Jump to content

Links rettrekker til baneskyting


Stommperud

Recommended Posts

Hei vurdere å begynne med baneskyting, men er usikker på valg av rifle, da jeg har tinnitus som følge av en nakkeskade er jeg interessert i lavest mulig kaliber. = mindre smell. Vet jo at det laveste kalibrert i Norge er .22lr men er usikker på om dette kalibrert er noe å skyte med på 100 meter?.Hvilket kaliber/rifle burde jeg velge foruten salong i isåfall? Har ingen erfaring med skyting fra tidligere. 

Takk for all hjelp. 

Hilsen en lærevillig og nysgjerrig grønnskolling

Link to comment
Share on other sites

Hva slags baneskyting tenker du på? Alle konkurransedisliplinene har sine egne regler for våpen, og noen tillater bare enkelte våpen.
Uansett vil jeg anbefale ei vanlig "boltrifle" som første våpen, siden de er mye mindre kompliserte enn rettrekkere.

 

22LR er helt fint på 100m, untatt når det ikke er tillatt i regelverket. Det kan også være utfordrende i vind. Beste rettrekker (uten diskusjon) er Anschütz Fortner. Søk på Finn. Andre rettrekkere i 22LR er i min bok "drit", selv om både Browning og Izsmash sine fungerer. Rettrekker i 22LR ER Fortner.

 

 

Neste trinn opp er vel 223Rem, og selv om det fins andre merker tror jeg det er vanskelig å komme forbi Blaser. Blaser R8 er i fantastisk rifle på alle vis. 

 

Lyddemper er jo oppfunnet og ikke dyrt, og enkelt er det og, men alt de andre på banen skyter bråker jo også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Funnet ut at alle som tester våpen er rimelig konservative utfra generelle kommentarer på div.  jaktblad. Men de alle sier at hvis du absolutt skal ha rettrekker er Blaser det eneste som er godt nok. 
Jeg har hørt noen skryter litt av Rösler som bruker en Mauser mekanisme som Mauser selv kuttet ut da de ikke kunne konkurrere med Blaser. Men dette er vel fra 223 og opp. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...