Jump to content

22lr kit till 9mm pistol.


SWEcerb

Recommended Posts

Når jeg søkte på dette i fjor så skrev jeg i feltet "Andre opplysninger" noe sånt som at det skal brukes til trening for NSF Militærfelt. Jeg skrev altså ikke NSF Fin, men at det gjelder trening for den klassen pistolen er søkt om til.

I feltet "Våpenet skal brukes til" så skrev jeg bare trening, ikke trening/konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har rett og du har feil :-)

 

Jeg fikk epost fra Våpenkontoret i Øst for 15 dager siden, etter å ha søkt om 22lr vekslesett til min Shadow 2. 

 

Først ber de om info i epost:

For å kunne få ervervet et ombyggingssett så må det kunne brukes i et godkjent program i regi av et forbund du er medlem av. Kan du opplyse hvilket program dette ombyggingsettes skal brukes.

 

Og da svarer jeg:

Jeg er medlem av NSF og vekslesettet skal benyttes til skyteprogrammet Finfelt.

Men jeg oppfatter punkt 3.2.3 i POD sitt rundskriv dithen at det ikke er behovsprøving på slike vekslesett?

 

"3.2.3. Ombyggings- og kompletteringssett

Ombyggingssett kan erverves til de skytevåpen søkeren innehar løyve for uten ytterligere behovsprøving. Behovet avledes fra det allerede ervervede komplette skytevåpen"

 

Og så svarer våpenkontoret:

Det skal ikke behovsprøves men vi må vite at det lovlig kan brukes til et godkjent skyteprogram.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (19 timer siden):

Og så svarer våpenkontoret:

Det skal ikke behovsprøves men vi må vite at det lovlig kan brukes til et godkjent skyteprogram.

 

 

Spekulasjon: kan man erverve 9mm AR upper (til PCC/DSSN) når man har AR15 ervervet i NROF, uten behovsprøving, eller må man holde seg til samme forbund?

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

Får lite olika svar här. 

Men det jag undrar mest är om jag måste använda ett program tex finfelt? Hade gärna inte brukt upp det i onödan. Hade varit bra om man tex kunde skriva att det ska användas till träning i grovfelt så 9mm ligger i grovfelt. 

Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (15 minutter siden):

Får lite olika svar här. 

Men det jag undrar mest är om jag måste använda ett program tex finfelt? Hade gärna inte brukt upp det i onödan. Hade varit bra om man tex kunde skriva att det ska användas till träning i grovfelt så 9mm ligger i grovfelt. 

Du kan fortsatt søke om eget våpen i den øvelsen der ombyggingssettet kan brukes, våpenkontoret vil bare krysse av på sine kontrollister at det kan brukes i ett eller annet godkjent program. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor våpenkontorene er opptatt av hvilket program ombyggingssettet skal brukes til, men det skyldes kanskje at ikke alle som jobber der har full oversikt over hva som finnes av ombyggingssett og kanskje henger "frykten" om at skytterne skulle få for mange 9mm pistoler igjen i bakhodet. Ettersom det, så vidt jeg vet, ikke er mulig å få tak i ombyggingssett i kaliber 22 short så klarer jeg ikke finne et eneste ombyggingssett som ikke kan brukes innenfor NSF i hvertfall. 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke vise til noe program ift ombyggingssett. 

Du kan dog vise til politiets egne retningslinjer: 

 

3.2.3 Ombyggings- og kompletteringssett

Ombyggingssett kan erverves til de skytevåpen søkeren innehar løyve for uten ytterligere behovsprøving. Behovet avledes fra det allerede ervervede komplette skytevåpen. Erverv av ombyggingssett inneholdende løyvepliktige våpendeler er søknadspliktige. 

 

Ombyggingssett til pistol består enten av: - Komplett glidestykke (sleide) og pipe - Støtbunn og pipe - Bare pipe

Ombyggingssett til revolver består enten av: - Pipe - Tønne - Pipe og tønne

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (23 minutter siden):

 

Er da en upper receiver til AR15 betegnet som "ombyggingssett"?

Sakset fra rundskriv 3.2.3

Ombyggingssett til rifler består enten av: - Sluttstykke og pipe - Pipe og støtbunner - Pipe og overdel av låskasse (upper-reciever) - Bare pipe

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...