Jump to content

Elg/Grizzlyjakt i Yukon


Chef

Recommended Posts

Fikk ånden over meg i dag og skriver litt om jaktturer i 2010.

 

Var i Yukon i august for å jakte elg og grizzly.

Ti dager på hesteryggen alene med en guide fra Widrig Outfitters. Vi jaktet langs Snake River i et fantastisk landskap.

28jzhc7.jpg

 

Lange dager i sadelen (opp til 10 timer) og overnatting i telt.

Så en bra elg første dagen, men skulle selvfølgelig finne et monster og lot den være.

 

Så ikke snurten av elg de neste seks dagene, så elgen fra første dagen steg etterhvert i kurs.

Dro tilbake til dalen der vi så den først og den viste seg å fortsatt være der.

 

Hadde bedt outfitteren skaffe ammo pga. usikkerhet med EU regulativet. Det var en tabbe.

Jeg hadde med min 375 H&H og hadde bedt om 300 grain Federal Trophy Bonded Bear Claw.

 

Når jeg kom dit viste det seg at han hadde kjøpt billigste sort Remington ammunisjon i stedet med standard blyspiss.

Jeg hadde ingen anledning til å bytte og måtte bruke disse.

Jeg skjøt elgen i skulderen på ca. 200 m. Den falt om, men reiste seg igjen. Skjøt den på ny gjennom lungene.

 

Når vi gjorde opp dyret etterpå kunne vi se at kulen fra første skuddet hadde truffet skulderbladet uten å gå igjennom og fragmenter av den splintrede kulen lå i en ring rundt treffpunktet.

Heretter tar jeg med egen ammunisjon og det ser uansett ikke ut til å være noe problem på flyene.

 

Elgen var meget bra og hadde en gevirbredde på snaut 61".

29zk2p.jpg

 

Fint i Yukon med flott natur, store avstander og langt mellom elgene, men er man så heldig å komme innpå en av disse enorme

Alaska-Yukon moose er det vel verdt slitet.

Link to comment
Share on other sites

OK, her er mer detaljer om turen til Yukon.

Jeg ordnet alt selv og brukte lang tid på å velge Outfitter. Ønsket en tradisjonell jakt med hester og stalking.

Ikke firehjulinger eller å skyte elg på elvebredden fra båt.

Endte med Widrig. Hadde vel en 4-5 outfittere som jeg anså som passende for meg, så til sist var det magefølelse og at dette terrenget lå lengst mot nord som gjorde utslaget.

Fly til Whitehorse var første del av reisen.

1zx5gk8.jpg

Mye gammel gullgraverhistorie i dette området.

 

Fem jegere møttes der for å fly ut i terrenget neste dag. En spanjol, en New Zealender, to amerikanere og en nordmann.

 

Flyet som tok oss ut var selvfølgelig en Otter og ble lastet til ripa med utstyr, forsyninger til oss og for til hestene.

f3i835.jpg

 

Målet for flyturen var Goz Lake. En distanse som tilsvarer Oslo-Namsos. Der var det en base camp hvor vi fikk tildelt guider, hester og fordelte forsyningene. Stedet var idyllisk og krydde av ryper. Det er ingen som jakter ryper der borte så med en hagle ville det nesten blitt for lett.

347ft4p.jpg

En overnatting i Goz og så var vi klare for jakt.

 

Neste morgen red vi ut til hvert vårt dalføre og vi jegerne så ikke hverandre igjen før ved hjemreise.

Jeg skulle jakte lengst nord langs Snake River.

Her er min glimrende hest som tok seg frem i vertikale fjellsider som en geit.

2yv1hlg.jpg

 

Det tok mesteparten av dagen å ri opp til Snake hvor vi etablerte en såkalt spike camp.

kxixv.jpg

 

Området var fantastisk vakkert med snø på fjelltoppene.

2je5ypt.jpg

21mbz37.jpg

 

Så var det tid for jakt som foregikk ved å ri ut til ulike sidedaler og klatre opp i fjellsiden for studere området med kikkert.

Det var meget varmt og brunsten var ikke i gang, så lokk var uaktuelt. Guiden forsøkte tidvis, men uten resultat.

 

Fellingen av elgen har jeg allerede omtalt og vi spiste nydelig elgfilet på kvelden den dagen.

opy41u.jpg

Samt badet i elven. Å gjøre opp en elg på 7-800 kg er hardt arbeid.

 

To dager etter elgfallet dro vi opp på killsite for å se etter Grizzly.

Hadde sett oss ut en høyde 200 m unna og ryddet området rundt elgen for dvergbjerk.

Kom opp i kveldingen og hverken så eller hørte noe. Dvs. jeg mente jeg så en bevegelse og hørte lyd, men guiden var uenig.

Ventet lenge uten tegn til liv. Guiden avgjorde at her var det tomt og foreslo å ri ned slik at vi fikk overhøyde i det 2 m høye bjerkekrattet. Vel, så red vi ned med riflene ladd og tvers over sadelen.

Like ved killsite begynner guiden å ane uråd og roper ut et elgkallerop.

30 m foran oss reiser en grizzlybjørn seg opp av krattet. På bakbena raget den ca. 1 m over bjerka.

Guiden fikk panikk, hiver hesten rundt og setter i galopp i motsatt retning.

Jeg har alltid hørt at man ikke skal løpe fra bjørner, men fant det best å følge eksempelet.

Min hest var mye langsommere enn guidens og med rifla i den ene hånden, tøylene i den andre og følelsen av en bjørn på ryggen hvert øyeblikk, var det en frisk ridetur.

qoxaua.jpg

Når vi kom opp på høyden igjen viste det seg at bjørnen hadde løpt motsatt vei og reiste seg igjen et stykke på andre siden av elgen. Den ble nok like skremt som oss.

Vi hoppet av hestene og gjorde oss klare. Så bjørnen komme løpende tilbake mot elgen "sin".

På killsite reiste den seg på to igjen og det var min store skuddsjanse. Guiden hylte skyt, skyt, skyt og jeg hadde vel puls i 200 i det øyeblikket. Trakk av i brystet på den og ingen ting skjedde. Hadde glemt sikringen i alt kaoset. Vippet av sikringen og trakk av i løpet av 1 sekund. Bommet på hele bjørnen som gikk til angrep. Den kom oppover lia i en rasende fart. Løp nede i buskene så vi så bare bevegelsene i bjerkebuskene komme rett mot oss. Jeg ladet om og gjorde klar på ny. Rett foran oss tverrvendte bjørnen og løp tilbake. Skinnangrep. Stoppet halvveis i en åpning og tittet på oss med siden til. Jeg skjøt den i skulderen og vi så den falt om på ryggen i krattet. Så ble det stille. Skjøt flere skudd inn i krattet der den falt uten noen reaksjon.

Det var nå blitt ganske mørkt og guiden ville ikke gå bort i krattet for å se. Vi dro i stedet tilbake til leiren for natten og dro opp neste dag for å se etter bjørnen. Ingen bjørn på stedet der den falt. Vi fant blodspor og lette etter den utover dagen, men måtte gi opp i det tette krattet.

Jakten var over og vi pakket leir for å ri 10 timer sørover til Bonnet Plume Lake base camp hvor vi skulle flys hjem.

 

24mbamu.jpg

2jhcn7.jpg

Artig å møte de andre jegerne der og høre historier/fortelle egne.

New Zealenderen skjøt en rå elg med flotte fronter. Min til høyre i bildet.

2q0oh2r.jpg

 

Her elgen med guiden min til venstre

152orjk.jpg

Bonnet Plume var også et meget vakkert sted og vi hadde en flott siste natt med gjengen før det var tid for å reise hjem

14kzjom.jpg

 

Det ble ikke bjørn på meg, men en historie og opplevelser jeg aldri glemmer.

 

Det er vel det som er det viktigste målet med disse jaktturene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

flotte bilder! høres ut til å være en flott tur :P

vært på bjørnejakt i canada for noen år siden men må innrømme at å jakte på elg i alaska og så prøve grizzly på slakterestene - det høres vannvittig spennende ut!

 

minuset er jo at dette koster omtrent det samme som en halvgammel bil.

Link to comment
Share on other sites

PS: Ser ut som du har hatt det gøy i 2010. Måtte du få det like gøy i 2011!

 

Jo, det har vært meget bra, men ganske skuffende at vi ikke fant igjen bjørnen. Bjørnehistorier uten bjørn blir ikke helt det samme.

 

Reiser til Kamchatka med Ansten i mai for å se om jeg kan finne "den" igjen der.

 

Tror det blir en bra tur uansett hva vi finner.

 

Nytt år, nye muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Sender en liten rapport fra Bonnet Plume

Veldig fin og tøff tur-

10 dager i telt som vi flytte i dalane med skiftane ver. Va ned i

-15 om morgonen.Vandringen gikk opp i spotpunkt der vi prøvde og

se kor de va samla fleire kuer-der er ikke den store langt unna

Hadde sjansen på 4 okser som vart lokka inn -dei va rundt 55"

 

Fekk en stor okse den 8 dagen 62" x52 " så palmene var lange.

Den va ikke lett -såg han og kuene på lang avstand.Pusha på og loka

på ca 300 meter men han ville ikke koma utt-Etter ca 2timmer byrjar kuene

og flyta seg ,han fylgde etter-fekk sjansen da han etter

lokking -stoppa på ca 200meter .

 

Grizzly er ikke lett hadde i 2dager ei fantastik fin bine-

Den store hadde eg ein sjanse på en gang men vinden va feil

Den va -stor han sprang for livet.

 

De va en 5 stjernes tur-kan sei de beste om Bonnet der

alle jegere skal vera :D

Kommer bilder seinare.

 

Her er oksen :

Mas1.JPG

 

Ein stor Grizzly :

Mas2.JPG

 

Kula på oksen gjekk gjennom begge boger, og satt i skinnet på andre sida. Kula var ei 285 grains Oryx og skote i ei 9.3x62 rifle. Holdet var ca 200 meter.

Mas32.jpg

 

helsing Mas

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd, fine bilder :D

En liten kommentar til fullasta Otter. Jeg tok sjøflyutsjekk for 20 år siden hos USA's største sjøflyselskap, 'Kenmore Air Harbour' i Seattle. Instruktøren min hadde lang fartstid som bushpilot i Alaska, og kunne fortelle mange hårreisende historier.. Motto'et var gjerne: 'If it floats, it'll fly' :lol: eller 'Flyter det, så flyr det.. Han hadde aldri styrtet et fly, men måtte redde seg ut av synkende sjøfly før take-off 2 ganger :? . Leste også dengang at Alaska hadde 7% av all flytrafikk i USA, men 23% av ulykkene..

Link to comment
Share on other sites

Har ståt på pondongen med håndpumpe og pumpa som bare f...... da første take-off ende i et skjær vi "les piloten" ikke var klar over. Frost om natta vadda til livet for å få dratt flyer av grunna mellom isflaka. Wiern til roret hoppet også av i smellen. Greit med en lederman da. Plus stort hull i podongen, men håndpumpa fuka den, neste take-off fikk oss ut fra Yuan lake.

 

Har aldri jakta med den outfitern igjen.......

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg booka reisen før fulmåne fra 18 sep.De va fin og tøff tur med skiftane ver.

 

De va rette tida trur eg-En søkte etter der de va fleire kuer -da va den store

ikke langt unna. Let va de ikke i dette store landet.

På 10 dagar såg eg over 20 kuer men berre en kalv -de va litt å tenke

på i forhold til Norge :?

 

MAS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...