Jump to content

Blyfri kule med rimeligere `tvilling`, til 3006


Recommended Posts

Hei

Beklager om jeg poster i feil gruppe, og om dette allerede er besvart, men jeg fant ikke en helt naturlig gruppe for dette.


Vi skal som lag kutte ut blyholdig ammo, og vil gjerne ha hjelp til å velge blyfri ammo.

Pris er selvsagt tema, men viktigere er om vi finner rimelig treningsammo med like ballistiske egenskaper som jakt-ammoen. 
Antar vi ikke er de første som går denne veien, så tar gjerne i mot tips.

Både 3006 og 308 er i bruk på laget (elg og hjort)

 

mvh Chr Meland

Link to comment
Share on other sites

chmeland skrev (4 minutter siden):

like ballistiske egenskaper

Hvor langt har du tenkt å skyte? 

150gr TTSX og "ca alle" 155gr matchkulene, 155gr Scenar, 155gr SMK, 155gr BergerVLD treffer "samme plass" i både Saueren og TRGen min, ut til ca 400m, så begynner TTSXen å falle fra. Det er med samme ladning. Men det er langt nok med 308Win syns nå jeg. Dette er ikke de billgste kulene men MYE billigere enn TTSX.

 

Uansett må du nok teste deg fram til svaret. I Saueren min går 120gr TTSX akkurat samme plass som 130gr DL, men i Sako 85en min går den ene nesten 10cm høyere enn den andre. (på 100m)

 

K

Link to comment
Share on other sites

chmeland skrev (21 timer siden):

 


Vi skal som lag kutte ut blyholdig ammo, og vil gjerne ha hjelp til å velge blyfri ammo.

 

Ville testa Barnes Vortx og Sako Blade, ser bra ut i vannkanner iaf.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 7.3.2024 den 10.51):

Hvor langt har du tenkt å skyte? 

150gr TTSX og "ca alle" 155gr matchkulene, 155gr Scenar, 155gr SMK, 155gr BergerVLD treffer "samme plass" i både Saueren og TRGen min, ut til ca 400m, så begynner TTSXen å falle fra. Det er med samme ladning. Men det er langt nok med 308Win syns nå jeg. Dette er ikke de billgste kulene men MYE billigere enn TTSX.

 

Uansett må du nok teste deg fram til svaret. I Saueren min går 120gr TTSX akkurat samme plass som 130gr DL, men i Sako 85en min går den ene nesten 10cm høyere enn den andre. (på 100m)

 

K

Når du sier samme ladning, mener du samme v0 eller faktisk samme krutt og kruttvekt?

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot skrev (10 minutter siden):

Når du sier samme ladning, mener du samme v0 eller faktisk samme krutt og kruttvekt?

Samme kruttladning. Hastigheten er marginalt høyere for TTSX.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...