Jump to content

Innskyting nytt rifleløp


torenick

Recommended Posts

Blir snart lykkelig eier av ny jaktrifle. Mine gamle har 12-15 år på baken, og de ble bare røsket med på banen og fikk seg noen serier, med "ordinær" puss etterpå. Men så ser jeg tilfeldigvis at "seriøse (langholds) skyttere" skyter inn løpene sine. Dvs puss med både krutt- og mantel løsende midler mellom hvert eneste skudd, de 20 første skuddene.

Noen som kan utdype dette litt, og har det noen betydning for en ordinær jaktrifle?

Link to comment
Share on other sites

Dette er det skrevet litt om før i en del tråder. Dersom du f.eks skriver på google "innskyting site:kammeret.no". Vil du nok komme langt. For å svare deg litt, så på jaktvåpen så pleier jeg bare å pusse mellom hvert 5 et par serier, og så er jeg ferdig. Det er mange som ikke gjør noe utenom den vanlige pussen når de kommer hjem, og de dreper like mange dyr som meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det heter å brekke inn løpet.

Når løpet er nytt er bommene (riflingen) skarp i kantene. Det skraper av mer mantel av kulene som blir liggende i løpet.

For å ikke skyte løpet med mye manten i, blir løpet pusset mye de første skuddene.

Intervallene for puss minsker når løpt har fått noen skudd gjennom seg.

 

Om det har noen praktisk effekt for normal skyting tviler jeg på.....

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier pusse rent, så

skyte 1 skudd + puss X5

skyte 2 skudd +puss X5

skyte 5 skudd +puss X3

 

da er jeg som oftest passe lei å har pussa løpet 14 ganger på en kveld.

 

 

 

 

 

 

forresten. 2 slike tråder på under en uke? Jaja. hvis jeg bare svarer på alle trådene....kansje noen gidder lese det da?

 

her står mer:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=26932&p=302824&hilit=innskyting+av+rifle#p302824

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=12292&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=innskyting+av+rifle

Link to comment
Share on other sites

Når løpet er nytt er bommene (riflingen) skarp i kantene. Det skraper av mer mantel av kulene som blir liggende i løpet.

 

tja.....og derom strides de lærde. i tråden som nettop gikk om riflingsmetoder, ble det hevdet at det viktigste med en "innbrekking" er å polere ut maskineringsmerker etter kamringen.

 

noen påstår at grovmaskinerte masseproduserte billige piper har mer nytte av "innbrekking" enn piper av god kvalitet med bedre innvendig finish.

 

noen påstår at "innbrekking" kun er å fremskynde pipeslitasje.

 

i mitt hode koker det hele ned til at det enkleste er å kjøpe seg en kvalitetspipe fra en produsent som er kjent for å produsere gode piper, og å pusse den etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...