Jump to content

8x57 IRS på elg


ErikD

Recommended Posts

Da jeg var i Frankrike forleden, fikk jeg låne en Heym dobbelrifle i 8x57 IRS en dag vi skulle på villsvin jakt. Det ble ikke noe villsvin på meg, bare en rev (en 8mm lobotomi gjør susen på en rev :wink: ), men børsa og kaliberet virket veldig hendig. Det slo meg at det kunne være noe på elg innenfor 150 meter. :?:

 

Er det noen her som har noe personlig erfaring med 8x57 IRS på elg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med denne, men har registrert at den ikke ukjente våpenskribenten Jørund Lien er nyfrelst 8x57IS bruker, kan ikke åpne et nytt nummer av bladet han skriver i uten at det er noe om hvor fortreffelig denne patronen er. Sjekk ut sist nr. og kanskje de har nettside med et arkiv an noe slag. Det er et av de norsk jaktsladderbladene.

 

Og jeg tenker at passe grov kule i moderat fart helt sikkert gjør susen også på elg, uten at det ødelgger for mye. Norma lader vel denne med Oryx også, da er det jo noenlunde bra ammunisjon å få tak i om du ikke lader selv.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å angripe denne tråden men et hjertesukk om kaliberdiskusjonene generelt.

 

Hva er forskjellen i praksis på .308win, 30-06, 8x57 o.s.v. , o.s.v.? Jeg har aldri sett noen forskjell, bruker man ei god kule og plasserer den der den skal så virker vel alle såkalte standardkaliberne likt og er der ulikheter så finnes de like mye internt for hvert kaliber. Når man legger ut i det vide og brede om at et kaliber er bedre enn et annet kaliber i samme klasse, ja da har man bare ikke prøvd nok.

Det virker som religion dette med kaliber for mange, men dyrene bryr seg hverken om hva som står i hylsebunnen eller om hullet i pipa er 7,62 eller 7,92 eller andre lignende.

 

Det blir vel ramaskrik nå :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel ramaskrik nå

 

Blir ikke noe ramaskrik av dette, jeg tror alle med litt erfaring er hjertens enig med deg. Skal du se noe forskjell fra .308w på elg, forskjeller som ikke har med ulike kulerkonstruksjoner eller skuddplassering å gjøre, er min erfaring at du skal ta godt i. Det er etter min erfairng forskjell på "standardkalibre" og .375 H&H, bare som et eksempel. Forskjellen mellom.308w, .30-06 og den aktuelle 8x57IRS (eller IS for den sakens skyld) er , selvsagt (!),ren teori. Men samtidig kjenner jeg godt til tvilen som kan ramme en i godstolen foran peisen, med tykke bøker i hendene og et nytt våpen/kaliber i tankene: "Er dette godt egnet til oppgaven?", "Hvorfor bruker ikke flere dette geniale kalibreret?" etc. Følgelig synes jeg det er veldig greit at man spør, og håper ErikD får svar fra noen som faktisk har praktisk erfaring med kaliberet. Så er jeg trygg på at svaret er "dette fungerer fint", men det er nå allikevel noe med å få bekreftet dette fra noen med praktiske erfaringer.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Takk Tron !

 

Hyggelig at andre har tildels samme oppfatning som meg her. Men burde ikke vi som får kalle oss "viderekomne" oftere skjære igjennom når noen spør hvilket kaliber de bør kjøpe. Ved slike spørsmål så blir det ofte raskt 30-40 svar og det kan umulig være enkelt for en nybegynner å velge.

 

Min enkle mening og sikkert mange med meg, er at man bør starte med et kaliber som man får patroner til overalt og som i normale våpen gir lite rekyl. Hvis man da ikke har et stort støtteapparat rundt seg men da behøver man ikke å gå særlig utenfor dette for å søke råd heller.

Jeg mener vi bør råde ferskinger til kun å kjøpe de gamle norske militærkaliberne, 6,5x55 , 308W og 30.06. Så kan de heller ta steget videre når de er modne for det.

 

Vi burde vel laget en egen nøktern tråd om dette temaet og ikke rote til denne om 8x57IRS. Håper noen føler seg kallet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt, selv om jeg hadde satt pris på om vi kunne holde oss til temaet. :wink:

 

C.E.A., jeg har såpass bred erfaring med de kalibrene du nevner og relativt mange andre, at det ikke er tvil hos meg at 8mm duger som kaliber. :lol:

 

Men grunnen til at jeg spurte om 8x57IRS er at den som rand patron er såvidt jeg vet ladet endel (10%?) svakere en 8x57IS. Og dermed hadde det vært interessant å høre om noen her hadde personlige erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hei ErikD, jeg har en Merkel Dobbel, men den er i 9,3x74R, så personlig erfaring har jeg ikke, men jeg har både skutt og ladd til 8x57IRS for en kompis av meg (også en Merkel). Han bruker det til alt fra rådyr til elg i norge + villsvin i utlandet. Ham roser det opp i skyene (det er ikke Jørund) både når det gjelder effekt i viltet, rekyl og presisjon.

Selv om den er ladd noe svakere en rille patronen, så holder den greit storviltkravet, og kan vel mest sammenliknes med 3006 og 200-220gr Hornady RN, på elg, og det er ikke noe dårlig sammenlikning.

NB!!! Før du kjøper børse, finn ut hva kulevekt/type denne er regulert for, slik at du finner en som takler de kulene du vil bruke (tunge og gode) Går ut i fra du vet hva dette gjelder (samskyting)

Og selvfølgelig så skal du ha R patron i en dobbel, overnevnte svar skyldes enten uvitenhet, eller at han ikke har lest tråden din.

 

Hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dumt spørsmål kanskje. Men er det noen som kan forlkare forskjellen på 8*57irs og 8*57 jrs. Regner med at begge er kravepatroner p.g.a R. Men hva mere skiller. Fatters har en eldre simson og suhl kombi i 8*57jrs. Som jeg har prøvd å slå kloa i flere ganger, uten hell. Bare lurte på forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Det er den samme patronen, riktig betegnelse er 8x57irs. Det å kalle den jrs er en misforståelse som bygger på at folk flest ikke leser gotiske bokstaver så godt, derfor har enkelte trodd at det står i når det i virkeligheten står j, i eldre tyske tekster. Brutt ned betyr koden infanterie (i), som betegner at det er en militærpatron, rand ® og spitzer (har også sett noen mene dette står for schwer, men ærlig talt...) som kommer av den tyske hærens laborering med spiss 150gr kule en gang tidlig på 1900-tallet, denne hadde større diameter (8,2mm) enn den tidligere 8mm (8,08mm) laboreringen slik at alle hærens piper måtte byttes/trekkes opp på nytt.

 

Det har ikke eksistert andre 8x57 patroner enn den tyske militærpatronen, så i-en er ganske overflødig. R-en er jo selvsagt av interesse, siden det betegner randhylseutgaven av militærpatronen, s-en er i hvert fall teoretisk av interesse da det finnes 8x57i og 8x57ir våpen/patroner. Bør som kjent ikke ombyttes.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv hånden på en Simson Kombi i 16/8x57 IRS. Brukte den på rådyrjakt da ladet med Hornady kuler. Eier'n hadde ladet opp noen Butte Sako FMJ kuler (om jeg husker rett) til fugl og småvilt. Fikk tilbud om å kjøpe alt for 3000 ,- men da var det små kalibre og ikke historisk sus som gjaldt så angre den dag i dag :cry::cry:

Svein Soli hadde en artikkel i Våpenjournalen ang 8x57 IRS i forbindelse med en drilling han hadde.

Lurer på om det ikke finnes en eske med RWS H-mantell i huset etter den tida :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de fleste som går gjennom en lang jeger karriere går litt i ring. De begynner med et av standard kalibrene (6,5, .30, etc) jobber seg opp gjennom magnumrekkene etter den ultimate kort og langholds dreperne for til slutt å ende tilbake der de begynte. Erkjennelsen over att normalkalibrene duger likevel etter å ha snakket seg både varm og hes om magnum i årevis kan være tungt å svelle. Etter som årene går kommer jakten mer i forgrunnen og utstyrshysteriet mer i bakgrunnen. 8X57 I®S er deet ingenting i veien med, standard kaliber med tunge kuler mellom 700 og 800 M/S. Dyret detter dersom skuddet sitter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har en Mauser G98 fra Dänzig 1916, og den er ikke voldtatt av det norske forsvaret på noen som helst måte. riflen har ikke blitt skutt med siden 1946

 

Til mitt spørsmål... Kan jeg mate den med både 8x57IRS og den andre 8mm kaliberet...er det noen forskjell?

Hadde vært gøy å rappet av noen skudd med det gamle adolfløpet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...