Jump to content

Optikk montasje/kikkertmontasje IPSC


Koks1993

Recommended Posts

Har akkurat begynt med dynamisk og har kjøpt pumpe rifle så jeg kan være med på både rifle konkuranse og pistol konkuranse. Men lurer på noen anbefalninger på kikkertmontasje, ønsker et ordentlig et så jeg kan føre z8i+ swaroen fra pumpe rifle videre over til en AR-15 når tiden er inne for og få kjøpe det. Har spuhr fra før av på langhold rifla, men har hørt at spuhr ikke er noe bra til dynamisk da det blir mye risting og den vil løsne. Er det noen her som har noen anbefalninger på type kikkertmontasje?

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel ganske sikkert at den montasjen du har i dag, ikke er egnet for en AR-15. Montasjen skal festes i låskasse, og ikke på forskjeftet, så du må ha overheng for å få kikkertsiktet langt nok frem. Spuhr har slike montasjer også (se bildet). Om jeg ikke tar feil, så er montasjen under i stål. På en AR-15 ville jeg valgt en montasje av aluminium. Både pga vekt, men også fordi da får den lik termisk utvidelse som både øvre glidekasse og kikkertsiktet.

 

SP-3022C.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stål utvider seg med ca 12 ppm/C, mens aluminium utvider seg med ca 25 ppm/C

 

Når alle delene er i aluminium, vil alle delene utvide seg likt og det kan ikke oppstå termiske spenninger ( Det er ikke sannsynlig med termiske gradienter) 

 

Om man setter sammen et kikkertsikte av aluminium, og en montasje av stål oppå en pickatinnyskinne av aluminium, så vil disse utvide seg ulikt, slik at det enten blir spenninger, eller at noe glir. Neppe et stort problem, men totalt unødvendig siden det finnes utmerkede montasjer i aluminium.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (23 minutter siden):

Sjønner ikke ikke helt at dette kan være en problemstilling eller noe veldig relevant for den gjengs skytter?

Jeg har sett folk måle/ teste effekten i svært varierende temperaturer, og de klarte å (worst case) produsere en treffpunktendring mellom kald og varm som var høyst reell og med betydning i praksis. Men kanskje ikke for den jevne AR-skytter. 

Selv jeg skyter i temmelig ulike temperaturer og i fjor var forskjellen mellom kaldeste og varmeste skyteøkt 67°C. Nå har jeg hel montasje i aluminium, men de sitter på picatinnyskinner av stål siden låskasser på vanlige boltrifler normalt er av stål. 

Det fins dog en grunn til å velge montasjer av stål og det er at det er utrolig mye drit i auminium til salgs, i drittaluminium/"kinesium", og jern/stålbasert kinesium er normalt sterkere og stivere enn Al-basert... Og treffpunktendring pga at man dunker borti noe er et større problem enn kulde/ varme

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (10 minutter siden):

Det fins dog en grunn til å velge montasjer av stål og det er at det er utrolig mye drit i auminium til salgs, i drittaluminium/"kinesium"


Enig i at det sikkert er bedre med kinesisk stål enn no-name kinesisk aluminium. Men man bør uansett ikke kjøpe drittmontasjer. Montasjen bør absolutt ikke være Det svakeste ledd. 
 

Mange oppgir 7075, og det er ikke kinesium. Ikke er det unobtainium heller.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Som jeg trodde: ikke kjøp dritt. Spuhr som er forslått er good.

Og fysikken som nevnes her er ikke relevant for en IPSC skytter med en AR eller AR plattform.

Men for all del: dere må gjerne brife med materiallkunnskaper 😂 Kjør på!

Edited by Bartemannen
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Perjoto skrev (40 minutter siden):

Valg mellom stål og alu montasje må gjøres ofte, så det er fint å få fakta på bordet👌 Hvor stor treffpunktendring kan man anta?

Nå har jeg verken min egen loggbok foran meg, eller gidder å finne videoen jeg refererte til - men det var noen relativt vitenskapelige karer som hadde tatt to rifle, en AI AT og den andre ei mer std rifle, og hadde forskjellige skinner, ringer og montasjer oppå, og et fryselager som de avkjølte riflene i. De gjorde et poeng av forskjellen mellom alu og stål.

Tipper de hadde +25 og -25°C-ish. De hadde ca ett klikk i endring av innskyting mellom varm og kald på det beste, og 3-4 på det verste, OM JEG HUSKER RETT.

 

Det jeg husker fra egen skyting er at ammo/ rifle kombinasjonen som gav 855m/s i 36°C, gav 775 i -30°C. Jeg tror jeg kunne forklare all treffpunktendring med lavere hastighet, og høyere lufttetthet - det var iallefall ikke skandaløst mye forskjell på 100m. Har sikkert eldre data på det også, men har aldri gått spesielt inn for å kartlegge dette. 

Men, jeg har sett en tendens til at det er mye bomming pga feil/ rar/ endret innskyting når det er f.eks. PRS-stevner og velig kaldt.

 

Men si at du setter ringer på ei skinne av stål, som bare er festet på to punkter (ikke uvanlig) og et skop av alu imellom. Så avkjøler du med 50 grader. Skopet vil da trekke seg sammen litt mer enn dobbelt så mye (si det er 100mm mellom punktene, så er vi på sånn 0.1mm totalt) som skinna, og vil bøye skinna opp i endene og siktet opp. Hvor mye vil avhenge av innfesting og geometri, og hvor tykt og stivt ting er.

Setter du derimot et skop av alu- gjerne et tjukt og solid et, i en ISMS fra spuhr, på ei skinne av stål som er frest i ett med låskassa, så vil stålskinna "strekke" den nedre delen av montasjen, men den er både stiv og tjukk, og utslaget på selve kikkertrøret vil bli mye mindre. Noen med Solid Works eller lignende kan sikkert modellere dette opp.

 

På en AR som ER av aluminium, så er det jo ingen grunn til å sette noe annet enn alu ringer eller montasje oppå, med et alu kikkertrør i. Da er alt likt. Likevel kan man oppleve treffpunktendring om man f.eks. lar rifla stå i steiksola f.eks. bare kikkerten blir varm (veldig varm) eller bare varm på ei side. Kikkerter kan utvide seg, eller bøye seg så mye (helst plastikk spotteskop, er vel ikke vanlig på alurør) at de blir uskarpe, siden avstanden mellom linsene ikke stemmer lenger.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Mye fin info her men følte meg ikke noe særlig klokere :) Sånn jeg har forstått det så er det en del dårlige kikkertmontasjer der ute, og spesielt til Dynamisk da det blir veldig mye hopp og sprett bortover, og da vil altså kikkertmontasjen slippe opp etterhvert så kikkerten blir løs i ringene. Da har jeg hørt at spuhr har en tendens til og løsne og man må bruke loctite på skruene og skru godt til. Nå har ikke jeg noe særlig erfaring innen dynamisk enda så håpet noen hadde litt forskjellig erfaringer med div kikkertmontasjer :) ?

 

Edited by Koks1993
Link to comment
Share on other sites

Koks1993 skrev (1 time siden):

tendens til og løsne og man må bruke loctite på skruene og skru godt til

Alle skruer på rifler, spesielt halvautomater og rifler med mye rekyl må enten ettertrekkes regelmessig (momentnøkkel) eller Locktites. Det gjelder alle merker og alle skruer. Alt løsner en eller annen gang.

 

Koks1993 skrev (1 time siden):

Mye fin info her men følte meg ikke noe særlig klokere

Montasje til DSS er ikke en trenger å overtenke. Det er ikke noe krav til presisjon involvert, både rifler og sikter er lette, og det er lite rekyl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Montasje til DSS er ikke en trenger å overtenke.

 

Enig. Du trenger bare å tenke på hvor høy du vil ha montasjen, og passe på at du får okularet i passe avstand til øyet ditt. Dvs at ingen ringer kommer rett på justeringstårnet, og at siktet fysisk passe slik at undersiden av "klumpen" med justeringen ikke går ned i montasjen. Montasjen skal sitte fast i selve våpenet, ikke i forskjeftet. 

 

Det skal se ut omtrent som dette:

 

second-second.jpg

 

https://warnescopemounts.com/blog/how-to-mount-a-scope-on-an-ar15/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...