denne kula som det beste alternativet for bøffel i nettopp 9,3x74r. Jeg har brukt kula i min dobbel, dog ikke skutt større vilt enn svin og hjort, men det ser bra ut. Dersom dybdevirkning er prioritert vil jeg hevde at denne er et langt bedre valg enn woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

Hva med cdp kula

 

Jeg har prøvd CDP kula Hank, og den er sikkert grei nok den. Men det hjelper ikke med all verdens dybdevirkning når rifla ikke liker den.

 

 

Men tilbake til 300 grn A-Frame som var kula jeg vil prøve.

 

Jeg bruker 300grains i Valmeten.

 

Har du noe data til ladningen du bruker??

 

 

Jeg er spent på resultatet med A-Frame i 9,3.

 

I 375 H&H har jeg skutt ETT dyr (en kudu) med 300 grn. A-Frame, og jeg opplevde faktisk totalhavari!. Hele fremparten forsvant som på en Nosler Partition. Kula ble funnet under skinnet på "utgangssiden".

Etter dette begynte jeg å bruke Woodleigh i trefemogsøttin også..

Link to comment
Share on other sites

Apropos totalhavari av A-frame: Jeg er temmelig sikker på at jeg har opplevde det mer enn en gang med 140grs i 6,5x65r. Til vanlig oppførte kula seg eksemplarisk, men nå og da ble det grisete som om kula var en Nosler Partition. Siden det dreide seg om rådyr, fant jeg selvsagt aldri igjen ei eneste kule og kunne dermed ingenting bevise. Men jeg er så sikker på at den nå og da slippte hele fremparten at jeg ikke bruker den lengre. Du som skal skyte sinte, store beist skal kanskje tenke litt på det? men det kan være at hastighet og riflestigning er hardere med kula i 6,5 og i 375 enn hva som er tilfelle i 9,3x74r?

 

Men fortsett å få frem ladedata for tunge kuler i '74r, om hastigheten er forholdsvis lav, 650 eller under, så er jo det riktig NE-fart!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Finnlight 338WM.

 

Jeg skjønner du setter kula til krymperilla, ikke sant? Og jeg tipper du har en ladning som ikke gir tegn til særlig trykk?

 

Hvordan går denne ladningen i forhold til evt fabrikkladde patroner? I tilfelle den går likt, i så fall hvilke fabrikkmerke/kule og kulevekt? Her tenker jeg først og fremst på sammskyting mellom løpene.

Link to comment
Share on other sites

Setter kula til krympe rillen ja. Om mine hylser er trimmet 100% rett skal jeg ikke påstå, men dette ble ivertfall ca COL.

Jeg jakter og trener kun med denne kula. Har ikke prøvd annet en hjemmeladet A-frame.

Jeg måtte justere inn løpene på min Valmet, slik at jeg fikk samskyting på en 5-krone på 100 meter. Det er for mitt bruk godt nok. (hundebørse på løshund jakt)

 

Mener å forstå det slik, at samskytingen må tilpasses hver enkelt ladning/patron. :?:

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig ladning med endring av krutt-type, tennhetter og settedybder kan med ei gitt kule gi vidt forskjellig treffpunkt ja. I mange tilfeller kan resultatet av endringer på en eller fler av komponentene være forutsigbart, men slettes ikke alltid.

 

Men dette er noe av det som er så interessant og artig å holde på med.

 

En ting er i alle fall sikkert. Mye, om ikke alt man har lært av hjemmelading kan i svært mange tilfeller glemmes. Eller, du lærer til stadighet at man slettes aldri blir utlært i hjemmelading når du jobber med dobbeltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...