Jump to content

6 XC eller 6mm Norma BR


FROSTFOX

Recommended Posts

Har en Krico i 243 win som snart sier takk for seg, etter å ha vært lunefull i mange år. Dette gjelder selvsagt løpet, og nå vurderer jeg å sette i en 6 XC eller 6mm NBR. Hva de presterer er likegyldig, men hvilken kommer til å bli mest populær?

 

Er 6mm Norma på vei ut, og 6XC tar over tronen? Eller er 6XC en motepatron som snart blir skjøvet i skyggen?

 

Vil jo ha en patron som det er kurant ammo å få kjøpt, til en vettug pris.....

 

Hva er spådommene? 6XC er jo amrikansk, så de burde jo holde liv i den?

Link to comment
Share on other sites

Hvem som blir mest populær kan vel være vanskelig å spå.

Men om det er ei jaktrifle du skal kamre om ville iallefall jeg gått for 6mm XC.

Dette grunnet mating av patroner fra magasin.

6mm Norma br. er kjent for å være vanskelig å få til å mate 100%, mens derimot 6mm XC ( som er ..nesten.. en 6mm/22-250) er kjent for å være grei ifra magasin.

Tror begge vil være å få over disk fremover, men hvorvidt du får de med gode jaktkuler....ja si det.

Jeg annser begge som hjemmelader-patroner.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har erfart .243win som lunefull er neppe 243ai veien å gå.

Jeg ville forsøkt å se på hvilken man har mest lyst på, og hvilken som dekker behovet best. Om en patron på 6br-hylsa er aktuell er det jo mulig å få tak i et par dummyer for å sjekke hvordan den oppfører seg i det magasinet man har. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

 

Jeg mener forskjellene på disse patronene først og fremst er vesentlig i forhold til hva slags våpen man vil ha. Hvordan våpenet ellers er vil være avgjørende for hva som vil være det rette valget. Skal det være et lett jaktvåpen, og dermed ikke for lang pipe, eventuelt med demper, vil det tale for å velge noe med litt mindre hylse. en 243, eller 243ai med kort pipe gir ikke mye mer en en 6BR med tilsvarende pipe. Den kan bære tyngre kuler noe bedre, men fyrer mye mer for kråka.

 

Baser avgjørelsen på kula du helst vil bruke, og våpenets øvrige utforming.

 

Personlig blir jeg mer og mer tilhenger av å ha "litt plass" i magasinet slik at man har mulighet til å gjøre hva man vil med friflukt uten å begrenses av magasin.

Når jeg en gang finner den rette låsen skal prosjekt-kort og lett småviltrifle bygges og det blir på 6,5BR. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig ute etter en patron som ikke var like kilen på ladningene som 243. Den har vært litt vanskelig å få til å gå godt.
Nå har det seg også slik at det finnes maaange børser i 243win som går godt også.

Jeg har "vært borti" og ladet til et par rifler/piper i 243win som har gitt svært så god presisjon.

Med andre ord er det store muligheter for at du vil få ei pipe i 243win som har strålende presisjon hvis du velger det kalibret en gang til.

Link to comment
Share on other sites

243 er det jo gjentatt at er sær presisjonsmessig vanskelig i det kjedsommelige. Noe er det kanskje i det, men det er nok ikke noe problem for de fleste

:mrgreen: om børsa skyter under 10mm eller ikke er sjelden problemet for jegere.

 

Vi har bygget 3 stk 6XC i forskjellige vektklasser. 1 Kimber med lett 47cm, en Tikka med 60/18mm og en Howa med tykk pipe. Alle skyter eksepsjonelt godt- dvs under en halv lapp på 100m/3sk. Howa'n skyter godt bedre enn 10cm på 600m så det er ikke tvil om at rifla skyter.

 

Eneste jeg ikke har fått til ordentlig er lette kuler i høy hastighet.

 

Så om jeg skulle hatt byttet løp ville jeg byttet til XC. Nesten samme fart, bedre mating enn BR og meget bra presisjon.

 

Vi har hatt best resultater med Rhino15/203B og 105grs kuler

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal ha mye forhåpninger om det. Er nok andre skytekonkurranser som fenger mer enn BR her i gården.

 

Howa'n tilhører lærlingen og med 38/rh15 bak 90 Scenar ble det skutt flere 5sk serier under 10cm på elektrikken sist gang.

 

Selv har jeg ikke fått prøvd min på lange hold >400m så den tør jeg ikke garantere for presisjonen på lange hold med den. Men den har holdt ca 5-6cm 5 sk på den avstanden.

Link to comment
Share on other sites

... og hva i HELVETE er gale med 6,5x55

Kanskje han har rifle med (for) kort kasse?

 

:lol::roll: Netopp, derfor er de andre bedre kandidater, siden de passer i kort kasse :)

 

Jeg hadde gått for 260 eller 6.5x47L, begge lader/mater greit fra vanlige 308-magasiner i motsetning til 6mm BR. Dette mater også som smør med enkeltradet boksmagasin, som er kjælt litt med av en kompetent smed, men det vil jo unektelig bli mye dyrere.

 

6.5-kuler er billigere enn 6mm kuler, om det betyr noe. Hvis ikke kan du like godt gå for 6XC vil jeg tro.

 

Av overnevnte patroner har jeg kun erfaring med 6.5x55, 260 og 6mm BR. Det andre blir synsing fra min side :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for 260 eller 6.5x47L, begge lader/mater greit fra vanlige 308-magasiner i motsetning til 6mm BR.

 

Jaggu ikke alle som mater helt knirkefritt fra 308 magasin skal jeg si deg :lol::lol:

 

Men jeg er enig - til småtteri her hjemme er en 47 en super småvilt og rådyrpatron i tillegg til å være hyggelig presis. Men av de nevnte har XC et stort fortrinn på mating sammenlignet med en 6NBR. Kan være den er greiere å få til fra et enkeltradsmagasin, men jeg tviler.

 

En god nå avdød kammerat hadde store problemer med sine rifler da han hadde bestemt seg for BR. Både Blaser og Sauere måtte oppgis i letingen etter den optimale presisjonspatronen for stå langarm. Idag ville en Xc vært det naturlige valget i begge de nevnte riflene.

Link to comment
Share on other sites

Har en BR som mater som smør jeg, men det fordret HS underbeslag, moddet 308-magasin, og sakoutdrager, og nå skyter jeg med en standard Schultz & Larsen i 6.5x55 :) Tør ikke tenke på kva jeg har brukt av penger på min Remington, men man skyter like godt (eller like dårlig, i det siste) med en 6.5x55 :)

 

Idar har sikkert rett ang. de andre patronene, men det jeg vet helt brennsikkert er at 260 Rem og 6.5x55 er lett å få til å mate.

Link to comment
Share on other sites

Synes 243win er en fin patron jeg. Gir det lille ekstra i forhold til BR og XC. Har vært mye snak om dårlig pressisjon men det er ikke jeg enig i. Har brent opp 4 243 løp og alle har gått godt. Tror mye av det dårlige ryktet kommer av dårlige/rufsete fabrikkløp. Setter man i et kvalitetsløp med en ordentlig børsemakerjobb tror jeg mange blir overaska over 243win og pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

... og hva i HELVETE er gale med 6,5x55

Kanskje han har rifle med (for) kort kasse?

 

:lol::roll: Netopp, derfor er de andre bedre kandidater, siden de passer i kort kasse :)

 

Jeg hadde gått for 260 eller 6.5x47L, begge lader/mater greit fra vanlige 308-magasiner i motsetning til 6mm BR. Dette mater også som smør med enkeltradet boksmagasin, som er kjælt litt med av en kompetent smed, men det vil jo unektelig bli mye dyrere.

 

6.5-kuler er billigere enn 6mm kuler, om det betyr noe. Hvis ikke kan du like godt gå for 6XC vil jeg tro.

 

Av overnevnte patroner har jeg kun erfaring med 6.5x55, 260 og 6mm BR. Det andre blir synsing fra min side :)

 

Ser problemet med kort kasse og 6,5x55, og at det nødvendig vis ikke er plass i kassen til den.

Med en 243 win har man som sagt samme muligheter til 260 rem, og 7-08, da de er basert på samme hylsen.

Ville som sagt sett på 260 rem i forhold til kulevalg, ladeutstyr, samt at den vil antaglig funke godt i riflen din uten noen serlige problemer. Du vil også få en rifle som kan brukes til storviltjakt.

Det siste ser eg alltid som et pluss.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Er ute etter en ren småvilt rifle. Har nok løp til blasern i storvilt. Har hatt et blaser løp å 243 også, men fikk ikke den til å gå godt med så mange kuler heller. Var selvsagt noen som gikk bra, men det var vanlig blyspiss.

Det løpet som satt i gikk greit, men den korte halsen på 243 brenner opp løpet for fort. Blir nok et

6xc løp i den når kona gir tilatelse, så får en begynne å drømme om en KKC stokk:)

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen har bygget noen skytejern som går som den berømte strålen og har foruten sin egen pipet om 2 rifler i XC siste 6mnd for kompiser. De går også svært godt og det med helt normale emner. Våre er bygget med rimelige rustfrie Lothar Walther emner. De er litt kødne å jobbe med og kan gi litt rufsete finish i gjenger osv men til normalt bruk skyter de knall så lenge du ikke bruker moly kuler. Vi har alltid brukt JGS brotcher med flytende piloter til våre prosjekter.

 

Om Magnum Hansen har skikkelig brotch er Roger meget dyktig og kan anbefales. Tar som regel litt tid - men pleier å være verdt ventetiden. Har også veldig god erfaring med Bernard Kvale og Ola Gujord. Dessverre er Ola alltid booket til taket med spesielle bygg i et litt annen prisklasse enn jeg som regel handler så du må nok forvente enda lenger leveringstid der.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låner denne tråden litt.

Tenker sette inn et 6XC løp i en Sako 75III. Skal brukes til rådyr-, gaupe-, rev- og kråkejakt. Noen som har prøv 6XC med pipelengde omkring 50cm? Har nå en 260 Rem pipe på 56cm med en ctm-4 demper, og syns denne blir lang. På ski i småskogen hekter den seg fast hele tiden, og jeg lever i den tro at det hadde blitt enklere med 5-10cm kortere pipe. 6XC må jo fungere like bra eller bedre en .243Win med kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Om man mener skylda for problemene til 243 ligger i den korte halsen så er det kanskje på tide å teste å brotsje halsen lengre i et originalkammer og flytte friflukt ut et par millimeter?

Bruker man 7x57 hylser eller 270 hylser som presses i et modifisert diesett for så å trimme hysene så er den korte halsen i 243 en saga blott. Man må ganske sikkert brotsje eller frese hylsehalsen for å få riktig godstykkelse på de modifiserte hysene. Vil man få til noe som man ikke oppnår i 243 Win originalt? Vet ikke, men det er kanskje på tide å prøve for de som mener 243 er trøblete i originalutførelse. (Jeg har ikke tenkt å prøve, sånn for ordens skyld)

Link to comment
Share on other sites

Lærlingen har bygget noen skytejern som går som den berømte strålen og har foruten sin egen pipet om 2 rifler i XC siste 6mnd for kompiser. De går også svært godt og det med helt normale emner. Våre er bygget med rimelige rustfrie Lothar Walther emner. De er litt kødne å jobbe med og kan gi litt rufsete finish i gjenger osv men til normalt bruk skyter de knall så lenge du ikke bruker moly kuler. Vi har alltid brukt JGS brotcher med flytende piloter til våre prosjekter.

 

Hva er riflestigningen på de xc våpenene?

Link to comment
Share on other sites

Vi har kun brukt 1-8" løp i våre bygg.

 

Kan være at 1-8,5 ville vært bedre til lettere kuler. Selv har jeg ikke fått superpresisjon med letetre kuler som 85 Interbond/87 V-Max osv som egentlig burde være bra medisin. Ikke superpresisjon vil si ca 15mm/3sk/100m. Superpresisjon = 3sk som berører hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...