Jump to content

Shona Hunting Adventures, Namibia.


seawolf

Recommended Posts

Med fare for å støte de "Rene av Hjertet", og kanskje også de edsvorne 6,5x55 tilhengerne som mener at dette kalibret holder til alt vilt på jorden (jeg jaktet trofe, og brukte magnumkaliber), velger jeg alikevel å legge inn litt tekst og bilder fra vår safari til Namibia 11 - 24 april. Vi var fire jegere og en fotograf på turen som var booket direkte med Johann Veldsman, PH, Ouitfitter og eier av Shona Hunting Adventure i Namibia. www.shona-adventures.com

Turen var tredelt. Først skulle vi jakte noen dager på en stor kombinert kveg og jaktfarm som grenset opp mot Etosha National Park på tre sider. Her var det high fence mot parken, men det var dårlig vedlikeholdt, og spesiellt løvene kom og gikk som de ville, noe vi skulle stifte bekjentskap med ganske raskt.

 

Jaktområdet består egentlig av fire eiendommer, men administreres som en enhet på 32.000 hektar, kun med lave kveggjerder.

Bygningene holder høy standard, og stedet ligger vakkert til langt ute i ødemarken.

 

NamibiaKaokoEtosha022.jpg

NamibiaKaokoEtosha021.jpg

 

Etter innskyting kom Johann og spurte om noen var interessert i løve jakt.

En ku var drept ikke langt unna, og de ville prøve å skyte den på kvelden hvis den kom tilbake.

Vår yngste jeger og førstereis i Afrika slo til og sammen med Johann, en tracker og gjeteren dro de ut.

Ved ankomst hvor kadaveret lå var det allerede en løve på kua, og jegeren fikk besked om å skyte.

Han fikk ett godt treff, men løva fosvant inn i krattet. Samtidig dukket en ny løve opp og Johann smekket til denne hvorpå den utåndet med beina i været.

De valgte å laste opp den skutte løva og returnere tilbake til campen da mørket raskt seg på.

De oppdaget også et det var flere løver i området uten at de ga skuddsjanser.

Glade gutter tilbake i campen!

 

Namibia2122.jpg

 

Neste morgen ble det mobilisert for ettersøk etter den påskutte løva.

Jeg ble spurt om å være med. Om det var på grunn av jeg med min høye alder var å regne som grei avskrivbar løvemat, eller om det skyldtes min lange jakterfaring, fikk jeg aldri svar på.

Imidlertid fant vi løva død etter ca 30 minutter. Vår unge jeger hadde gitt den ett perfekt skudd og var svært lykkelig!

For ordens skyld, dette er såkalte PAC løver (problem animals control), som kan skytes av farmerne, og de er ikke eksporterbare som trofé. Dette var begge unge hannløver som tydeligvis var på "opplæring".

 

Namibia2129.jpg

 

En meget fornøyd og glad jeger!

 

Namibia2131.jpg

 

Jeg skulle jakte mountain zebra her og fikk jobbe for skinnet. Bra med dyr, men masse øyne og ører så det ble ikke helt enkelt.

Til slutt fikk jeg en sent på ettermiddagen helt inntil grensegjerdet mot parken.

Trackeren skulle hente bilen, men det varte og rakk og ingen bil kom.

Min PH ble tydelig ukomfortabel da vi sto langt ute i bushen med en blodfersk zebra, godt vinddrag mot parken og løvene, og mørket seg raskt på. Vi måtte forlate zebraen og lete etter han, og fant han med framhjula i et warthoghull. Vi fikk etterhvert bilen opp og hentet zebraen som heldigvis ikke hadde fått løvebesøk. Det hele gikk bra og vi kom oss velberget hjem med zebraen i god behold.

 

Namibia2155.jpg

 

Terrenget er ganske flatt, med åpne savanner med akasietrær og tette bushområder med mopani.

Innimellom er det rikelig med granitthøyder eller "koppier" som der er fint å speide fra.

 

Bilde av grensgjerdet mot Etosha National Park.

NamibiaKaokoEtosha005.jpg

 

De andre guttene hadde også jaktet bra, og vi forflyttet oss til Johann Veldsmans eget sted Tualuka Safari Lodge ved den tørre Huab River.

Stedet er magisk med bygningene satt opp delvis på og imellom de store granittsteinene.

Vi delte stedet med familien til Johann og hadde en fantastisk tid her.

 

Namibia3162.jpg

 

Namibia3007.jpg

 

Terrenget var mere kupert enn på Kualuka Etosha, og en måtte slite for resultatene.

 

Namibia3165.jpg

 

Jeg skulle også prøve meg på en black wildebeest, og da måtte jeg jakte på en game farm i nabolaget.

Før "hegn haterne" hyler opp og roper "Korsfest, korsfest", kan jeg ydmykt nevne at farmen er en kombinert kveg og jaktfarm på 4.500 hektar, og det inngjerdede området er på 3.200 hektar. God plass med andre ord.

Det ble en lang dag med mye smyging og lav åling, men omsider fikk jeg breisda til på 167 meter.

Imidlertid tok den tre skudd før den ga opp, selv om den teknisk var død på det første.

Black Wildebeest skal være noe av de mest hardskutte antilopene hevdes det...

Den ble forøvrig målt til SCI sølvmedalje

 

Namibia2211.jpg

 

Jeg fikk også muligheten til å ta tre springbok. Spennende jakt i åpent terreng, med lite å gjemme seg bak.

Alle skudda var på dyr som vinklet litt, noe som gjorde at en måtte beregne inn og utgang ganske nøye.

 

Namibia2181.jpg

Namibia2254.jpg

Namibia2277.jpg

 

Siste store mål var kudu.

På grunn av masse regn i løpet av sommeren, var det vann og grønt over allt i terrenget, og dyra viste seg veldig lite.

Mye speiding og mye smyging, men etter to dagers hard jakting fikk jeg satt et perfekt skudd på 80 meter og kuduen var min.

Denne holdt til SCI gull :D

 

Namibia2106.jpg

 

Tid for avbrekk og tur til Etosha National Park.

Ett fantastisk område på 22918 km2, hvorav den berømte Etosha Pan, ett paddeflatt område, dekker 4731 km2.

 

Namibia3069.jpg

 

På grunn av alt regnet var det ingen dyr ved vannhullene, men vi så bra flokker av mange typer vilt på de store slettene.

Vi opplevde også å se at en pyhonslange drepte en sjakal 23 meter fra veien og slukte den litt etter litt.

Vår guide som hadde levd 45 år i Namibia som farmer og PH, hadde aldri sett dette tidligere.

Utrolig hendelse å bivåne. Tok noen bilder, men på grunn av høyt gras ble de dårlige.

 

Imiddlertid var gråekornene svært fotogene og uredde.

En av gutta hivde ut en Fishermans Friend, noe som øyeblikkelig ble testet, men som nok var i sterkeste laget.

 

Namibia3122.jpg

 

Vi var også innom en Himba landsby. Himbaene er en av de få stammene som fortsatt lever tilnærmet tradisjonelt.

Denne landsbyen var imidlertid satt opp for turistene og besto av noen få hytter med fire - fem kvinner, noen barn og en halvfeit kronprins på en campingstol med gul strikket NIKE lue.

Kvinnene vasker seg aldri. men smører kroppen inn med fett og oker.

 

Namibia3031.jpg

 

De "renser" seg med å brenne tørkede urter i små bokser laget av kuhorn som de kolder strategisk foran kroppen.

Høydepunktet var da en løftet på skjørtet satte røykboksen inn under hekken.

De duftene som da oppsto gjorde at vi raskt forlot hytta og kom oss ut i frisk luft.

 

Namibia3045.jpg

 

Vel frisk og frisk, det var sauemøkk, geitemøkk, kumøkk og dritt og rask over alt.

Plastikkflasker og kanner og presenningsfliker til å tette stråtakene med, ga ikke noe særlig autentisk bilde.

Minte litt om "sameleieren" i Drivdalen som var fast turistfelle for en del år siden...

 

De andre guttene tok også det de var ute etter og totalt felte vi 26 dyr, inkludert hver vår unge gemsbukk gratis for kjøtt til campen, pluss en kudu-ku med rabies som ble avlivet av løvegutten vår.

 

Namibia2293.jpg

 

Jeg velger å ikke poste noen av deres bilder da de ikke er riktig så eksibisjonistiske som meg.

Vi hadde ikke med målebånd, med alle dyra vi tok var voksne dyr med helt ok størrelse.

For oss var dette en tur hvor vi ville jakte "spot and stalk" i områder hvor viltet kan bevege seg fritt.

Og der fikk vi full valuta.

 

Johann Veldsman er interessert i at flere nordmenn finner veien til campene han disponerer, og han kan skreddersy familiesafarier med turer til kysten, fiske, kjøring med ATV i sanddynene, guidede turer til Etosha og selvfølgelig fantastisk jakt i utrolig flott natur.

Jeg har ingen problemer med å anbefale Johann Veldsman på det varmeste.

Namibia er forøvrig det absolutt reneste landet jeg har vært i.

Minimalt med søppel, og flotte veier.

 

Alt i alt en fantastisk tur hvor alt fungerte perfekt, og hvor vi opplevde mer enn vi hadde drømt om!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tyder på en knallfin tur, dette er i samme området som jeg drar til neste år, her er det også mulighet for Pac katter, det største problemet der er Geparder som tar springbuckene, farmerne ber om at vi skyter disse. Må si at jeg gleder meg enda mere, når jeg ser reportasjen din Arild.

Flotte trofeer, ser ett par fine springbucktrofeer som har fått krokene vendt bakover slik de skal være, Fjellsebraen er svært vanskelig å jakte på.

Jeg skal dog jakte Eland og Hyene som primærjakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk gutter, fantastisk tur :D

 

Vi prøvde også å postere på hyene, men ingen dukket opp.

Warthog var også på ønskelista, men med vann over alt i terrenget og gras mellom 50 til 150 cm var de umulige å jakte på.

 

Må vel kjøpe større hus Ståle :lol:

 

Fikk endelig testet Rugeren i felt, og maken til lett og hendig rifle!

Med 2,5-8x42 Zeiss Duralyt var det en fin combo for denne type jakt.

Tenker den fungerer like godt som elgvelter i Nordland til høsten.

Ladet den omtrent likt med 375 H&H med 270 grn TSX, og det fungerte prikkfritt.

Den var faktisk lettere en PH sin BRNO i 9,3x62.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen flere bilder fra Tualuka Lodge.

Stedet var oprinnelig bygd som en "green camp" beregnet på fotosafarier.

Konbseptet gikk ikke helt bra, og Johann Veldsmann kjøpte eiendommen på 6600 hektar og gjorde det om til en ren jakt eiendom.

Det finns ikke gjerder, annet en lave kveggjerder mot nabofarmene.

Stedet har en unik natur, og i perioder er det vanlig å se fra campen, elefanter vandre langs den som oftest tørre Huab River.

Stedet er med andre ord delvis dangerous game area, noe som setter litt krydder på jakten :)

 

Namibia2286.jpg

 

Namibia2287.jpg

 

Namibia2288.jpg

 

Namibia2289.jpg

 

Namibia3008.jpg

 

Namibia3163.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...