Jump to content

Jakt i Sør Afrika!!


510 Førland

Recommended Posts

Ja, nå er neste tur bestilt. Reiser fra Bergen 1 mars for å jakte løve, krokkodille, vortesvin, duiker, osv. Vi er tilsammen 5stk som skal reise til natal området med Sabel Thorn Safaris. Gleder meg som en liten unge. Får eg en bra pris på bøffell og, så blir det kansje det og.

 

 

Om noen har lyst å bli med, så er det bare å ta kontakt.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Tja!

 

Nå er det bagasjerot jeg har i tankene/erindringene vedr. Heatrow - ikke sikkerhetskontroller og forsinkelser.

 

Ankommer ikke bagasjen i J`burg - så må man enten låne våpen iløpet av jakten - eller overnatte til neste dag.

Tror ikke det er blitt noen forandringer på at man personlig må skrive under på skjemat hos politiet der nede.

 

Og da vet jeg faktisk ikke om det blir så lønnsomt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ned til J`burg har prisen mange ganger vært under 6 lapper (t.o.m. med "lav-sommel-bagasje-selskap" som ikke har Heatrow som mellomstasjon :) ), men skulle man hatt innenlandsfly i tillegg - har prisen blitt endel høyere.

 

Jeg slo ihvertfall til på kr 7700,- her om dagen inkl. innenlandsfly, men jaggu var ikke prisen kommet ned i kr 6700,- noen dager etterpå.

Nå er den imidlertid steget igjen - på avgangene som er interessante for vår del.

 

Det er som sagt før: Som å sitte på børsen dette :)

 

Og i % avkastning - bedre :)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Vi skyr også Heathrow som pesten alltid problemer der så det har blitt til at vi vanligvis drar over paris eller frankfurt eller amsterdam !fikk biletter i forrige uke med air france til 4900 t/r joburg :wink: ellers så ligger prisene vanligvis imellom 5000-8000 men tror det kun er 1 gang vi har betalt mer enn 7000 vanligvis mellom 5000-6000 :D det eneste som jeg ikke liker med air france er servisen ombord dårlig mat og lite drikke :mrgreen: beste flyselskap regner jeg som saa har aldrig hatt ett problem med dem :wink: og vi flyr alltid natte flyvinger tiden går fortere da synes jeg Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bagasjeproblemer kan man oppleve med alle selskap. I fjor så reiste vi med SAA via Frankfurt til Zim og bagasjen ble igjen i Frankfurt. Etter 2 dager kom det 1 koffert. Den andre kofferten og riflene kom den femte dagen.

 

Vel, jeg fikk jo testet et annet kaliber (416 rem) på bøffel. :)

Link to comment
Share on other sites

Det som ofte er problemer, er faktisk at SAS ikke varsler Transitlufthavnen om at det er med våpen, med flight nr som skal over på flight nr. Da skal SAS skal sende en fax til transitlufthavnen da blir alle våpnene behandlet som spesialbagasje der også. Det kan være lurt å gi beskjed når man sjekker inn på Gardermoen. Vi har gjort det, og har faktisk, tro det eller ei ikke mistet bagasje på Heathrow.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du representerer Safari mgm, Hallgeir, som vi brukte i 2006:

 

Ingen av våre våpen kom "hjem" i tide via London. Men det var heldigvis hjem :D

 

Men bortsett fra det: Noen som er interessert i en pen Sako 75 deLuxe 338 med montasje til en Afrika tur?

Link to comment
Share on other sites

Sabel Thorn Safaris? Er det selskapet som arrangerer turen, eller er det de dere skal jakte med? Forsøkte å Google de, men fikk ingen treff...?

 

Sabel Thorn Safari er firmaet i sør afrika som skal arrangere turen og som vi skal jakte med.. Han driver å får opp nettsider nå, men det er ikke klart enda. Om du søker på Constantia Safaris, så har innehaveren vert med der helt til for 3 år siden, da han startet for seg selv.

Har mye brosjyrer og noen dvd filmer om noen er intrsert. Eg er iallefall fornøyd med alt fra han. Bedre enn de andre eg har reist med uten å nevne navn.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Er det ned til J`burg?

Ikke inkludert innenlandsfly, antar jeg?

Håper du ikke falt for fristelsen med billigbillett via Heatrow :wink:

 

Den flyplassen har jeg erfart å sky som pesten :)

 

Denne gangen går turen til frankfurt og videre med lufthansa og samme veg tilbake.

 

Første gangen eg reiste til sør afrika, kom ikke kufferten til han eg reiste med frem i johannesburg, sikkert pga at de rota den vekk i london.

Men eg trur det var dagen etter kom kufferten hans ute i bushen. Guidene våre ga klar besjed at den skulle på plass.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å høre at prisene på flybilletter er i ferd med å bli billigere !

God tur til dere som skal nedover. Jeg har reist via Frankfurt, Paris og London og har aldri hatt problemer av noe slag, kanskje det bare er flaks!??

Utrolig å se at noen er interessert i å kutte utgifter ifm jaktturen til afrika. Har lest endel om emnet på forum og blir litt sjokkert over hva folk er villige til å betale ! Spesielt sikter jeg til preparantutgifter. Jakt er på ingen måte over før trofeene henger på veggen og jeg antar at de fleste ønsker å få sine trofeer behandlet på en eller annen måte. Det rimeligste alternativ er å kun ta vare på skaller med horn. Både trofebehandling og transport blir relativt billig.

Men hvis du skal stoppe ut noe så er det store penger på å sjekke rundt litt, en ting er 100% sikkert - jeg kommer alltid til å få stoppet ut trofeene mine i Sør Afrika. Det fines sikkert preparanter som fusker i Sør Afrika, men hittil har jeg vært strålende fornøyd. Selv bruker jeg en preparant i Northern Cape som leverer førsteklasses arbeid og service til en pris som er veldig bra, eks tar han 2350 NOK for en kudu skuldermontasje og litt over 1300 for en impala.I tillegg kommer ca 20% for kasse og pakking) Jeg vet at endel jegere har vært misfornøyd med arbeid som er gjort lokalt i SA, stort sett dreier dette seg om kattedyr, dette er dyr som krever spesialister. Caracalen jeg skjøt i Mai i fjor er sendt til spesialist, jeg følte at resultatet ville bli bedre enn hos min vanlige preparant. Jeg har brukt endel tid på å besøke flere preparanter for å sjekke arbeidet de gjør og ikke minst hvilken leveringstid de har.

Et annet ledd hvor det er mye å spare er på transport. Ført av alt; transport sjøveien er mye billigere enn flytransport. Det tar litt lengre tid, men for min del betyr det lite. har man ventet 6 mnd på kassen så spiller 1 mnd ekstra relativt liten rolle.

Hvis man er flere som reiser sammen så vil det i de aller fleste tilfelle lønne seg å leie en 20 fots container og sende alt samlet.

For 2 år siden var vi 10 stk som gjorde dette. Pris levert hjemme på døra ble for min del 3500, ferdig fortollet. Kassen inneholdt 1 gnu, 1 vortesvin, 1 impala, 1 blesbuck og 1 springbuck.

Kassen jeg nå har på vei er ganske stor( 1 kudu 1 hartebest, 1 oryx,1 dådyr 1 gnu, 1 vortesvin og 1 dådyr) alle skuldermontasjer. Dette betaler jeg Nok 5000 for å få hjem.

Problemet i SA er at jaktfirma, preparant og transportør har veldig tette bånd og de gir provisjoner til hverandre og dette er det du som må betale ! Hvis du gidder å sjekke rundt litt er det store penger å spare. Du har god timebetaling ved å bruke litt tid på Internett og evt noen telefoner nedover.

Jeg deler gjerne erfaringer hvis noen er interessert

Link to comment
Share on other sites

Høres spennende ut.

Hvor skal dere jakte løve og krokodille?

 

Selv om eg har vert dere nede noen ganger, så er eg ikke akkuratt så lomme skjent der. Så langt er det eneste eg vet sikkert at eg skal jakte i natal området.

 

Angående krokodillen, så har eg hatt lyst på den lenge, men ikke fått tak i tillatelse før nå til å skyte den. Krokodillen som skal skytest er av største sort i dette området. Har aldri vert med på slik jakt, men har fått besjed om at de helst vill skyte den på land. Er de mye på land?

 

Vi fikk en stor ho løve i fjor, men pga økonomien så ble ikke eg skytteren, men i år føler eg at det er min tur, så nå vill eg gjøre det eg kan for å få løven.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at vi blir hentet på flyplassen i johannesburg. For min del er det best, for da har eg guidene med meg både ved ankomst og ved utreise igjen, noe som har vert posetivt for meg tidligere.

 

Skal og jakte vortesvin, duieker, Caracal, osv på denne turen så dette blir spennede.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

"Problemet i SA er at jaktfirma, preparant og transportør har veldig tette bånd og de gir provisjoner til hverandre og dette er det du som må betale ! Hvis du gidder å sjekke rundt litt er det store penger å spare. Du har god timebetaling ved å bruke litt tid på Internett og evt noen telefoner nedover."

 

Tror man skal være "litt kjent på kartet" - hvis man skal fikse ting selv.

 

Når det er sagt - er prisene for arbeid oppgitt i prislistene, og som du skriver: til langt under prisene her hjemme.

 

Skal man få det gjort her hjemme - må man først betale for dip&pack, frakt og mva. - for å få det hit.

Deretter taxidermistarbeid og mva.

 

Når sluttsummen gjøres opp - er man på god vei til ny afrikatur :) - når man ser besparelsen.

 

Jeg ser ikke problemet med de tette båndene som du nevner.

Prisene er jo så lave at de kan jeg med lett hjerte godta - samt at man kanskje også kan få en prutningspris :)

Min første tur til SA var via en norsk operatør - og jeg fikk vel ikke så mange alternativer fra denne vedr. taxidermering.

Det resulterte i at jeg brukte "hans" taxidermist (og kan vel si at båndene var vel så tette :cry: som de i SA)

Link to comment
Share on other sites

"Første gangen eg reiste til sør afrika, kom ikke kufferten til han eg reiste med frem i johannesburg, sikkert pga at de rota den vekk i london.

Men eg trur det var dagen etter kom kufferten hans ute i bushen. Guidene våre ga klar besjed at den skulle på plass."

 

Hadde det vært våpenkofferten - ville det ikke blitt så lett :?

 

"Blir hentet i Johannesburg"

 

Ante meg at prisen ikke kunne være inkl. innenlandsfly.

Link to comment
Share on other sites

Greit nokk att det ikke var med innenlandsfly, men det er ikke noe problem for meg, da eg ikke skal fly innenlands av forsjellige grunner.

 

Men 4500kr fra oslo og 5500kr fra bergen, er ikke så gale vill nå eg si.

 

Har betalt rundt 8000kr de forige gangene eg har reist. Hadde besøk fra sør afrika forige uke, og de måtte betale ca 12000kr for bilettene sine. Eg prøvde å bestille herfra, men fikk det ikke billigere de dagene, selv om de bestilte 2mnd i forveien.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Ben jeg tror du har glemt noe ang trofeer :wink: det skal betales norsk mva på alle jobber utført dernede (Utstopping)+ at frakten på hele hoder blir høyere pga mer volum på kassa :mrgreen:(venter fortsatt på svar ang dødlige sykdommer i limpopo 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ben jeg tror du har glemt noe ang trofeer :wink: det skal betales norsk mva på alle jobber utført dernede (Utstopping)+ at frakten på hele hoder blir høyere pga mer volum på kassa :mrgreen:(venter fortsatt på svar ang dødlige sykdommer i limpopo 8)

 

 

Skal det betalest 25% mva på jobben der nede + frakten? Tror vi slapp unna litt billigere sist, de kalte det noe som kunst mva eller hva det var.

Noen som vet mer om dette?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Norsk mva skal betales for utførte arbeide dernede mao når trofene ankommer norge(vi har betalt dette i 8 år og veit 100% at dette kommer tollerne å forlange før de utleverer kassa :wink: )har også vært snakk om å få toll på frakten i norge også :roll: det betales ikke mva på ting utført dernede pga at dette skal til utlandet men i Norge må vi betale til skattefar :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dette er på ingen måte en oppfordring til lovbrudd, men jeg bare tenker litt høyt.... Fikk tlf i dag om at mine trofeer var klare til å sendes til Norge. Så.. hvis jeg tok en prat med preparanten og fikk han til å lage 2 kvitteringer....? 8) Hmm.... Nei, min samvittighet... :roll: Vi unner da Kristin hver krone!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...