Jump to content

Valg av kikkertsikte - Teknisk spesifikasjon


Potten

Recommended Posts

Hei.

Har tenkt å anskaffe meg en rifle .223 som en typ allround-rifle.  Revejakt, toppjakt etc.
Det jeg dveler rundt er hvorvidt jeg skal ha en 3x9/50 eller 2,5x15/56

Hva er evt. erfaringene der ute?

Edited by Potten
Link to comment
Share on other sites

3-9x50 skal du ikke ha. Jeg har aldri hørt om noen bra sikter med den kombinasjonen av forstørrelse og objektivdiameter.

 

Gode 2,5-15x56 koster skjorta, så dropp det også.

 

Finn deg en brukt 2,5-10x50, 3-12x50 eller 3-12x56

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Du trenger god forstørrelse og lysgjennomgang. Jeg ville også sterkt vurdert med lys-dot. Siden du ikke har satt noen begrensninger på pris tenker jeg det må bety du vurderer sikter i øvre mellomklasse eller premium optikk. Du får greie nye kikkertsikter med 4 x zoom som f. eks. denne fra Meopta til NOK 11k. Doctor (Noblex) er også et alternativ i denne prisklassen om du får tak i. Se ellers etter tilsvarende 3-12 x50/56 brukt fra Swarovski, Zeiss eller Leica.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at dette kanskje er så relevant for trådstarter, men jeg synes dette var en artig og enkel måte å få kikkertsikte til og kunne få flere egenskaper på når vi snakker om lysåpning.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Ikke at dette kanskje er så relevant for trådstarter, men jeg synes dette var en artig og enkel måte å få kikkertsikte til og kunne få flere egenskaper på når vi snakker om lysåpning.

Enig at videoen illustrerte godt effekten av å endre "blenderen" i systemet.

 

Det som de ikke tok med, er at samme effekt får man ved at brukerens øye varierer pupillen. Det er kun når effekten av ringen han setter på gjør at utgangspupillen blir mindre enn pupillen til brukeren, at man får denne effekten. Man får med andre ord samme effekt om det er så lyst ute, at pupillen til brukeren er mindre enn utgangspupillen til siktet. 

 

Når ringen gjør at utgangspupillen er mindre enn brukerens pupille, vil bildet bli mørkere i øyet til brukeren.

 

Men dette illustrerer godt noe jeg har skrevet mange ganger før, det går ikke an å vurdere hvor godt ett sikte er for bruk i dårlig lys, om man tester i godt dagslys. Det er kun ved testing i dårlig lys, og når brukeren har fått godt nattsyn og maksimal pupillediameter, man opplever skumringsegenskapene til et sikte.

 

 

Edited by amatør
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...