Jump to content

Steyr Mannlicher model L - .308W


Vinge

Recommended Posts

Hei.

 

Har nettopp kjøpt en eldre Mannlicher model L. Dette er typen med "snellertavtrekk".

 

Hva kan en fornuftig verdi være på denne rifla, gitt at den er i god stand?

 

Hva slags ammunisjon anbefales?

 

Vegard

Link to comment
Share on other sites

Eldre. Litt sær, men kvalitets rifle. Den virker nok, så bruksverdien + litt. 4-6000, maks. Litt avhengig av hvor kurant kaliberet er. Snellert trekker dramatisk ned i min bok - jeg ville ikke brukt den om jeg fikk den. Spesielt ikke 70-talls-snellert, det er mer farlig enn det er noe annet.
Ammunisjon må du antakelig bare prøve deg fram. Ingen vet hvilken kjøpe ammo som går best i ei rifle - iallefall ikke ei 70-talls jaktrifle. Rett kaliber er vel nesten det eneste en kan si...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vinge skrev (1 time siden):

Hva kan en fornuftig verdi være på denne rifla, gitt at den er i god stand?

Jeg kjøpte en slik i vinter og betalte 5.000 Da hadde den ligget ute til salgs en stund for 6.000. Satt en gammel Kahles 8x56 i EAW svingmontasje og i tillegg fulgte det med ca 150 hjemmeladde patroner. Solgte siktet og montasjen for 1.500 Fulgte med 2 magasiner med slapp fjær hvorav det ene sprakk umiddelbart. Fikk heldigvis tak i 2 ubrukte fra en nedlagt våpenbutikk..

Link to comment
Share on other sites

Aya XXV skrev (4 timer siden):

Jeg kjøpte en slik i vinter og betalte 5.000 Da hadde den ligget ute til salgs en stund for 6.000. Satt en gammel Kahles 8x56 i EAW svingmontasje og i tillegg fulgte det med ca 150 hjemmeladde patroner. Solgte siktet og montasjen for 1.500 Fulgte med 2 magasiner med slapp fjær hvorav det ene sprakk umiddelbart. Fikk heldigvis tak i 2 ubrukte fra en nedlagt våpenbutikk..

Er det noe "triks" med denne svingmontasjen? Antar det bare er å dra "bryterne" bakover, og svinge siktet ut til siden? Har to stk. og begge sitter bom fast når jeg gjør det på denne måten. Forsøkt å smøre, men er redd for å ødelegge noe med makt her.

Link to comment
Share on other sites

Disse riflene pleier å gå best med lette kuler, 150gr.

På orginale Steyrmontasjer drar man utløseren på bakre ring rett bakover og vrir kikkerten mot klokka sett ovenfra.

Både orginalmontasje og EAW er alt for høye i forhold til skjeftet. Kjøp weaverklakker hos Jaktdepotet og sett på lavest mulige ringer for å få kinnkontakt.

 

Nytt underbeslag i aluminium som tar rimelige AICS magasiner får her:

https://riflemags.co.uk/wr-steyr-ssg-69-l-aics-format-bottom-metal-dbm-trigger-guard/

 

image.png.61b9b045ece42c7b64e565207ed2daa3.png

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (20 minutter siden):

 

Da har jeg evt misforstått hvilken montasje det er.

 

Hadde vært greit med et bilde.

Dette er Steyr sving. Utløseren er rett over hevarmen på bildet. Det sitter el lik på andre siden av rifla også. Med pekefingeren på ene siden og tommelen på andre siden dras utløseren rett bakover ca 3 - 4mm. Så vrir man kikkerten mot klokka sidelengs. Det går ikke å vri den med klokka.

 

image.png.ef88e18fa48726ecbb0801790922fbde.png

 

Man må vite hva man driver med nå man monterer denne montasjen. Hvis kikkerten sklir framover i rekylen i framre ring sitter utløseren fast noen ganger. Jeg monterte mange slike i gamledager og HATET dem. De fungerer fint når de først er montert ordentlig.

 

På bildet kan man se stoppeklakken på ringen i bakre del av utfresningen i basen. Hvis denne klakken sitter i framre del av utfresningen har kikkerten sklidd framover og det er ikke nok "bevegelse" igjen i utløseren til at den frigir kikkerten. Da må man løsne litt på kikkertholdet i framre ring og dytte kikkerten bakover og stamme til når klakken sitter i bakre del av utfresningen. 

Eller, skru av kikkerten i ringene og monter alt på nytt.

Anbefaler sterkt weaverklakker..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...