Jump to content

Videokamera til hund


Takingi

Recommended Posts

Anbefaler GoPro Hero 2. Det nyeste. 11MP

Finnes mange forskjellige feste ordninger.

 

Her tester en GoPro Hero 1 på en hund. 5MP

Ville selv satt kamera litt lengre fram på Hunden, siden ræva beveger seg mye hehehe..

" target="_blank

 

Støt sikkert :)

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Tja si det..

Må vel være mulig å lage noe..Har ikke hund, men skulle sikkert fått til noe.

Du kunne jo spurt De på youtube filmen..Hva de har gjort/brukt.

 

 

Men at det er stort? Neeeh!

GoPro-hand-300x300.jpg

 

Dog-Cam-mounted-detail.jpg

 

b6a27fd1-1b5c-4b71-aac3-680ffc0d4c9e.jpg

 

Her er vel noe selv laget..

http://www.flickr.com/photos/63471704@N05/6364484243/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd ut en GoPro på min støtende fuglehund (jaktspringer), men foreløpig med tilsvarende resultater som i det ene youtube klippet.

 

Utfordringen er at designet på GoPro m/festeanordningen gjør at tyngdepunktet på kameraet blir noen centimeter over hundens rygg, slik at det er vanskelig å unngå bevegelser i kameraet. Akkurat der er Contour sin løsning bedre, og det finnes også jaktvester MED ferdig festeanordning. http://www.sporthitech.com/news/8/Dog-C ... -soon.html

 

Til mitt bruk ønsker jeg imidlertid kameraet festet på hundens rygg, ikke siden. Min konklusjon er at jeg må modifisere en jaktvest i kombinasjonen med chest harness, og på den måte forsøke å stabilisere "riggen".

Link to comment
Share on other sites

Var ikke så veldig stort nei:)

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe det ifra ABC, men synes det er litt for dårlig video kvalitet på det.

Det til GoPro blir det jo super klar film av. Spørs om jeg ikke må prøve å få til en smart festeannordning på en vest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

For en tid tilbake så kjøpte jeg ett GoPro Hero. Dermed så måtte jeg til å få festet dette på bikkja. Kjøpte inn robust stoff til vest. Deretter støpte jeg en bøye i karbon som skulle festes i vesten. På denne bøylen festes igjen kamera. Bildene her er vel fra det man kan kalle prototype nr 1. Vesten skal være tofarget, orange venstre side og gul høyre. Det skal reflekser på. Rundt kamera så skal det en "boks" av karbonplater. Slik at det er boksen som fåt smellen og ikke kamera. På motsatt side av kamera (altså på høyre side av vesten) så skal det feste til Garmin Astro. Midt i mellom disse så skal det feste til Garmin GTU10 (eller lignende). Bøylen av karbon skal festes til vesten med popnagler.

 

Slik den står nå så tok det bra bilder. Vurderer å sette kamera midt oppå ryggen, hevet opp 5-10 cm, men er redd det blir litt topptungt. Kommer nok til å teste det og før jeg blir fornøyd.

 

206kjya.jpg

 

ehetl5.jpg

 

2viktnm.jpg

 

Skal se om jeg får lagt ut ett klipp på youtube om hvordan filmen fblir.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå laget sele med feste til contour HD kameraet:

. Ble ikke så værst, selv om jeg i etterkant så at det ble litt mye hund, og litt lite omgivelser i bildet. Dette er fikset nå ved å bygge ut festet litt. Selv om bildekvaliteten på contour er endel dårligere enn feks på gopro, er det litt lettere å få det festet slik at det ikke bygger så mye utover på en hundesele.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

 

Først av alt: Hvilken hund og hvilket bruk? Det har mye å si for kamera ikke minst plassering av kamera. Jeg har gjort en del forsøk med dette med min hund, en wachtelhund med navn Hermes.

 

-GoPro ble raskt utelukket sammen med andre kameraer med samme "linse på største siden av boksen" kameraer. Hvorfor? Jo fordi at enten stikker de langt ut fra siden/ryggen av hunden, ellers må de monteres foran. Min hund sporer mye med hode med, da ser en ikke mye med frontmontert kamera. Stikker kameraet for langt ut så henger det ikke fast spesielt lenge i vestlandske hjortelier. (Hvis hunden din er en spisshund eller annen hund som jobber på overvær vil det kanskje være greit med frontmontert. Har du en hund som ikke skal inn i alle braketetter så kan en kamera på "arm" på siden av hunden fungere greit.)

 

-Sidemontert kamera i sele ble prøv. Sydde en plastplate fast i en sele, avfettet denne etter alle kunstens regler, monterte et contourfeste (roterbart) på, og så gikk jeg blodspor med hunden. Kameraet hang på i 25 sek så datt det av. Prøvde på ny med det tynne "permanent"ferstet til contour, da hang det på i 2 min, og jeg brukte 20 min på å finne det igjen... Sydde en lærveske til kameraet, sydde denne fast i selen. Kameraet hang fast, men det ble mye risting. Selen blir for løs når hunden springer. Dessuten hindres mye av utsynet av hunden selv.

 

-Kameravesken fra forrige forsøk ble sydd fast i ny plastplate. Denne fikk masse borrelås først pålimt. Kameravesken ble så festet i borrelåsen på villsvinvesten, samt at ekstra borrelås ble limt på.. Jeg har ikke lyst å sy vesken permanent på villsvinvesten... Etter noen kontrollfilminger ble plasseringen overaskende langt bak; ristingen blir mindre bak enn foran på hundens rygg, og en får mye bedre utsikt. Det blir slik:

Villsvinhegn%202013.jpg

 

Hvorfor Contour? Det bare ble sånn, fikk det av en kammerat til bursdagen. Det er solid, vanntett til 1m uten noe hus og linsen kan roteres slik at den filmer "rett" selv om det ligger på siden. Det bygger noe ut fra hunden, men det får en overleve. BAtterikapasiteten er og god.

 

Testing så langt. Har prøvd kameraet i hegn i Sverige:

(Villsvinene finner han på ca 0:40)

Det fungerer greit og en ser hva som skjer.

 

Har brukt det på hjortejakt i ca 4t, (uten at jeg husket å skru det på :oops: ), med villsvinvest for kameraets skyld. I tett terreng henger Hermes seg noe opp i tette busker, men kommer seg gjennom. Ulempen er at kameraet og ikke minst vesken får uendelig med juling. Kameraet ser ikke ut til å ta skade, men vesken, med sine utallige borrelåser limt fast med GOD kontaktlim, ble revet opp. Har nå limt på borrelåsen på ny og syr denne før neste runde, men mister nok kameraet en dag...

 

Hvis det er interessant så kan jeg legge ut bilder av detaljene senere, må bare ta bilde av de først. Skulle jeg laget et permanent opplegg ville jeg tatt en vest som sitter godt, for eksempel Joker, og sydd en kameraveske fast i den... Kanskje et mindre sylindrisk kamera er bedre, men en trenger og god batterikapasitet hvis hunen ikke er hos føreren støtt og stadig.

Link to comment
Share on other sites

Spennende.

Har samme type vest til min bayer og samme kamera. Har vest til kamera, men som du sier, så rister det mye. Er også litt i tvil om den vesten hindrer hunden litt i tett kratt ved slipp så er ikke så glad i å bruke den. Legg gjerne ut bilder på løsningen du har laget, evt om du kan sende det på mail til meg. sterk-ha@online.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...