Jump to content

Rimlig treningsammo i 6,5x55


Dirty Harry

Recommended Posts

Disse prisene på skytterlags ammo er høyst vill ledende. For norma rekrutt koster i innkjøp rett over 5 kr igjennom skytterkontoret. Men mange skytterlag sponser sine rekrutt skyttere med varierende beløp pr patron for å stimulere rekkrutteringen. En kan ikke regne med at alle lagene selger sponset ammo til jegere. Bare til info(selv om det hadde vært og foretrekke :D)

 

Hva slags praksis som blir gjennomført rundt omkring er nok avhengig av lagets økonomi og velvilje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Den første rekruttpatronen Raufoss hadde med hullspiss, var ladet med Sierra 100 grs Varmint. Den som er i PCB

 

Har også vært borti Sierra 100 grs Matchking (#9560)

Den ser ut som 100 grs Varmint med en liten Boat tail

 

Hvilken Sierra kule som blir brukt i dagens rekrutt ammo vet jeg ikke, den er ikke å finne på Sierra sine sider.

Men det er ikke Sierra 144 grs matcking heller, så mulig Sierra har kjørt noen produksjons serier for DFS??

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Her er 100 grs MatchKing kula jeg har liggende

normal_DSC00026%7E0.JPG

 

Jeg kjøpte ei eske for 10-15 år siden. Har ikke sett den siden. Mulig det var den som ble brukt i den gamle rekrutt ammo'en med hullspiss.

 

Har en pakke med rekrutt ammo liggende og der er kula mye spissere og med mye mindre hullspiss. Er vel den kula du linker til Polardego.

Prøvde selv å beregne kulebanen på PCB for rekrutt ammo, og da brukte jeg Norma sin 100 grs HP som har 0.320 i verdi.

Men var for dårlig vær under testskytinga til å få noe konkret svar på om det stemte, samtidig som jeg ikke hadde kronograf tilgjengelig

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

tror jeg har skrevet dette tidligere.

 

RA rekruttkule med "stor hullspiss" er sierras 100grs varmint kule(har sett den merka med både nr #9560 og #1710 men kulene var like). Den var i bruk fra 1991 til ca 2002. da kom det 100grs rekruttkule med mindre hullspiss. denne kula finner jeg ikke i sierras produktliste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå kjørt beregninger med Sierra Hollow Point 100 grain med BC 0,259 som jeg fant i PCB. Teorien for denne kulen stemmer helt overens med det som erfares ved praktisk skyting, så det er nok den kulen som sitter i Raufoss Rekrutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå kjørt beregninger med Sierra Hollow Point 100 grain med BC 0,259 som jeg fant i PCB. Teorien for denne kulen stemmer helt overens med det som erfares ved praktisk skyting, så det er nok den kulen som sitter i Raufoss Rekrutt.

 

 

Da er saken biff ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...