Jump to content

Hvordan få en fin og blank finish på en trestokk ?


Sportskytter

Recommended Posts

Da jeg selv har prøvd diverse lurium har jeg kommet fram til dette: Uendelige strøk med linolje og terpentin og gniing av en annen verden ga jeg opp. Gikk inn i en lokal fargehandel og fikk et tips som jeg holder meg til for ettertiden. Mett stokken med linolje og terpentin og la den tørke leeenge. Deretter stryk den i tynne lag med Edelolje fra Owatrol tynnet 50/50 med witesprit. Etter å ha lagt disse strøkene 4 til 5 ganger lar du stokken tørke i ca 6 uker før du polerer med ccl voks. Voila!!! Da får du blank finish som ikke står tilbake for noe annet... Men det tar noe så inn i helvete lang tid, da.. Men et topp vinterprosjekt er det uansett. :wink:

Men som de andre sier så er det vel greiest med et sett fra ccl... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, det jeg gjorde var først å bruke møbelrens fra Liberon. FOr å fjerne skit, deretter var det bare å påføre med en fille, vente 15 min og fjerne evt overskudd. La det tørke i 8 timer, matt overflaten med stålull av aller fineste typen før neste påføring. Da er det bare å holde på slik til du er fornøyd. Sakoen min har fått 14 strøk, og ble meget pen. Vannfast er den og. Kan også poleres.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hva med tungtreolje? Jeg kjøpte noe teakolje i sommer til hagemøblene, og den var tung-basert. Ble en riktig så pen blank finish av den. "Kinesisk treolje" fra Biltema skal være 85% tungtreolje.

 

Sjøl synes jeg den litt silkematte glansen i en linoljeimpregnert trebit er pen, jeg ;) Men til den børsa som kom med en blank finish bruker jeg CCL-kit'et, sjøl om jeg egentlig tror at jeg kunne fått omtrent samme resultat med tradisjonell linolje/skjellakk-politur

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...