Jump to content

Kikkertsikte til salongen med utvendige tårn, FFP, MIL/MIL og MLR


Tetanus

Recommended Posts

Hei! 
 

Etter ett lengre opphold tenker jeg det er på tide å ta opp igjen skyting som hobby. Kaliberet jeg har er .22 og hold ut til 300 meter. Jeg kommer nok til å skyte desidert mest på 100 meter, men korte hold er nok ikke helt uaktuelt for de yngste i familien. 
 

Dette siktet er tenkt til «plinking» i godt lys, ikke jakt i skumring.
 

Jeg har tidligere skutt en del langhold og har eid både Vortex PST 4-16x50 FFP MRAD og Nightforce 5,5-22x50 MLR. Jeg fortrekker FFP. 
 

Jeg ønsker ett sikte med utvendige tårn og MLR eller tilsvarende retikkel i FFP. MIL/MIL er ett absolutt krav. Dette finnes det ganske mange av ser jeg, men jeg ønsker også muligheten til å justere ned paralellakse til ganske korte hold. 
 

Forstørrelse er ikke kjempeviktig, men 4-16 eller 5-25 tenker jeg er passende. Jeg tar gjerne bedre glass fremfor høy forstørrelse. 
 

Sikter med 1’’ mellomrør utgår, 30 eller 34 mm er ok.

Budsjett for siktet er inntil 15.000 uten ringer, men det er maks. Det kan gjerne være rimeligere. Kjøper gjerne brukt.  
 

Jeg har sett en del på ulike merker og modeller, men har litt problemer med å bestemme meg.

 

Tar gjerne i mot tips, anbefalinger og kommentarer. 
 

Takk for hjelpen!

 

- T

 

 
 

 

Edited by Tetanus
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Jeg var på utkikk etter mye av det samme du nevner der, og endte opp med å prøve en Arken EP5 fra shooter.no 

 

Veldig mye gode anmeldelser rundt omkring, og de aller fleste er enig om at dette er svært mye kikkertsikte for pengene.

 

Jeg har foreløpig bare hatt det med 3 turer på banen, men veldig fornøyd så langt. Eneste negative er en litt trang øyeboks på de høyeste forstørrelsene. 

 

20240327_222949.jpg.a9a6d07acc68c512b9635435ba3c3760.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Overraskende raskt også! 😀

 

Delta Stryker ser ut for å være over budsjett, i hvert fall nytt. Får holde litt øye med bruktmarkedet. Takk for tips!

 

Arken har jeg sett en del på og vurdert. De får tilsynelatende mye bra tilbakemeldinger «over dammen».  Jeg har både SH4 og EP5 på listen, de er begge godt innenfor budsjett også fra forhandler. 
 

Jeg har ikke sett igjennom noen av disse kikkertene selv, men de er sikkert gode kandidater begge to. 👍

 

- T

Link to comment
Share on other sites

Vortex Strike Eagle 5-25 er innenfor budsjett, og er overraskende grei til det bruket. Bruker den nå på DFS saueren. Hadde den en liten periode på 22lr PRS rifla. Parralakse kan også justeres til under 15 meter, om du vil bruke den på innendørs bane. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
toor skrev (På 1.4.2024 den 19.53):

Jeg var på utkikk etter mye av det samme du nevner der, og endte opp med å prøve en Arken EP5 fra shooter.no 

 

Veldig mye gode anmeldelser rundt omkring, og de aller fleste er enig om at dette er svært mye kikkertsikte for pengene.

 

Jeg har foreløpig bare hatt det med 3 turer på banen, men veldig fornøyd så langt. Eneste negative er en litt trang øyeboks på de høyeste forstørrelsene. 

 

20240327_222949.jpg.a9a6d07acc68c512b9635435ba3c3760.jpg

 

 

Ser lekker ut den Anschutzen. Kan du gi en tilbakemelding om kva du syntest om rifla?

Har vurdert ein slik sjølv:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...