Jump to content

Avslag på våpensøknad, hvor galt det kan bli!


vingemutteren

Recommended Posts

I dag fikk jeg en tykk brun konvolutt i posten, og jeg ante hva som var inni. Stor var derfor spenningen når jeg åpnet den.

Det første jeg så var ett begrunnelses ark fra politiet?? F"#¤ avslag tenkte jeg, og det neste var, hvor ille ble det?

 

Til min forbauselse, gikk alt utenom to søknader igjennom (hadde jo snakket med tanta på kontoret, og hun var jo ikke blid, så jeg ventet jo at det kunne bli noe krøll denne gangen).

 

Jeg fikk innvilget mine gevær piper (3 stk i forskjellige kaliber til jakt), og luftgeværet i cal 22 (skulle bare mangle).

 

Jeg fikk også innvilget grovpistol og reserve pistol til Fin og Militær, bedre og bedre. Men hva svarte var det da hun nektet meg?

 

Jo hun avslo søknadene mine på Spesialpistol i 22lr til spesialfelt (som var vedlagt en nøye dokumentasjon om størrelses krav o.s.v).

Og Søknaden på spesialrevolver i 38s/357m Også dokumentert med krav til mål og vekt.

 

Begrunnelsen?

Jo det ble vist til våpenforeskriften §13.3 med mer.

Vi viser til våpenforeskriftens §13,3. ledd som lyder:

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

I følge våpenregistret er De allerede registrert med en pistol i 22lr og en revolver cal. 38/357.

Videre:

Politiet velger å innvilge pistol i cal. 22 lr som tilleggsvåpen, for deretter å avslå erverv av ytterligere en pistol ical. 22 lr. i det en ikke kan se det skal være behov for dette.

Søknadene er ikke påført merke og modellbetegnelser som kan fordele de enkelte våpen inn under de forskjellige bruksområder.

 

Revolver cal. 38/357 blir da å avslå da De har et tilsvarende våpen registrert.

 

Tilsvaret mitt må vel bli noe i denne leia her tenker jeg:

 

Punkt 1: Jeg vill vise til at våpenforeskriften §13, 4 og 5 ledd. Ikke har blitt lagt tilstrekklig til grunn.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

Aktiviteten ble tydligvis godtatt siden jeg fikk innvilget reserve / tilleggsvåpen i to program (dette uten at model og merke var påført).

 

 

Punkt 2: Min revolver i 38/357 har 6" (152.5mm) løp, samt en totallengde på 305mm. Og er derfor ikke lovlig i NFS SpesialRevolver (maks lengde 200mm, som gjør at løpet på min revolver måtte ha vært under 3" for å klare totallengden for SpesialRevolver). Ergo konkluderes det med at politiets avslag på min søknad på revolver til NFS SpesialRevolver er uriktig.

 

 

Punkt 3: Reglene og kravene for våpen til spesialpistol, var nøye dokumentert sammen med søknadene.

Ved å søke på våpen til spesialpistol, har jeg forpliktet meg til å kjøpe ett våpen med vekt under 800g. Lengde maks 185mm. høyde maks 125mm. bredde maks 35mm. Avtrekksvekt min 1360g.

Reglene og kravene for våpen til spesialrevolver, var likedan dokumentert som for spesialpistol.

Ved å søke på våpen til spesialrevolver, har jeg forpliktet meg til å kjøpe ett våpen med vekt under 1000g. Lengde maks 200mm. høyde maks 150mm. bredde maks 40mm. Avtrekksvekt min 1360g.

 

Punkt 4: Eksisterende våpens lengde og type er kjent for våpenkontoret (t.d Hammerli SP20 matchpistol i fin), og at der jeg har søkt om tilleggs våpen, da selvfølgelig må kjøpe våpen til de programmene jeg har søkt på. (der var en lengre utredning om hvilke våpentyper det da var snakk om, og hvilke våpen / våpentyper som er egnet til konkuransebruk. Samt at maks vekt er 1400g maks lengde 300mm maksbredde 50mm, maks løsplengde 153mm min avtrekksvekt 100g o.s.v). For begge reserve / tilleggsåpen som er innvilget.

 

 

Punkt 5: At manglende påføring av merke og model er bevisst, siden jeg skal handle brukte våpen, og slik sett har flere merker og ikke minst modeller som aktuelle egnede kjøp. Og at jeg ved å søke på våpen til spesefike programmer, har spesifisert en mengde begrensninger de aktuelle våpen som eventuelt kjøpes må oppfylle. Og at våpenkontoret nødvendigvis må se meg i kortene når våpenkort skal utstedes (jeg kan altså ikke komme unna kjøp av feilaktige våpen).

 

 

Punkt 6: At alt jeg trenger å gjøre for å få innvilget Spesialpistol i 22lr slik avslaget er formulert, er å kjøpe meg ett reserve / tilleggsvåpen i 22lr, som ikke oppfyller kravene til NSF SpesialPistol (noe jeg uansett skal, så hvor er logikken?). :roll:

 

 

Punkt 8: Med 27 starter (ved søknads tidspunktet), i år. Burde man ikke møte denne type hindringer ved anskaffelser av nødvendigt utstyr for utøvelse av sporten.

 

 

Slik sett mener jeg at anmerkningen om manglende merke og model, ikke har noen betydning for innvilgelse av søknadene til Spesialfelt.

 

Men men, vi får se hva pod sier. For jeg har jo så absolutt behov for spesial våpen (faktisk mer enn for reserve våpen akkurat nå).

 

Kjapp liten edit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

, så hvor er logikken?). :roll:

 

Logikk kan være et fremmedord for enkelte saksbehandlere hos politiet. Det er ivertfall min erfaring. Fikk avslag på en Standard pistol til praktisk jeg også,pga de mente at production pangen var fullt brukbar i standard også,så derfor "hadde jeg ikke behov" for en i standard.....å prøve å forklare dem reglene/klasseinndeling i praktisk hjalp ikke det spøtt....de viste til paragraf ditt og datt,sånn og sånn...fikk lyst til å rive av meg håret i ren frustrasjon...(hjelper ikke stort det heller..)

 

Min erfaring er at resultatet av en våpensøknad avhenger av humør/generell dagsform til saksbehandler. Og hvor du søker. Skal ikke være sånn,men dessverre er det slik. Logikk kan du bare glemme. Kjøp de du har fått innvilget nå og søk på nytt på de du ikke fikk innvilget,etterpå. Kanskje går det rett igjennom,hvis det er en annen saksbehandler...Hvis ikke KLAG.

 

Heldigvis har jeg funnet meg en liten "filial" utenfor "Hovedkvarteret" her hvor jeg bor. Der har de føttene på jorda og har det ikke som hobby å stikke kjepper i hjulene for jegere og skyttere,men behandle hver søknad rettferdig. Er dokumentasjonen i orden og en ellers oppfyller de krav som kreves,så går det i orden. Har gjort det hittil for meg ivertfall. Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at de vill underkjenne noen av det andre søknadene (men vet jo aldri i de rekker). Med 28 starter i år er jeg ikke akkurat noen våpenfrik som bare sitter bak låven og knaller i vei (ikke noe galt i det, men man har klare begrensninger på sitt våpen innehav ved å drive hobbyen på det nivået). Og jeg kan ikke se hva de skulle krangle på der (det er jo ikke de innvilgede søknadene, men avslaget på de to spesialfelt søknadene jeg skal klage på :wink: ).

 

 

Jeg har ikke våpen i 22lr som kan brukes i spesial pistol, og ikke skal jeg ha det heller, uten at bruksområdet er nettopp spesialpistol (Man søker ikke på reservevåpen i ett program, for å kjøpe ett våpen til ett annet program, som man uten videre skal få innvilget våpen til).

 

Revolveren min i 38/357 har 6" løp (og man må under 3 for å klare krava i SpesialRevolver med en S&W586).

 

Seriøst så er det eneste jeg er redd, at de forlanger at jeg må sette på merke og modell på spesial søknadene.

Noe som vil ta fra meg valgmuligheten mellom Beretta 71/87 eller t.d en kortet Hammerli Exesse i 22lr.

 

Og Valgmuligheten mellom S&W 586/686 eventuelt andre S&Ws i 38 eller 38/357 (kansje de godtar at man setter Merke til S&W og modell til 586/686?

 

Resten er jo innvilget, så der er det bare å scanne bruktmarkede etter passende våpen til backup for hoved våpna mine.

 

Kansje jeg skulle ha lagt til følgende på mine søknader:

Søker på pistol til NFS spesialPistol i 22lr. Maks lengde 185mm, maks høyde 125mm, maks bredde 35mm, maks vekt 800g min avtreksvekt 1360g.

Tilleggsopplysning, eksisterende Pistol til NSF Fin Pistol, er 300mm lang og har en avtrekksvekt på 1000g

og

Søker på Revolver til NSF SpesialRevolver i 38/357. Maks lengde 200mm, maks høyde 150mm, maks bredde 40mm, maks vekt 1000g, min avtrekksvekt 1360g.

Tilleggsopplysning, Eksisterende Revolver for NSF Revolverfelt er 304mm langt, og veier mer enn 1000g

Link to comment
Share on other sites

Logikken må være att tantå vår e GUD....

P.S er ikkje ho pensjonist snart??

Tja, hun har da sine gode sider også. Og så var det dette med den djevelen man kjenner da (pensjonist, tja ho er vel i femti åra, så vi får no berre lære oss å leve med ho.). :wink:

Så akkurat at selve avslagsbrevet er skrevet av en politiadvokat, men søknadene er stemplet av tante.

 

Men av og til er hun helt på bærtur, her med meg, ville det fornuftige vært å avslå reserve/tilleggsvåpna, og la spesial våpna gå gjennom. Jeg ville da selvsagt ha klaget den avgjørselen inn for pod, men jeg ville i det minste ha skjønt måten hennes å tenke på (hun ville ikke ha vært halvparten så langt ute som hun er nå).

Og ærlig talt, det var det jeg hadde ventet meg av henne. Men men, hun overrasket meg igjen. Det skal hun ha. :roll:

 

Jeg kan legge til, at jeg la ved en 4 siders behovs dokumentasjon. Der 1 side omhandlet hva jeg har av våpen, og 3 sider ommhandlet behovet for hvert av de våpnene jeg søkte på (innkludert lov/foreskrift og rundskriv som gjelder). Med ett seperat avsnitt for hvert våpen og våpen deler.

 

Jeg tror min bror traff spikeren midt på da han sa: Du dokumenterte for godt, hun skjønner ikke dokumentasjonen. Det er for mye å lese seg gjennom, og det gidder hun ikke. Derfor gjorde hun seg opp en mening på sparket, og gav F i hele dokumentasjonen din.

 

Med andre ord, hadde jeg ikke vært gnien og ville spare penger ved å samle alt i ett. Ville alt ha gått rett igjennom hver for seg i litt mindre biter. For da hadde hun giddet å lese det som stod der.

 

Noe å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at forbundet her har forsømt jobben sin med å få politiet til og forstå at kaliber alene ikke er et mål for om et våpen kan benyttes i et program eller ikke.

 

Dette berømte rundskrivet sier jo selv at for eksempel en lommepistol ikke er egnet presisjonsskyting(fripistol). Det innebærer jo også at heller ikke politiet kan pålegge deg å kjøpe en lommepistol til bruk til for eksempel vm-fin, selv om den teknisk sett oppfyller visse krav i andre program, men like vel er uegnet.

 

” 3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

 

Søkeren kan bare erverve og inneha våpen som lovlig kan benyttes i programmer som blir

utøvet av klubben og som administreres av det skytterforbund søkeren er tilsluttet. Det

ligger i ordlyden at man skal tillate ervervet våpen som kan brukes selv om de ikke er helt

ideelle. På den annen side antar man at det følger av kravet om at søkeren skal ha behov for

våpen at søknader om åpenbart uegnede våpen kan avskjæres. Om det f.eks. søkes om en

lommepistol til fripistolskyting, hvor kravet til presisjon er meget høyt, er det åpenbart at

våpenet ikke er ment å benyttes til oppgitte formål. Søknaden bør derfor avslås under

henvisning til våpenloven § 7 tredje ledd."

 

Politiet bør ikke tolke reglene som fanden leser bibelen.

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i, men for min del, har jeg heldigvis mitt på det tørre, Grunnet åpenbar saksbehandlingsfeil.

 

Jeg tror det er ting vi som søker også kan gjøre for å gjøre det lettere for oss selv, uten å måtte sette merke og modell på hver eneste søknad vi skriver.

Og det er å sette opp minimums og maksimums mål på de håndvåpen vi vurderer å kjøpe.

Slik at man kan velge mellom modell/merke, og kaliber/maks-min mål ligger til grunn for kjøp av våpen til noen av våre forskjellige programmer (t.d maks 300m lang og min over 185mm lang til fin/standard/grov/militær). Mens godkjenningslister ligger til grunn for andre programmer (tenker da spesielt på praktisk, som har egne lister man kan henvise til).

 

Men det krever at våpenkontorene er villig til å bruke litt fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nøyaktig samme type avslag fra det samme kontoret, når jeg søkte på en rifle nr. 2 (eller var det nr. 3??) for jaktfelt for et par måneder siden. Akkurat den samme paragrafen kom hun med. At jeg allerede hadde en brukendes rifle til dette osv.

Ser ut som de har funnet en kjekk og enkel måte å begrense våpen på her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...