Jump to content

Arv av våpen, gjennom onkel


PeM

Recommended Posts

Hei, min morfar var en ivrig tass med deltakelse i to kriger, først som krigsseiler før han kom inn på Sjøkrigsskolen i 1917 og siden som offiser i felttoget i April 40. Han fikk utlevert en Colt M1914 til nøytralitetsvakt i 1939 og beholdt våpenet som ble gjemt hos venner etter kapitulasjonen i juni og hentet ut da han kom seg igjen etter krigsfangenskap og elendighet i slutten av 45. Nøyaktig hvor våpenet ble oppbevart fra 40-45 vites ikke, men vernemakten fikk aldri våpenet. Siden ble våpenet benyttet frem til pensjonsalder i marinen på slutten av 50-tallet. 

 

Hvorvidt han på noe tidspunkt eide våpenet i juridisk forstand vites ikke, men modern erindrer å ha brukt våpenet på 50 og 60 tallet. Siden ble våpenet levert tilbake til marinen av min kjære mormor da "Du skjønner, Far ble tullerusk", antagelig på 70-tallet. Våpenet ble siden hentet ut og kjøpt fra marinen da de avhendet sine M1914 på 80/90-tallet av min Onkel, altså heltens sønn.

 

Nå står det seg slik at jeg skal arve dette våpenet da eier er nær 80 år med en skrantende helse. 

 

Mitt spørsmål er, er det mulig for meg å føre dette over på meg som arv? 

Det jeg har å støtte meg på er Hanevik som i sin bok om M1914 nevner at dette våpenet ble utlevert til Morfar i 1939, og min mors og onkels påstand at han eide våpenet etter krigen. 

 

Utfordringen her er slik jeg ser det min kjære mormors adferd i møte med "tullerusk". 

 

Noen tanker?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Arv er egentlig bare i rett nedadgående. Ikke sideveis og på skrå. Jeg ville skrevet et brev og lagt ved en søknad der du aller ydmykest spør veldig pent om det er greit denne gangen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er litt der jeg er, har et en innvilget våpensøknad i 9mm jeg kan endre kaliber på for så å siden prøve meg med dokumentasjon. Men dette er vanskelig, jeg skal bevare dette våpenet. Noe annet er ikke aktuelt, men skyte med en M1914 jeg nekter å modifisere, det er lite hensiktsmessig. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Regner med at du har sett det som står i rundskrivet fra POD, men legger likevel et bilde her. Et viktig moment er at det er arv i rett nedstigende linje fra han som opprinnelig brukte våpenet, din onkel har bare oppbevart det av samme årsak som du nå ønsker å overta det. 

 

 

Bilde 22.05.2024 klokken 10.40.jpeg

Edited by PalSor
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (59 minutter siden):

Et viktig moment er at det er arv i rett nedstigende linje fra han som opprinnelig brukte våpenet, din onkel har bare oppbevart det av samme årsak som du nå ønsker å overta det. 

 

Jeg tror også at dette momentet kan bli avgjørende - altså at du skriver etellerannet slikt som:

 

jeg ber dere med dette om å foreta en skjønnsmessig vurdering av om søknaden kan behandles som arv etter min mors far, da hele grunnlaget for affeksjon etter Våpenforskriftens § 5-4 går i rett nedadstigende slektslinje fra ham, og at nåværende eier heller kun anses som en midlertidig ivaretager av arven enn som arvelater.

 

Bruk ihvertfall ordet "skjønnsmessig". Gjerne mer enn ett sted. De siste par årene har jeg blitt stadig overrasket over hvor mye skjønn offentlige instanser har mulighet til å utvise, i vår favør, bare man argumenterer godt og for all del spør pent. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (19 timer siden):

Det er litt der jeg er, har et en innvilget våpensøknad i 9mm jeg kan endre kaliber på for så å siden prøve meg med dokumentasjon. Men dette er vanskelig, jeg skal bevare dette våpenet. Noe annet er ikke aktuelt, men skyte med en M1914 jeg nekter å modifisere, det er lite hensiktsmessig. 

 

... eventuelt tar du en hit og bruker opp en plass i våpenskapet på denne pistolen. Jeg er riktignok noe mer nostalgisk enn gjennomsnittet, men denne historien er spesiell, pistolen er viktig, og denne muligheten kommer neppe noengang igjen.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

... eventuelt tar du en hit og bruker opp en plass i våpenskapet på denne pistolen. Jeg er riktignok noe mer nostalgisk enn gjennomsnittet, men denne historien er spesiell, pistolen er viktig, og denne muligheten kommer neppe noengang igjen.

+ neste i arverekkefølgen får den på arv uansett vist OP tar den inn i konkuranse garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...