Jump to content

Smallring Mauserprosjekt


3006swift

Recommended Posts

En tanke slo ned i meg :?

Vil en stokk laget for Win M70, kunne tilpasses til en Smallring M98, (egentlig en Brno 21H)?

Jeg vet lite om dimensjonene på Winchesteren, men hvis dette er mulig utenfor mye synlig beddemasse og svekkede partier kan det være interessant som en del av et prosjekt jeg har planer om. :roll:

 

Håper noen av de kunnskapsrike folkene her kan forbarme seg over en nysgjerrig østerdøl :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Holder det ikke for helt umulig....

 

På disse to bildene har jeg lagt en mauserstokk og en Winchesterstokk side ved side. Winchesterstokken er den nederste.

Noe synlig beddemasse må du dog regne med, f.eks. i området ved tangen, men den kan farges brun og vil på den måten virke mindre påfallende.

 

normal_comp1.jpg

 

normal_DSCN0022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg står over stokk fra M70, ja, men har noen andre mer eller mindre velfunderte spørsmål, ang. samme børsa, så jeg putter dem inn i tråden her: :roll:

Samtidig som jeg bytter navn på tråden :wink:

 

Skal bli hundeførerbørse/ elgkanon.

vurderer å få satt inn et løp i 10,75x68. (originalløpet i 8x57 IS ser ut som et månelandskap innvendig :cry: )

Kan noen svare på om dette vil kreve mye maskinering av vangene i kassa for at det skal mate?

Evt. vil det la seg gjøre å kombinere dette kaliberet med ei pipe i 6,5x55 til mengdetrening og jakt på mindre vilt? (tenker hovedsaklig på mating)

 

Håper at noen av de kunnskapsrike folka her kan gi meg et svar, da jeg fore tiden er litt vel ivrig, kanskje :oops:

Link to comment
Share on other sites

G33/40 har samme innvendig mål som M98.

Avvikene fra M98 ligger i diameter på framre ring, underbeslag er noe kortere foran fremre bolt da det ikke er låseskruer på her eller bak på kryssbolt.

I tillegg har vangene på kassa (sidene) en utfresing for å lette kassa.

 

PS! Husk å fylle denne med modelèrkitt før bedding, så slipper du å "tælje" kassa ut av stokken. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, men jeg tror ikke at avstand mellom stokkboltene stemmer.

min brno 21 smallring har samme kassemål som en vanlig M98, med unntak av fremre låskassering som er litt mindre.

Jeg mener at denne modellen er delvis avledet av G33/40.

Åsså plastikk da....HAU :shock:

 

rett. skjefteskruene har ikke samme avstand på "svensk" og "tysk" mauser.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mating så har Harald Viken, Vikens Børsemakerverksted på Garthus bygget seg Mauser i 10,75x68. Han bør kunne svare på hvor mye jobb det er å få matingen til å virke. Han kan kanskje også gi deg tips om hva slags andre patroner som kan mate etter ombyggingen, etter at du har gått lei av rekylen...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, bukken.

Har fått signaler fra andre sida av blåmyra at det ikke krever veldig mye filing, og at det går an å få den til å mate 6,5 i kombinasjon :P

(Har tenkt på ei 6,5-pipe til trening.)

 

Takk for utvidet info om kassemål.

Det stemmer at den har samme måla som m98 med unntak av framre låskassering.

Brno 21H er heller ikke nedfrest i sidene for å minke vekta slik G33/40 er.

 

Er likevel ei lett og smekker børse. Originalvekt 2.9 kg med 60 cm pipe 8)

Link to comment
Share on other sites

Det var tanken det, ja Høggern.

Brnoen er så langt jeg har kunnet finne ut smallring utapå, og smallring inni :wink:

Vet at noen synes dette prosjektet "ikke passer seg", men jeg vet også at det er levert smallring M98 i dette kaliberet fra tyske produsenter i mellomkrigstida. (Trur en finne med nick Boha på robsoft har en slik).

 

Dersom noen kommer med velfunderte overbevisende argumenter for at dette ikke bør gjøres (les sikkerhet), vil jeg sjølsagt revurdere prosjektet :roll:

Er fullstendig klar over at dersom det er snakk om Largering gjenge, må nok tsjekkern brukes til noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

vel jeg har ingen velfunderte begrunnelser for å ikke bygge børsa om til 10.75 annet enn noe jeg leste i VJ for mange år siden. der mener jeg de påsto man skulle tenke seg om før man bygde smallring børser om til grove kalibre. men har ikke artikkelen her så kan ikke få det bekrefta eller avkrefta.

 

personlig tenker jeg at det blir lite gods........ men det er jo ikke noe faglig argument. mer et følelsesmessig argument

Link to comment
Share on other sites

Han kan kanskje også gi deg tips om hva slags andre patroner som kan mate etter ombyggingen, etter at du har gått lei av rekylen...

 

Rekylen i 10,75'en er ikke på noen måte avskrekkende... :wink: Jeg har en rett Bobergstokk med Pachmeyer kolbekappe på min M98, og den er mye behageligere å skyte med enn Brno M21'en i 8x60S. Brnoen er lett og med lav (original) stokk med bakelittavsluttning "gruer" jeg meg til en runde i benken med friskt ladde 200 grs A-frame.

M98'en veier forøvrig ca 3,8 kg med en Leupold Vari-XIII 1,5-5 og ca 3,4 kg uten siktet til sammenligning med M21'en som veier ca 2,9 kg uten kikkertsikte.

 

10,75'en min er forøvrig smallring utvendig og largering innvendig. Om den var slik da den ble produsert i 1917 (tror jeg det var) eller er blitt slipt ned i ettertid er jeg usikker på, men H. Viken har hatt den inne for å bytte fremre base til hakemontasjen og han hevdet at stålet (i min) var så seigt at det ikke var noe problem. Nå har jo også 10,75 et relativt lavt kammertrykk med kun 2900 bar.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Dansk97 :P

Har jeg rett i at du på Robsoft og Sluttstykket har operert under pseudonymet AYAxxv????????

I såfall vil jeg få si at du har vært med på å åpne øynene mine for både gamle Brno rifler, og "Dødens synrør" som 10,75x68 omtales som i enkelte svenske skrifter.

 

Dette jeg driver med er altså delvis din skyld, og mange takk for det :D:D

Link to comment
Share on other sites

Bobergen er grei nok den. Ikke spesielt pent tilpasset på innsiden, men det kan jo ha vært tidligere eier av børsa som har vært fremme med hoggjernet.. Utvendig er den pen nok selv om nettskjæringen er relativt grov (gir bra grep dog).

Prisliste fra 2008 finnes her; http://www.robsoft.nu/files/prislista2008_02.pdf Han har laaang sommerferie og har kuttet ned på arbeidstiden så det tar nok litt tid...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...