Jump to content

Stålmål ipsc?


vingemutteren

Recommended Posts

Til pistol kan "vanlig 8-10mm " konstruksjonsstål godt brukes som et rimelig alternativ, min klubb brukte slike i mange år før vi kjøpte nye for et par år siden i 8m Hardox 450 som til nå ikke har vist noen tegn til å ikke holde ved bruk av rifle i aktuelle kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlige ikke-magnum pistolkalibre (f.eks. 9 mm, .40 og .45) bør man minst ha 6 mm Hardox 500 og sikkerhetsavstand på 7 m. Til rifle bør man ha minst 10 mm Hardox 500 og sikkerhetsavstand 50 m. Bruk for all del ikke vanlig stål, men herdet stål helst med brinellverdi mellom 500-550. Ja, jeg vet det er en del i Norge som bruker Hardox 450, men det er litt for mykt og slites fortere. 500 eller 550 er sweet spot for et stålmål, går man over dette blir stålet for sprøtt og kan sprekke. Hvis man bruker vanlig stål blir ikke kulene pulverisert og man kan få rikosjetter overalt (men det visste dere sikkert). Sjekk ut videoen Mild Steel vs. AR500.

 

Panserstål, slitestål, herdet stål til bruk på snøfresere, brøyteskjær, asfaltlegging osv. vil alle som regel være innenfor denne skalaen (450-550). Kjært navn, mange barn. Med panserstål tror jeg man mer spesifikt pleier å snakke om 550, men man bør minst prøve å få tak i 500 til stålmål. 500 anbefales, 550 er også en del brukt. Vær forsiktig med sveising eller bruk av vinkelsliper til å lage stålmål, da varmen kan ødelegge herdingen slik at stålet blir mykt.

Link to comment
Share on other sites

Da de lagde poppere i Moss så sveiset de ikke Hardox 450 platene. De hadde en saktegående fjærbelastet boremaskin med tungstein (eller noe annet jævlig hardt) sirkelsag lignende sak, så lagde de hull i foten å skrudde hardox til vanlig stål konstruksjon som var sveiset = Hardox ble ikke varmebehandlet (vistnok viktig).

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å lage stålmål 30x30/20x20 og poppere (vanlig og mini) i 10mm Hardox 500. Og bruke de både til pistol og rifle.

 

Tenker på ett komplett nytt matchsett produsert på vannskjærer. Og da hadde det vært ok om alt kunne brukes til alt.

 

Spørsmål:

Hva er vanligst størrelse på stålmål til pistol brukt i Norge?

Hva var størrelse på stålmål brukt på DWO i år?

 

 

PS. Takk for gode svar, svært mye hjelp i de.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilke størrelser som er vanligst, men i vedlegg C3 i regelboka er følgende min/ maks mål anbefalt for pistol:

- Sirkeldiameter minimum 20cm/ maksimum 30cm

- Firkant minimum 15x15cm/ maksimum 30x30cm.

 

Mens følgende mål anbefalt for rifle og hagle:

- Sirkeldiameter minimum 15cm/ maksimum 30cm

- Firkant minimum 15x15cm/ maksimum 45x30cm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De på DWO synes jeg var akkurat passe (var bare jeg som glemte å ta mål av de).

 

Likte også de "kneledd" utløserne til svingerne der, med to hengsler løste de ut uten tull hvergang jeg så de. (Uten at trelekta noengang kom skjevt ned). Likte (hatet) også løsningen med ulikt vektede svingere som ikke var i synk med hverandre. Ugreie saker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

De på DWO synes jeg var akkurat passe (var bare jeg som glemte å ta mål av de).

 

Likte også de "kneledd" utløserne til svingerne der, med to hengsler løste de ut uten tull hvergang jeg så de. (Uten at trelekta noengang kom skjevt ned). Likte (hatet) også løsningen med ulikt vektede svingere som ikke var i synk med hverandre. Ugreie saker. :wink:

 

Vent til neste år :lol:

 

De hengslede utløserne er geniale! Løser ut enkelt, og superenkelt å sette opp igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...